Wim en Marjan in Afrika

4 oktober 2016 - Beek, Nederland

Hallo allemaal hier het begin  van onze rondreis door Kenia en Tanzania.

We zijn onze reis begonnen een dag voor  de afvlucht naar Nairobi. Op tijd met de trein naar het Park inn hotel bij Schiphol. Van daaruit naar Amsterdam centrum en daar hebben  we het foto museum bezocht. De tenstoonselling viel wat tegen. Daarna naar de wallen en daar in café “de Zeevaart”  lekker een biertje gedronken en gekeken wat allemaal langsliep. Net een dierentuin. Later zijn we lekker chinees gaan eten bij Nam Kee op de Gelderse kade. Daarna  terug naar het hotel en daar heerlijk geslapen.

Dag 1.

Van de vakantie om 08.00 uur op en daarna alles verzorgd en met de shuttle bus naar Schiphol. Daar ingecheckt en de reistassen afgegeven. Door de douane en daarna ergen een lekker ontbijt genomen. Op ons dooie gemak naar de gate gegaan. Marjan nog van alles gekocht wat we nodig hebben op de reis. Instappen en plaats zoeken ging vlot. Geluk:  met zijn tweetjes drie stoelen. Onze vlucht ging soepel en het eten was lekker. Veel beter dan  onze vorige KLM vlucht Na 8 uurtjes geland in Nairobi. Hier is het al donker.  Douane en bagage ophalen ging vlot. Buiten de luchthaven stond de reisleider Arjen te wachten en die ving alle leden van de groep op. Toen iedereen bij elkaar was zijn we geld gaan wisselen en gaan pinnen. Voor dat iedereen klaar was waren we een uur verder. Daarna onze reis truck in en naar het hotel. Daar hebben we een briefing van Arjen gekregen. Gezellig bij elkaar met een paar biertjes en om 01,30 uur naar bed met de opdracht om 07.00 uur aan het ontbijt te zitten.

Dag 2

Vandaag staat op het schema om naar Mount Kenia te gaan. De reis erheen begint met het bezoek aam een supermarkt waar onze kok en Arjen de inkopen voor het eten doen. Wij ook wat fris en wat nootjes gekocht. Daarna echt op pad, Nairobi uit en het platte land op. Het wordt van dor landschap steeds groener. Veel stalletjes langs de weg om vooral groente en fruit te verkopen.  Bij zo’n markt gestopt en daar wat rondgelopen. Hier ook nog bij een souvenir shop gehandeld voor een schilderij. Ik vond het te duur en wat ik bood daar wilde hij niet aan verkopen. Dus no sale! Binnen no time een hoop kinderen om ons heen. Gelukkig deden ze niet vervelend of bedelen. De mensen zijn in het algemeen vriendelijk en er wordt vaak naar de bus gezwaaid. Ook valt het op dat er veel kerken zijn en een hoop mensen lopen langs de weg in nette kleren om naar de mis te gaan of terug te komen. Veel meisjes in communie jurken. Om een uur of vier zijn we op de camping plaats Mountain Rock op de flanken van Mount Kenia de tweede hoogste berg Afrika meer dan 6000 meter. Hier krijgen we als eerste instructie hoe we onze tent moeten opzetten en opvouwen. Na wat geklooi lukt ons dat vrij snel. De tent ingeruimd en daar na verzamelen.DSC_0790 Eerst werden we in drie corvee groepen ingedeeld, echtparen moesten in verschillende groepen zitten. Marjan werd groepshoofd van groep 2 en ik Wim in groep 3. Marjan en haar groep moesten de bus schoon maken, en wij moesten later afwassen. Na de groepsindeling zijn we met een gids gaan wandelen. In de buurt zaten drie soorten apen waaronder bavianen de ander twee soorten kende ik niet van naam.  Deze goed op de foto kunnenDSC_0816 zettenDSC_0799. Ook mooie vogels gezien DSC_0833en verschillende planten, zoals de plant waar ze henna en vicks van maken. Bij terugkomst nog even gewacht en daarna gegeten. Lekker pompoen soep en daarna rijst met gestoofde kip en gekookte bloemkool en broccoli aan een groot kampvuur. Met een biertje erbij. Na het eten af gewassen en daarna nog  even gekeuveld. Om een uur of 10 gaan slapen. In slaap komen ging niet zo geweldig, veel lawaai van dieren, blaffende honden en boomdassen die vrij luidruchtig zijn. Midden in de nacht nog moeten opstaan om te plassen. Wel blij dat we luchtbedjes hebben gekocht. Het matje zou voor mij te hard zijn geweest.

Dag 3

Eerst weer naar het toilet en daarna is Marjan zich gaan wassen. En heb ik de tent al opgeruimd. Slaapzak en luchtbed ingepakt en mijn kleren van gisteravond ingepakt. Daarna ben ik me gaan wassen en heeft Marjan haar tas ingepakt. Toen alles klaar was hebben we de tent afgebroken en gaan ontbijten en lunch pakket gemaakt. Om 09.30 weer de bus in en op route. Na 30 minuten rijden weer stoppen want we gingen de evenaar over. Hier deed men het Coreolis effect demonstreren. Aan een kant van de equator draait het water rechtsom en aan de andere kant linksom.DSC_0853 Hier ook de nodige souvenir shops waar ze je van alles proberen aan te smeren. Later doorgereden naar een grotere plaats Nanyuki, daar anderhalf uur tijd om wat te winkelen en koffie te drinken en wat rond te lopen. Hier werden we bij de bus ok weer omringd door souvenirs verkopers. Een was opdringerig bij Marjan en ik sprak hem aan dat het mijn vrouw was en dat ze naar me moest luisteren en niks mocht kopen. Hij aan het lachen hier ben ik de baas en mag meer vrouwen hebben. Ik zei dat ik daarvoor bedankte.

Daarna doorgereden naar het Samburu nationaal park. Toen we het park in reden zagen we veel dor gras dat wacht op dDSC_1241e regentijd. Ondanks dat hebben we veel dieren gezien Zebra, giraffen, olifanten en leeuwen, cheeta’s en  een luipaard.

DSC_0947DSC_1194

De laatste 3 diersoorten lagen voor pampus in de schaduw. De luipaard moet daar wel vaker liggen want die lag op een rots onder de takken en was nagenoeg niet te zien. Zelf toen ik met telelens een foto van het had gemaakt kon Marjan het bijna door de schutkleuren iet zien. We schijnen geluk te hebben met het spotten van de dieren. Normaal zie je niet alle soorten. DSC_1588Ook het aantal dieren in dit park is vrij groot dozijnen olifanten gezien.DSC_1467 Na deze game drive zijn we naar de camping plaats aan de rivier gegaan. Een heel mooie plek aan het water. Daar hebben we de tent opgezet en ons geïnstalleerd. Later zijn we aan het kampvuur gaan zitten en om 19.00 uur was er warm eten. De kok weet iedere keer wat lekkers te maken.

Dag 4

Na een niet al te beste nachtrust weer vroeg uit de veren voor een game drive in de ochtend. Eerst weer ontbijt en wassen en daarna de bus in en weer door het park om dieren te spotten.DSC_1518 Heel erg leuk. Veel  van de zelfde dieren gezien als gisteren. Hierna hebben we een uitgebreide brunch gehad. ’S Middags was de keuze om weer een game drive te doen of te gaan zwemmen in een lodge vlakbij. Wij zijn lekker gaan zwemmen en lekker wat gerelaxt. ’S Avonds weer lekker bij het kampvuur gegeten. En daarna op tijd naar bed.

Dag 5

Via het park op weg via en Samburu dorp waar we een rondleiding hebben gehad en mooie foto’s van de Samburi kunnen maken. DSC_1705Daar nog wat souvenirs gekocht. Daarna naar Thomson falls via Nanyuki waar we een koffiepauze hadden. Een lang dag in de bus maar wel kunnen genieten van het landschap. Bij de falls hebben we geslapen in een mooi oud hotel en daar lekker kunnen douchen. De watervallen bekeken. DSC_0113Deze zijn best de moeite waard. Later alweer lekker gegeten en weer vroeg naar bed.

Dag 6

Vroeg opgestaan om 06.30 ingepakt en om 07.00 op weg nar en waterpoel met Nijlpaarden.DSC_0165 Lekker stukje wandelen. Veel Kenianen tegengekomen op weg naar het werk. De nijlpaarden zaten in een hoekje verscholen en het was moeilijk om een goede plek te vinden om goede foto’s te maken. Door op een boomstronk te klimmen had ik goed zicht. Marjan probeerde met de verrekijker ze te zien. Helaas dat lukte niet maar ze verloor wel een dopje van de verrekijker.  Hierna een lekker ontbijt gehad en vervolgens weer op weg. In Nankuru een plaats aan het Nankuru meer hebben we inkopen gedaan en koffie gedronken. Ik heb een leuk T shirt weten te scoren. Tijdens het koffie drinken had ik twee tropical fruit drinks besteld. Ik afgerekend en daarna bij het afhaalpunt twee drankjes meegenomen in de veronderstelling dat die voor mij waren. De drankjes smaakte veel naar koffie. Even later kwam de jongen aan met een beetje paniek in zijn ogen dat er iets mis was gegaan. Ik me verontschuldigd en dacht dat daarmee de kous af was. Een van onze medereizigers melde me nadat ik van de WC terug kwam dat er toch nog een probleem was. Ik naar de kassa en daar de IJs koffies betaald en ook nog de tropical fruit drinks meegenomen die ik eerder besteld had. Hierna weer de bus in richting Lake Nakuru. Daar naar een camping site gereden die vroeger gebruikt werd. Nu niet meer omdat het meer zo een 6 jaar geleden flink gestegen is door overvloedige regenval. Nu is het waterpeil al een stuk gezakt. Nadeel hiervan is dat de waterkwaliteit is gewijzigd waardoor het zoeter is en dat daardoor de voedsel voor de flamingo’s flink is afgenomen. Navenant is de flamingo populatie ook flink gereduceerd.  Aan deze campingsite hebben we een lunch gehad. De keuken wordt uit de truck gehaald en de kok met de keukenploeg maken de lunch. Deze​ is meestal erg lekker. Na het eten doet de afwasploeg alles afwassen en opruimen. De chauffeur ruimt alles weer in de vrachtauto. ‘S avonds bij aankomst op de slaap locatie doet de opruimploeg de vrachtauto opruimen en vegen. Het Lake Nakuru reservaat is het enige omheinde reservaat in Kenia. Hier leven dus flamingo’s, pelikanen, buffels, knobbelzwijnenDSC_0329 impala’s, DSC_0304en nog veel meer dierenDSC_0519 om op te noemen.

In het reservaat veel foto’s gemaakt met als hoogtepunt een mannetjes leeuw die in een boom lag. Na de game drive naar een andere camping gereden die aan een waterval ligt. Hier weer de tenten opgezet net voor het donker. Daarna heb ik met de chauffeur het kampvuur aangemaakt. Vervolgens aan de slag om groenten te snijden omdat ik vandaag in de keukenploeg zit. Na de keukendienst gewacht tot de kok klaar was en daarna lekker gegeten. Rijst met gesudderd rundvlees en erwten en worteltjes. Na de afwas waarbij Marjan moest assisteren gezellig rond het kampvuur gezeten. Van alles verteld en er is ook nog een hele tijd gezongen. Heel gezellig. Op de camping werd ook nog geen 20 meter van onze tenten een nijlpaard gespot. Om 22.00 uur naar bed.

Dag 7

Om 06.45 ging de wekker. Weer de matjes opgerold daarna her luchtbed leeggelaten en opgerold daarna de slaapzak ingepakt. Marjan is in de tussentijd zich aan het wassen omdat je toch niet makkelijk met zijn tweetjes kunt werken. Als Marjan terug is pakt zij de tassen en ga ik me wassen. Bij terugkomst breken we samen de tent af. Daarna brengen we alles naar de vrachtauto waar de bagageploeg de bagage in stouwt. Hierna het ontbijt: vandaag twee gebakken eitjes met brood. Na de afwas gedaan te hebben met onze ploeg zijn we naar de waterval gelopen om foto’s te maken. Hierna weer game drive. Helaas konden we niet dicht  genoeg aan het  water komen om de flamingo’s goed te kunnen zien. Een foto met telelens van heel ver af waarop je een roze lint ziet is het enige wat te zien is. Als goedmakertje hebben we wel andere mooie dieren gezien zoals een visarend,DSC_0875 hyena’s DSC_0731, kraanvogels en veel van de andere dieren die we gisteren ook gezien hebben. DSC_0639 Na de gamedrive hebben we een vroege lunch gehad en nu zijn we weer on route. Vandaag 5,5 uur rijden naar de overnachtingsplaats. De weg naar de Kerio Valley is heel erg mooi. Berg op en berg af waarbij de truck soms maar tergend langzaam berg op gaat. Niet al te ver van onze overnachtingsplaats was in een grotere plaats een opstopping van een half uur omdat er een of ander hoogwaardig  parlementslid met zijn verkiezingscampagne bezig was. Hij was ingevlogen met een helikopter en heeft een rit door de stad gemaakt waardoor alle andere verkeer stil gelegd is. We slapen vandaag op de Lelin Overland camp site, deze ligt in de buurt van Iten de plaats waar veel loop kampioenen van Kenia vandaan komen. DSC_0920Deze camping heeft een schitterend uitzicht over de Kerio vallei. Hier weer de tent opgezet en daarna gegeten. Vandaag een trieste dag, twee van onze medereizigers zijn naar huis moeten gaan omdat de moeder van de man onverwacht is overleden. In de avond wordt met de alarmcentrale van de verzekering de terugreis gepland. Later op tijd naar bed.

Dag 8

Na een vroeg ontbijt zijn we met een groep gaan wandelen, de vallei in waarbij we eerst een waterval aandeden vervolgens door gelopen naar een schooltje. Hier splitste de groep zich. Een deel ging terug en mijn groep ging verder naar een mooi uitzicht punt. DSC_0971Vervolgens berg op terug naar de camping. Leuk langs een kabbelend riviertje en soms over boomstammen naar de overkant. Bij de camping aangekomen lekker een koud biertje genomen. Marjan heeft niet mee gewandeld en heeft lekker onder een boom gezeten en gelezen.  Later in de middag was nog een wandeling naar de boerderij van de camping eigenaar. Hij is voor Keniaanse begrippen erg vooruitstrevend. Hij heeft zonnepanelen en een kleine bio gas installatie. Ik heb in de tussentijd een lekker schoonheid slaapje gedaan. Na het eten op tijd naar bed gegaan. Het bleef nog een hele tijd rumoerig op de camping omdat een aantal van onze groep aan het dobbelen was met wet Kenianen. Het was blijkbaar zeer spannend en lollig.

Dag 9

Vanmorgen vroeg op om 06.00 ging de wekker af.DSC_1015. Om 08.00 uur vertrekt de Bus naar de volgende bestemming. We rijden eerst in 1.5 uur naar een grotere plaats waar inkopen gedaan worden en waar getankt wordt. In de plaats is niet veel te beleven. Het is zondag en daarom zijn ook hier bijna alle winkels dicht. Behalve de grote supermarkt waar wij inkopen gedaan hebben. Het tweede deel van deze dagreis gaat door heuvelachtig gebied met veel groene velden. Hoe verder we naar Mago komen hoe meer theeplantages er zijn. Het heuvelachtig gebied doet aan Limburg denken. In Mago verblijven we in Mago Guesthouse. DSC_1054Dit maakt deel uit van een middelbare school war diverse opleidingen worden gegeven waaronder restaurant en hotel opleiding. We werden verwacht door een aantal studenten die klaar stonden met verfrissingsdoeken en lekker koel vruchtensap. Nadat we de spullen op de kamer hadden gezet kon ik gelijk weer aantreden om de lunch mee voor te bereiden. Vanavond krijgen we eten in het guesthouse en hebben we vrijaf. Bij aankomst as er WIFI en heb ik even mijn mail nagekeken. Ik heb zonet getracht om verbinding te krijgen met mijn laptop, helaas de verbinding is weggevallen.

Later toch weer verbinding gekregen en de blog bijgewerkt. Tijdens het bijwerken van de blog hebben we onze eerste serieuze korte regenbui gehad met zelfs een par klappen onweer. Het avondeten was redelijk we hadden een aardappel soepje vooraf en daarna gebakken aardappelen, rijst, spinazie, erwten en worteltjes, Kip, vlees  en vis. De kip was wat droog. Maar de rest van het eten was ok. Na het eten vroeg naar bed want morgen wordt een lange dag.

Dag 10

Om 06.30 gaat de wekker al af. Even lekker warm gedoucht nu het nog kan. Daarna ontbijt aan de truck een lunch pakket voor onderweg DSC_1076DSC_1041gemaakt en om 07.30 op weg naar lake Victoria. Na twee en een half uur rijden de eerste stop en even naar de wc en daarna door richting Tanzaniaanse grens Vlak voor de Tanzaniaanse grens een tweede plasstop bij een dorpje waar veel souvenirs werden gemaakt van zeepsteen. Om 13.30 uur ongeveer aangekomen aan de grens. Eerst allemaal naar het Keniaans kantoor om de uitreisstempel te halen en vervolgens naar de Tanzaniaanse kant om daar weer een in reis stempel te halen. Bij ons ging het allemaal gladjes. Alleen onze kok had problemen met zijn papieren. Uiteindelijk 2 uur op hem gewacht maar het mocht niet baten de computers lagen eruit ne hij moest wachten. Na  dit oponthoud ook nog een wachten voor de papieren in orde waren voor het inklaren van de truck. Om 17.00 uur ongeveer gingen we op weg naar het Victoria meer nog zo een 100 km reizen. In het eerste stuk van de bus is nog een wisselaar voor geld meegereden waarbij we dollars naar Tanzaniaanse Shillings konden omwisselen.  Een deel van ket geld aan Marjan gegeven en bij het natellen van het geld is een briefje van 10.000 shilling weggewaaid. Gezocht maar niet meer te vinden. €5 weg ha, ha. Het laatste stuk in de bus werd gekaart, Gezellig. Het landschap werd steeds mooier en we hadden het gevoel dat het land ook schoner was. Niet zo veel rommel in de berm. Een opgeruimder land. Om 19.00 kwamen we in de schemer aan. We moesten wachten met de tent opzetten omdat het eten klaar was friet met gegrilde kip. Heel erg lekker eens een gegrild kippetje. Na het eten was het goed donker. Tijdens het eten waren we er achter gekomen dat de kok die nu ook de grens gepasseerd was de sleutels van de bagage rekken bij zich had dus geen tenten en nog geen bagage waar de malaria tabletten in zaten. Dus noodgedwongen nog wat bier gedronken. Om 21 uur kwam de kok aan en konden we aan de slag. Met de zaklamp in de mond de tent opgezet. Binnen een kwartiertje waren we klaar. De fles bier nog op gaan drinken en daarna de verdienden nachtrust. Nou ja nachtrust. In het begin nog ergens muziek in midden in de nacht rond drie uur veel kabaal. Dat bleken vissers te zijn die naar elkaar waren aan het roepen.

Dag 11

Vandaag staat een boot tocht op de planning naar een eilandje in de buurt. Het valt op dat hier heel veel vogels zitten zowel land als vogels die van vissen houden. DSC_0016De mooiste daarvan zijn de ijsvogels. DSC_00251 soort al gefotografeerd een ander soort al gezien maar nog niet op de foto. De trip was heel leuk, op het eiland verschillende dieren gezien zo als visarenden, maraboes,DSC_0075DSC_0102 aalscholvers. Ook enkele grotere en kleinere hagedissen gespot.DSC_0088 Op het eiland hadden de mensen heel veel kleine visjes gevangen van net over de 1 cm. Deze werden eerst op de kliffen gedroogd DSC_0058en later n de olie gebakken. Niets voor mij want het stonk overal naar vis. Later zijn we ergens cola gaan drinken en toen we van het eiland vertrokken had zich een hele schare kinderen bij ons gevoegd. Allemaal fanatiek zwaaien. Leuk. Bij aankomst in de lodge stond het middag eten klaar. Ik daarna wat foto’s gemaakt en nu het verslag aan het bijwerken met op de achtergrond de korte golfslag van het Victoria meer. Zo dadelijk trachten dit verhaal up te loaden en daarna even rustig chillen met een biertje.

Nou van chillen is het even niet gekomen, we zijn met zijn tweetjes naar het dorp gelopen omdat er op de camping niet veel te doen was. Het lopen ging over een weg waarbij je aan twee zijden het meer ziet. Redelijk wat groen en verschillende vogels gezien ook een mooie bonte ijsvogel. Helaas de camera niet meegenomen. Hoe dichter we bij het dorp kwamen hoe meer bebouwing uiteraard maar toch waren nog veel dieren te zien. Na 45 minuten waren we in het dorp, dat had een markt en daar was het wel wat drukker maar er was niets interessants te zien. Na wat rondgelopen te hebben zijn we op zoek gegaan naar een terrasje. Het eerste terrasje dat we zagen had al klandizie van medereizigers. Daar bij gaan zitten en gezamenlijk wat gedronken en gekletst. Later samen terug naar de camping. Hier zijn we met een aantal mensen wat gaan kaarten. Helaas was ik al snel het haasje en heb het eerste potje verloren. Dat koste dus een rondje. Daarna nog een aantal potjes gespeeld tot aan het eten. Na het eten de briefing en daarna gelijk naar bed omdat morgen weer vroeg vertrekken is.

Dag 12

Vandaag het gebruikelijke ritueel tent opruimen en daarna tent afbreken en ontbijten en om 07.30 al de truck in. Eerst zijn we gaan kijken of er een supermarkt open is. Een half uurtje in het stadje kunnen rondlopen. We zijn met een aantal het postkantoor gaan zoeken omdat enkelen nog postzegels nodig hadden. Wij hebben na wat zoeken het postkantoor gevonden en daar de kaarten die we in Kenia hadden gekocht gepost. Later zijn we met de bus doorgereden totdat we een supermarkt gevonden hebben die geopend is. Daar heeft de kok zijn inkopen gedaan.  Hierna zijn we op pad gegaan en na getankt te hebben zijn we eindelijk op weg naar het Serengeti  Nationaal Park.  Onderweg nog een keer gestopt om brandhout te kopen voor het kampvuur van vanavond. Bij de ingang van het park hebben we de lunch gehad en heeft men de vergunningen verder in orde gemaakt om het park in te mogen. Na de entree van het park beginnen we meteen met een game drive. Eerst zien we maar sporadisch wat wild en later wordt dat meer en meer tot we op het laatsten honderden gnoes en zebra’s zien. DSC_0262DSC_0336Het wild is verdeeld op plaatsen waar het gras geel is zie je bijna negens wild en waar het gras groen is daar ziet men veel wild. De game drive was best vermoeiend.100 km over dirt track road. Op sommige momenten was het zo erg dat alles door de bus stuiterde. Ook het constant trillen van de bus is erg vermoeiend. Het is net of je over een gigantisch wasbord rijdt. Toen we niet meer ver van de camping af waren hadden we erg veel geluk. Een leeuw had net een zebra geslagen en was bezig om hem te doden. Je hoorde de zebra nog geluid maken en met de poten slaan. Helaas had dat geen zin meer want de leeuw had hem bij de keel. Van dit toch wel zielige tafereel veel foto’s gemaakt. Na de kill kwam er een tweede leeuw bij. Samen maakte ze nog niet direct aanstalten om de prooi op te eten. DSC_0408DSC_0456Helaas konden we niet veel langer blijven omdat we voor het donker de tenten nog moesten opzetten. Op de camping stond al een groep tenten dus moesten we gaan zoeken om geschikte plaatsen te vinden. Dat is gelukkig gelukt. Na het opzetten van de tent gaan helpen in de keuken met uien snijden en boontjes breken. In de tussentijd had men het kampvuur aangemaakt en later hebben we dar gezamenlijk aan gegeten.

Dag 13

Vandaag staat in het teken van game drives. ’s Morgens en ‘s middags een omdat dan het licht wat zachter is en het niet super heet is. ’s Morgens is het nog fris en heb je een vest nodig maar in het midden van de dag is het erg heet, dik boven de 30 graden.  Tijden s de game drive’s weer veel dieren gezien. DSC_0475DSC_0522DSC_0590In de middag een lunch gehad en daarna heeft Marjan een siësta gehouden en ik ben onder een boom gaan zitten om te lezen. ’s Avonds  weer kampvuur en lekker gegeten. Tegen de schemering kwam nog een truck de camping op met een groep van reisorganisatie Koning Aap. Deze groep van Nederlanders hadden een  3 landen reis Oeganda, Kenia ,Tanzania. De groep bestaat hoofdzakelijk uit jongeren. Wat praatjes gemaakt.

Dag 14

Vandaag vroeg gestart richting Ngorongoro krater. DSC_0152Weer kilometers over het wasbord met links en rechts zover je kan kijken grasvlaktes. DSC_0847DSC_0881In de regenperiode als het gras groen is staan hier duizenden en duizenden gnoes en zebra’s. Nu maar sporadisch wat wild. Na enkele uren rijden kwamen we aan de gate van het park waar we even de bus uit konden en de heuvel op konden lopen om foto’s te maken van de oneindige vlakte. Als je de gate gepasseerd bent  zet de vlakte zich voort en hoe verder je komt zie je minder wild en meer nederzettingen van Masai en links en rechts zie je ze met hun kuddes van koeien en geiten langslopen.  Als je van boven diep de krater met een doorsnede van 30 km inkijkt zie je nagenoeg geen dieren. Maar als je na een diepe afdaling verder de krater in rijdt zie je heel veel dieren. Hier weer een paar soorten gezien die we nog niet hadden gezien. DSC_0854DSC_0895DSC_0709DSC_0809DSC_0732DSC_0020Na de hele middag door de krater gereden te hebben zijn we de krater uit gereden  naar Karatu waar we in de flamingo lodge slapen. Hier gelijk naar de kamer gegaan en zwembroek aangetrokken en  net voor het echt donker werd  het zwembad ingedoken.  Bij het afdrogen was de witte handdoek van het hotel gelijk zwart van al het stof wat we deze dag hebben gevangen. Later warm gedoucht en daarna lekker gaan eten. Na een paar biertjes naar bed. Het was vandaag een mooie maar wel een vermoeiende dag.

Dag 15

Vandaag staat voor mij een fietstocht op het programma en voor Marjan een wandeltocht in de buurt van Karatu, Mto Wa Mbu. Eerst een half uurtje de rift vallei weer in maar enkele honderden kilometers zuidelijker als in Kenia. Eerst krijgen we wat uitleg en vervolgens gaat Marjan aan de wandel en wij zoeken een fiets uit en gaan op pad. Eerst een stukje door het dorp en daar even gestopt bij een meel fabriekje. Vervolgens het dorp uit. Op enig moment werden we tegen gehouden en mochten we niet verder. Omgedraaid en vervolgens een bananenplantage ingereden over smalle paadjes en over afwateringen waarbij je soms moest afstappen. Bij een van die afwateringen was een overgang van twee plankjes die met dwarslatjes aan elkaar waren gezet. De gids reed erover en ik als tweede erover heen. De man achter me durfde niet zo goed en remde redelijk abrupt. Gevolg was dat iedereen daar achter vol in de remmen moest. Het gevolg was dat een van de dames zo hard n de remmen kneep dat ze viel. Precies op haar schouder. Veel pijn. P1100514Vermoeden was dat de schouder uit de kom was geschoten. Uiteindelijk is ze met  haar man, die de oorzaak was van het rem incident, en de reisleider naar het ziekenhuis gegaan.  Wij zijn verder de bananenplantage in gegaan en hebben daar uitleg gekregen hoe men bananen bomen plant en hoe men de bananen oogstP1100515. Ook geleerd dat men drie soorten bananen heeft, om  te bakken voor consumptie en om bier te maken. Hierna naar een houtsnijderij waar men uiteraard lokale souvenirs kan kopen. Daarna naar een bananen bier brouwerijtje. Daar ook weer uitleg en proeven. Mij leek het niks en heb het proeven aan mij voorbij laten gaan. Marjan vond het bier zuur terwijl ze zoet verwachtte. Met lunch tijd naar een hutje gereden waar men voor ons had gekookt. Lekker van alles te eten:  rijst wit en gebakken, stoofpot met diverse groentes en salades. Na het eten nog muziek en dans en een acrobatische voorstelling. P1100531Best leuk.  Na de middag zijn we eerst na een schilders atelier gegaan waar men uiteraard weer in de gelegenheid was om souvenirs te kopen. Daarna zijn we een kilometer of 7 naar een Masai dorp gereden.  Eerst over een verharde weg daarna een onverharde stuiter weg en later door het zand.  Marjan en een andere dame zijn met een tuk tuk naar het dorp gekomen. In het dorp  kregen we zang en dans voorgeschoteld. Ook konden we in hun hutjes een kijkje nemen, armoede troef zeg.P1100535 P1100538P1100551P1100545Vervolgens lie​ten ze nog zien hoe ze vuur maakten. Daarna werden nog wat souvenirs uitgestald.  Gelukkig konden we daarna terug want het was nu erg warm en we stonden de hele tijd in de zon. Bij aankomst op de vertrek plaats gewacht totdat iedereen terug was en toen met de truck op weg naar het hotel. Daar weer in het zwembad gesprongen om het stof af te spoelen.  Tijdens het avond eten was nog discussie over de dag. Sommigen vonden het geweldig terwijl wij en anderen het minder vonden. Wat ons stoorde waren de souvenir shops. Daar kom ik niet voor, ik wil andere mooie dingen zien. Marjan was de zelfde mening toegedaan. In Turkije zou je zo een trip gratis krijgen en hier moest je in totaal voor ons 2 meer dan €60 betalen. Dit is een aandachtspunt voor de reisorganisatie Later op de avond nog gekaart met een aantal mensen 31gen. Geluk gehad bij het 2e partijtje stond ik er niet goed voor. Laat gaan slapen.  Ja bijna vergeten. De uitslag in het ziekenhuis van de gevallen medereizigster was een beetje onduidelijk. Ze is met een hoop pijnstillers terug gekomen en mag de reis mee vervolgen. Wel met de arm in een mitella.

Dag 16

Nu onderweg naar een koffie plantage aan de voet van de Kilimanjaro  op 7 uur rijden. Onder weg gestopt in Arusha voor een kop koffie en wat te eten. Ook nog even kunnen pinnen. Het rijden vandaag gaat vlotjes omdat het zondag is met  minder verkeer dan door de week. Daardoor zijn we sneller op onze bestemming dan gepland. Hier hebben we op verzoek van Marjan een upgrade gedaan. Daardoor hebben we een iets grotere tent met echte bedden. Doordat de reistassen onder het bed kunnen is er aanzienlijk meer plaats. Na onze installatie hebben we een rondleiding door de koffie plantages gehad. We waren in drie groepen verdeeld  waardoor de groepen niet te groot zijn. We krijgen uitleg over de koffie teelt. Van boon tot struik en van boon tot koffie. Het hele proces moeten we zelf doen dus koffie plukken. DSC_0200Daarna de koffie ‘ontpitten, DSC_0211 daarna de koffie wassen en drogen.DSC_0197 Als de koffie droog is de koffie ontvellen door deze in een grote vijzel te stampen. Daarna de koffie en velletjes van elkaar scheiden. Nu kan de koffie gebrand worden in een pot. DSC_0233Als de koffie bruin is wordt hij in de vijzel fijn gestampt. DSC_0247De koffie maling gaat in kokend water, nadat deze gefilterd is kan hij in een kop worden ingeschonken en worden gedronken. Heel erg leuke rondleiding. DSC_0260Op de terug weg naar de camping zagen we dat de  Kilimanjaro wolken vrij was geworden. Daar enkele foto’s van gemaakt.DSC_0269DSC_0272 ’s Avonds lekker gegeten en daarna hebben we nog met een aantal mensen gekaart.

Dag 17

Vandaag kunnen uitslapen tot 07.45. Lekker geslapen, alleen in de morgen veel lawaai in de buurt. Vandaag zijn we snel klaar omdat we geen tent hoeven af te breken. Nu zijn we na het ontbijt op weg naar Arusha.

Na een aantal uurtjes komen we in Arusha aan. Daar duurt het toch nog even voordat we in het hotel zijn. Ze zij daar in de buurt een 4 baans rijksweg aan het aanleggen. Hiervan moeten we twee banen over. Dat gaat niet op alle plaatsen omdat er beton ijzeren staven omhoog steken. Waar het wel zou kunnen daar krijgt de truck de bocht niet  gehaald. Dus een alternatief gezocht, in een smal onverhard straatje. Daar met veel kunst en vliegwerk overheen naar het hotel. Gelukkig is er niemand uit de bus gevallen. Het hotel ziet er aardig uit met zelfs een zwembad. DSC_0280                           DSC_0283Dus nadat we de sleutel van de kamer hadden gekregen de bagage weg gebracht en omgekleed waren een frisse duik. Alleen het uit het zwembad komen was een beetje lastig. Er was wel een trap voor uit het water te komen alleen had die geen treden. Het is als zo vaak in andere landen het ziet redelijk uit maar als je beter kijkt zie je dat alles met de Franse slag is gedaan of niet werkt of lekt. Men is wel bereid om je te helpen en wat te vervangen als ze de mogelijkheid hebben maar meestal is het onkunde of geen materiaal voorhanden. Hier leeft men qua gereedschap en industriële vaardigheden, zeker op het platte land, tientallen jaren achter.   Na de frisse duik een frisse Kilimanjaro. Wij hebben de rest van de dag niets meer gedaan buiten lezen en drinken. Enkele anderen wilden te voet Arusha in maar ze kwamen niet verder dan de poort omdat hun dringend afgeraden werd om te voet buiten het hotel te gaan. Dus is men omgekeerd. Na het eten hebben we afscheid genomen van de kok en de chauffeur die ons morgen nog naar de luchthaven brengen en daarna terug reizen naar Nairobi. Na de leuke speeches zijn we naar de bar gegaan en hebben we nog enkele potjes gekaard. Daarna hebben anderen nog met de kok en de chauffeur een spelletje gedaan kat en muizen of zoiets. Er werd nog veel gelachen en de verliezers moesten een liedje zingen.

Dag 19

Vandaag wat uitgeslapen en om 10.00 uur na het lekkere ontbijt zijn we naar he vliegveld gereden. Echt  afscheid genomen van de kok en de chauffeur. Op het vliegveld staan veel kleinere vliegtuigjes die naar verschillende plaatsen vliegen. DSC_0295Onze vlucht vertrekt mooi op tijd maar niet alles en iedereen kan mee. Dus moet een deel van de bagage en Arjen onze reisleider op de volgende vlucht. Na een uur en 10 minuten zijn we in Stone town aangekomen. De reisleider en de rest van de bagage komt dik een uur later aan. Alle bagage in een busje en de passagiers in een andere bus op weg naar de andere kant van het eiland waar we slapen in het paradise beach resort. Hier krijgen we bij aankomst een briefing en de kamers toegewezen. Helaas blijk onze kamer op een eerste verdieping te liggen. Marjan wil dat niet i.v.m. de last die ze aan haar knie heeft. Dus de kamer weten te ruilen met de reisleider. Wel een kleinere kamer met niet zo een mooi uitzicht. Maar daarentegen wel in een rustiger gedeelte. DSC_0348 DSC_0354DSC_0351We merken gelijk dat de prijzen hier op een ander niveau liggen. Maar wat erger is ze hebben hier geen fatsoenlijk bier. Het eten wat in buffet vorm is was niet slecht maar een aantal van onze groep willen morgen a la carte gaan eten. Wij kijken wel.

Dag 20

Vanmorgen al vroeg wakker, in het halletje waar we liggen was de poetsvrouw al om 06.00 uur wat onstuimig met emmers en poetsspullen bezig. Daarna nog wat gesoest tot 08.00 uur. Ontbeten en vervolgens met zijn tweetjes op spice tour. Die hadden we gisteravond nog op de valreep geboekt. We hebben een leuke morgen gehad en veel kruiden gezien en planten weer ze aan groeien of de wortels van de planten die we gebruiken.DSC_0313 Uiteraard nootmuskaat, kruidnagels,DSC_0322 peper, gember, jack fruit,DSC_0300 kaneel, koffie, kurkuma, banaan, ananas enzovoort. In de tussentijd liep een gastje rond die van een blad een bekertje voor Marjan  gemaakt waar ze de kruiden in kon doen. Iets later had hij weer wat anders gemaakt en op het laats zagen we er wel grappig uit.DSC_0341 Ook was nog een gast die in een kokosnoot klom en voor ons een aantal kokosnoten plukte en gereed maakte voor te drinken en vruchtvlees te proeven. DSC_0333Leuk allemaal. Later kregen we nog wat fruit en konden we kruiden kopen. Al met al duurde de rondleiding 1,5 uur. Best interessant als je geïnteresseerd bent. Daarna terug naar het resort waar we de rest van de dag aan het zwembad hebben gezeten. Nu om 16.30 heb ik wel een biertje verdiend. Tenminste als ik deze tekst ge-upload krijg.

Dag 21

Vanmorgen lekker aan het zwembad gelegen en wat gelezen en af en toe een duik in het water voor af te koelen. Om 13.00 uur zijn we met de hele groep naar Stone Town gegaan. Daar hebben we eerst individueel de stad verkent.DSC_0364 Erg veel attrakties zijn er niet. Veel smalle straatjes en souvenir shops. DSC_0376Enkele restaurantjes en marktjes. De hele middag wat rond geslenterd en af en toe een terrasje genomen. Om 16.30 zijn we naar het restaurant gegaan waar we hadden afgesproken voor het afscheid diner. Dit is vandaag al gepland omdat een van de medereizigers al  morgen vertrekt. DSC_0397Een gezellige avond gehad en best wel wat gelachen. DSC_0401Het eten was zoals altijd weer wat chaotisch. Wij hadden met zijn tweetjes als enige een starter genomen. En zoals je in deze landen kan verwachten kwam eerst het hoofdgerecht en naderhand de starter.Het betalen hebben we zelf geregeld. We hadden allemaal bijgehouden wat we hadden gegeten en gedronken. De totale rekening gevraagd. Iedereen heeft Arjen de reisleider betaald en die heeft de totale rekening vereffend. Beter als dat de mensen van het restaurant het afrekenen. Da komt het nooit aan het kloppen. Om 21.30 zoiets terug naar het resort. Onderweg al bijna in slaap gevallen.

Dag 22

Over vandaag kunnen we kort zijn. De hele dag aan het zwembad gezeten en relaxed. Alleen hebben we vandaag a la carte gegeten. Goedkoper en lekkerder als het buffet.

Dag 23

Vandaag laatste dag in Afrika. We konden onze kamer houden tot ons vertrek om 16.00 uur. Tot die tijd aan het zwembad gelegen en lekker gelezen. Tussen de middag pasta gegeten. Op tijd met de bus naar het vliegveld. Daar ging het weer op zijn Afrikaans bij het inchecken. Om 19.00 uur in een  super heet vliegtuig voor gelukkig maar een vlucht van 25 minuten naar Dar el Salam. Daar de bagage opgehaald en wee opnieuw inchecken en door de douane en beveiliging. In een restaurant wat gegeten en gedronken totdat om 22.15 de boarding begon. Dit ging allemaal vlotjes. Om 23.00 uur vertrokken we op tijd richting Schiphol.

Dag 24

Mooi op tijd even na 06.00 uur op Schiphol geland. Moe want we hebben maar een paar uurtjes in het vliegtuig geslapen. Het wachten bij de douane duurde wel even. Daarna de bagage opgehaald en al van een aantal medereizigers afscheid genomen. Ook een paar niet meer gezien omdat ik na de wc moest en ze terugkomst  al weg waren. Met een aantal anderen zijn we nog een kop koffie gaan drinken. Om 07.45 hadden we de trein naar Heerlen.In Sittard overgestapt in de stoptrein naar Beek- Elsloo. Lars onze oudste zoon met kleindochter Dewi hebben ons opgehaald. Dewi had een mooie welkomst tekening gemaakt voor opa en oma. Blij weer thuis te komen na een super mooie reis. Dank aan Arjen Westra die namens Sawadee deze reis super begeleid heeft. Bedankt kerel. DSC_0284Ook een dank aan het reisgezelschap die van deze reis een gezellige reis hebben gemaakt. Vaak gelachen.

1. Miranda:
    12 oktober 2016
    Heel veel plezier. Wij kijken al uit naar foto's en verhalen
  2. Miranda:
    14 oktober 2016
    Klinkt al goed daar. Maar zelf bus poetsen en afwassen klinkt niet als vakantie .
    Kijken uit naar foto's hier. Via WhatsApp al vanalles gezien.
    Groetjes ViMi
  3. Liesbeth Willems-Kuipers:
    16 oktober 2016
    Hoort zich allemaal goed aan alleen dat zelf eten bereiden en afwassen is niet zo mijn ding.Nog een fijne vakantie ook van Wil. Grt. Liesbeth
  4. Marianne van Kan:
    16 oktober 2016
    Wat een mooie vakantie! Een echt avontuur! Sjiek!
  5. Miranda:
    16 oktober 2016
    Ik had wederom geen mail dat je het blogs hebt aangevuld dus nu lekker veel te lezen. Wat triest van die medereizigers. Maar zoals we al aan telefoon zeiden, dat geeft jullie nu meer rust, geen zorgen om mam. Geniet volop en wij genieten op afstand mee.
    Xx
  6. May:
    17 oktober 2016
    Hi Wim en Marjan,
    Wat leuk dat jullie weer aan het bloggen zijn. Ik was al benieuwd hoe het ging en waar jullie waren, dus ik was blij met de link :) Wat een avonturen ook weer, erg leuk om van mee te genieten op afstand en prachtige foto's!! Heel veel plezier nog en laat de verhalen maar komen! Groetjes,
    May
  7. Inge Zuidervliet:
    17 oktober 2016
    Hoi Marjan en Wim,
    Ik voel me ook een beetje op vakantie als ik jullie reisverhaal lees. Genieten maar!
    Wens jullie heel veel moois toe.
    Groeten Henk en Inge
  8. Desiree:
    18 oktober 2016
    Leuk om te lezen! Geniet er nog van
  9. Rianne:
    18 oktober 2016
    Wat een avontuur! Leuk om te lezen!
    Geniet er lekker van!
  10. Miranda:
    18 oktober 2016
    Super. Jammer dat je de visjes niet proefde. Vast heel lekker. Denk dat t 10 cm moest zijn? Fijne avond en tot volgende blogs of whatsapp. Xx
  11. May:
    18 oktober 2016
    Wat een avontuur weer! Leuk dat je verschil ziet tussen de landen, ben erg benieuwd hoe je Lake Victoria straks vond. Ik heb voor mijn studie een film gekeken over Lake Victoria en dan zie je best schrijnende dingen. Omdat wij in het westen zo graag Victoriabaars eten en het meer helemaal leegvissen, is het voor de bewoners uiteindelijk maar weinig positief en blijven zij over met die kleine visjes die je liet zien. Ik ben echt benieuwd wat je daar nu in het land zelf van meemaakt. Ik zal je de link naar de film geven als je thuis bent en geïnteresseerd bent hiernaar. Je foto's zijn prachtig en er is volgens mij veel moois te zien, dus geniet er maar fijn van! Groetjes, May
  12. Liesbeth Willems-Kuipers:
    18 oktober 2016
    Vis eten is een kwelling voor Wim tenminste dat was vroeger zo. Ik denk dat je toch een paar kilo's, kwijt raakt met het Afrikaans eten, maar je heb nog ieder dag bier. Het is een avontuur in Afrika op scouting basis, waar je je kampeerkennis van toepassing komt, daarbij denkend aan het opzetten van een tent in Karinthië en ik hoop dan ook dat je loopwedstrijd naar de hudo je gespaard blijft. Verder is het een adembenemende vacantie en ik zit nu op Texel wat een verschil.
    Grt wil en Liesbeth
  13. Theo Kerens:
    19 oktober 2016
    Hoi Wim en Marjan,
    Leuk jullie verhaal en spannend waar jullie allemaal terecht komen.
    Naast de mooie natuur en dieren lijkt het me ook leuk om voor een gedeelte te kamperen.
    Midden in de natuur met al zijn geluiden, zal vreemd zijn maar ook genieten.
    En vriendelijke mensen.
    Krijg je ook een idee hoe mensen leven en hoe hun levensstandaard is ??
    In ieder geval nog veel plezier
    Groetjes Anne en Theo
  14. Kaartclub CBS:
    24 oktober 2016
    Jij met kaarten verloren ;-) kunnen wij ons niet voorstellen ...hahahahahaha Gr. Sjef,Rob, Hub en JP
  15. Miranda:
    27 oktober 2016
    Het is al bijna afgelopen, wat vliegt de tijd. Wij wensen jullie nog leuke laatste dagen en vooral een goeie veilige thuisreis. Zien ons zondag. Xx
  16. Theo Kerens:
    Hoi Wim en Marjan,
    Jammer dat het bijna voorbij is, maar wel interessante dingen beleefd, leuke en gastvrije mensen ontmoet, andere culturen waar wij nog wat van kunnen leren.
    Misschien ook wel een beetje blij omdat het toch een inspannende reis was.
    Goede thuisreis en leuk om bij gelegenheid jullie verhalen te horen.
    Groetjes Annne en Theo
  17. May:
    27 oktober 2016
    Na alle avonturen nu lekker beetje relaxen en dan nog een veilige en prettige terugreis hopelijk, tot volgende week, groetjes,
    May
  18. Marianne van Kan:
    27 oktober 2016
    We wensen jullie een goede vlucht en veilig thuis! De herinneringen aan deze mooie vakantie raken jullie nooit meer kwijt!
  19. Marjo Tummers:
    28 oktober 2016
    Hallo Wim en Marjan . Wat ontzettend leuk om te lezen ,jullie avontuur in Afrika !
    Nog veel plezier en een goede reis terug.

groetjes Thei en Marjo