China 2017

17 september 2017 - Beijing, China

Deze reis begint met een hoop voorbereidingen. We hebben alle hotels moeten boeken en al uitgezocht hoe we van plaats naar plaats kunnen reizen. Onze reis route zal gaan  over Hong Kong, Guangzhou, Yangshuo, Changsha, Zhangjiajie, Fenghuang,  Changsha, Luoyang, Xian, Pingyao en uiteindelijk Beijing. Met deze gegevens hebben we een overzicht gemaakt voor de aanvraag van een Visum voor China. Daar komt best wel wat bij kijken zo moet je je aanvraagformulier elektronisch invullen en dan pas uitprinten. Ook een overzicht maken wanneer je waar overnacht en wat je op die plaatsen gaat doen. Marjan is naar Den Haag gereisd om de aanvraag in te leveren en als het goed is kunnen we de passen met daarin het visa komende week afhalen. Het hoofddoel van deze reis wordt de IML wandeltocht in Beijing. Helaas heb ik nog geen contact met de organisatie kunnen maken voor de inschrijving te kunnen regelen. Voor de rest is het uiteraard al een hoop voorpret.

Zo en alweer op weg, naar China. Ons tweede bezoek. Nu als eerste stop Hong Kong. De treinreis naar Schiphol ging voorspoedig. Daar twee uurtjes te vroeg maar dat geeft niets er is toch genoeg te zien.  Om 18.00 uur de bagage ingecheckt en daarna door de beveiliging.  Alles verliep vlotjes en de vlieger naar Zurich vertrok op tijd. In Zwitserland trok net een onweersfront over waarvan wij geen last hebben gehad. Andere vluchten wel waardoor het vliegtuig van Zurich naar Hong Kong moest wachten op enkele passagiers. In deze vlucht hadden we stoelen achter elkaar maar we hebben gelukkig kunnen ruilen zodat we naast elkaar hebben kunnen zitten. De vlucht naar Hong Kong (HK)was lekker rustig. We hebben wat gelezen een paar films gekeken en ook nog wat kunnen slapen. Op het vliegveld gingen de douane formaliteiten soepel en snel en in de tijd dat Marjan op de bagage stond te wachten heb ik al HK dollars weten te pinnen. Vanaf de luchthaven de sneltrein naar de stad genomen en vanaf station Hong Kong nog twee stations met de metro naar Wan Chai station. Hier begon het mis te gaan door vermoeidheid. Marjan had haar kaartje in het tol gate geduwd maar kwam niet door het poortje, wat mis gegaan is, is onduidelijk. Dus zij op de knieën onder het poortje door, maar helaas ze bleef met de rugzak hangen. Weer terug, rugzak af en opnieuw. Iedereen natuurlijk aan het kijken en uiteindelijk kwam ze eronder door met een knalrood hoofd. Helaas hadden we de verkeerde uitgang gekozen en hebben we even moeten zoeken naar het hotel. Al goed aan het zweten omdat het hier warm en vochtig is. In het hotel aangekomen hadden we snel een kamer. Daar de spullen opgeborgen en wat frisser aangekleed. Marjan had de telefoon in het vliegtuig uitgezet maar wist helaas niet meer de inlog code. Dit omdat ze recent een nieuwe sim kaart heeft gekregen. Dus na drie pogingen toestel geblokkeerd, ik maar een appje naar Lars gestuurd voor de PUK code. Gelukkig was die de volgende dag al doorgegeven. Dus na deze ambras eindelijk tijd om wat te gaan eten. Een  restaurant is hier snel gevonden, alle twee hebben we noedels genomen. Na het eten nog even in een Engelse pub wat gedronken. Later gaan slapen. We hebben alle twee een  slechte nacht gehad. Ik heb van half twee tot vier uur wakker gelegen en rare dingen gedroomd.

Zondag

Vandaag begonnen met even uitslapen en vervolgens naast het hotel in een koffie zaak ontbijt genomen. We hebben ons voorgenomen met de kabel tram naar “de peak” te gaan, het mooiste uitzichtpunt over HK. Eerst een kilometer of drie te voet naar de kabeltram. Onderweg genoten van de hoge glazen torens en de kleine dubbeldek trams in de straat

. DSC_0826  DSC_0827  DSC_0828

Bij het beginpunt van de kabel tram bleek dat wij niet de enigen waren met het idee om omhoog te gaan. Dik een uur moeten wachten voordat we eindelijk in de tram zaten. Deze gaat knap steil naar boven. Bij aankomst moesten we als eerste door een grote souvenir shop. Eigenlijk is dit uitkijkpunt een grote winkel  mall. Met veel  eetgelegenheden en een geweldig uitzicht.

DSC_0831  DSC_0833

We hebben geluk want dit schijnt het eerste weekend te zijn dat het zo een prachtig weer is. DSC_0838

Na het uitzicht bewonderd te hebben zijn we op zoek gegaan naar Vicktoria peak gardens. Eerst helaas wat verkeerd gelopen, ondanks de telefoon van het hotel  met google maps, en daarna terug de goede weg op omhoog en nog eens omhoog. Het is op de berg wat koeler maar nog altijd dicht bij de dertig graden. Dus zweten geblazen. In het park aangekomen een bankje in de schaduw gezocht en  even uit gehijgd. Hier is het wel leuk zitten, we kunnen kijken hoe een stel trouwfoto’s maakt. Zij ziet er mooi uit maar hij heeft een mooi zwart pak aan met eronder een paar witte sneakers. Het ziet uit als een tang op een varken. Later door de tuinen gewandeld die mooi maar niet spectaculair zijn.

DSC_0847   DSC_0849

Daarna terug gelopen en de tram terug naar de stad genomen.

DSC_0856   DSC_0858 DSC_0863

Van het eindpunt zijn we richting water gelopen naar de ferry docks. Daar nog wat rond gekeken. We waren alle twee moe en zijn vervolgens met de metro richting het hotel gegaan waar we tot de conclusie zijn gekomen dat we voor een eerste dag veel te veel en te vermoeiende dingen hebben gedaan. In de buurt van het hotel zijn we een Engelse pub ingegaan om vocht bij te vullen. Later naar de hotelkamer gegaan en ons wat opgeknapt. In de avond naar een restaurant gegaan en lekker gegeten,  rijst met ham en rijst met eend en later nog een portie schelpjes in zwarte saus. Lekker. Na het eten lekker gaan slapen.

Maandag

Vandaag een beetje op tijd opgestaan en na een lekkere douche op stap met de metro richting Kowloon. Hier eerst wat gaan ontbijten en vervolgens het Kowloon park in.  Maar wat is het vanmorgen al heet, we zweten alle twee als een gek. Ik heb mijn hele hemd al na een half uurtje lopen nat. We zijn duidelijk nog niet geacclimatiseerd.

DSC_0872  DSC_0871  DSC_0881

Na het park zijn we naar een Jade markt geweest en zijn ook nog door een andere marktstraat gelopen. Daarna een eettentje binnen gelopen om wat cola te drinken. Van daaruit weer verder met de metro naar Mong Kong  naar een bloemenmarkt en een vogeltjes markt. DSC_0893

DSC_0903 DSC_0887

Leuk, veel mooie bloemen en vogeltjes gezien. Daarna via een marktstraat terug naar de metro. We hebben het even gehad en zijn nog ergens een soepje gegeten om zout aan te vullen. We willen na het eten terug naar de kamer voor wat af te koelen en wat fris aan te trekken. Marjan aan het lezen en ik het verslag aan het maken. Later nadat we wat hebben uitgerust zijn we in het zelfde tentje gaan eten als de andere keren. Hier is het altijd goed druk en het eten is lekker met meer dan genoeg keuze. Rijst met eend of met gans, noodles met verschillend vlees en zeevruchten , bami soep met wonton, Noem maar op en allemaal  even lekker; op de avond zijn we weer de Engelse pub ingegaan en hebben daar nog wat sport gekeken.

Dinsdag

Vandaag wat langer blijven liggen omdat we alle twee niet zo goed geslapen hebben. Eerst hebben we naast het hotel in een koffie- zaak ontbeten. Vandaag gaan we weer richting Kowloon om daar te kijken of we al kaartjes voor de trein naar Guangzhou kunnen kopen. We hadden de metro genomen en dachten dat we direct nadat we op Kowloon eiland waren aangekomen we een stuk van het ene naar het andere metrostation moesten lopen. Dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn: we moesten met de metro helemaal omrijden. Uiteindelijk een trip van een uur. De treinkaartjes waren snel gekocht. Vervolgens zijn we een stuk gaan lopen en hebben we door diverse winkelstraten en door grote winkels gelopen. Uiteindelijk een souvenir shop gevonden waar we hoopten een trammetje voor Rino te kunnen kopen. Die hadden ze daar helaas niet en we werden doorgestuurd naar de haven.

DSC_0928 Het donker is zweet

DSC_0944 DSC_0946

DSC_0942 DSC_0943

Daar zou een shop zijn die dat wel verkocht. Na wat zoeken de haven en de winkel gevonden, De trammetjes waren best aan de prijs en daarom Rino even gebeld of hij er wel een wilde hebben. Vanuit de haven met de ferry naar de andere kant over gestoken. Daar ook weer langs heel wat dure winkels geslenterd.

DSC_0948

Op het laats begon het een beetje te druppelen en hebben we de metro terug genomen. In het hotel vroeg een meisje in de lift of we op de vlucht waren voor de tyfoon. Wij wisten helemaal niets van een tyfoon. Op de kamer hebben we ons opgefrist en zijn later weer wat gaan eten en drinken.

Woensdag

Het gaat niet zo goed met mijn lijf:  het weet geloof ik niet,  dat  we in China zijn. Ik heb geslapen van 22.00 uur tot 01.00 uur,  dat is in Nederlandse tijd van 16.00 tot 19.00 uur. Dan doe ik een power nap en daarna lig ik de halve nacht wakker en val pas tegen de morgen in slaap. Als dan de wekker afgaat ben ik totall los.  Toch maar op tijd opgestaan en lekker gedoucht en alles ingepakt. Daarna gaan kijken voor ontbijt. Op straat is het erg stil,

20170823_134602

er loopt geen bus en er is geen auto te zien. De koffiezaak naast het hotel is dicht en de ramen zijn beveiligd met plakband voor het geval het glas zou breken. Veel winkels en restaurants zijn dicht. Uiteindelijk een winkel gevonden waar we koffie en belegde boterhammen konden kopen. Dat maar op de hotelkamer opgegeten. Daarna maar eens in de receptie gaan vragen hoe we bij het treinstation konden komen. Er blijkt vandaag helemaal niets te lopen door de tyfoon Hato van kracht 10. Zo een sterke tyfoon is zelden de laatste zou hier 16 jaar geleden zijn geweest. We hebben besloten om dan maar een nacht extra in HK te blijven. Later contact gehad met Jaap Zuidervliet die in Guangzhou woont: het was misschien toch mogelijk geweest om daar te komen met een Uber taxi. Helaas te laat met hem contact opgenomen. Jaap heeft wel het hotel in Guangzhou voor ons geannuleerd, Hopelijk krijgen we het geld terug. Dus na de slechte berichten maar weer naar de kamer gegaan en daar wat gelezen en nog even wat bij geslapen. In de middag loopt nog steeds niets en zijn we wat gaan eten in ons favoriete restaurant en daarna wat geld gepind en een deel daarvan gewisseld in chinees geld. Toen een biertje en  koffie gaan drinken in de pub. Nu op de kamer aan het verslag bezig en Marjan is lekker aan het lezen.20170823_123819

Donderdag

Vanmorgen uitgecheckt uit en hebben de metro genomen naar het Hung Hom trein station en daar hebben we de treinkaartjes gewisseld en konden direct de volgende trein nemen dus nog geen 10 minuten wachten. De 2 uur durende reis naar Guangzhou was comfortabel. Daar aangekomen gaan kijken om kaartjes te kopen voor de treinreis naar Guilin. Dit ging weer eens niet zoals verwacht, voor vandaag geen treinkaartjes te krijgen. Shit wat nu,dus Jaap Zuidervliet gebeld voor alternatieven. Na enige tijd kreeg ik bericht dat zij ook geen alternatief hadden. Dus ik weer in de lange rij aangesloten om tickets te kopen voor de volgende dag. Dit is na enig geklooi gelukt. Morgen avond om 19.25 is de eerste. Dus wij de metro gezocht en naar het hotel wat we voor gisteren hadden geboekt. Daar uitgelegd dat we gebeld hadden en dat we geen transport hadden i.v.m. de tyfoon. Zonder problemen kregen we een kamer. Daar ons wat opgefrist en toen een wandeling in de buurt gemaakt. Er was niet veel echt bijzonders te zien en we zijn terug gegaan naar het hotel en hebben daar een koffie gedronken. Daarna zijn we  naar onze kamer gegaan en hebben ons gereed gemaakt voor een avondje uit met Jaap. Hij kwam ons om 19.00 uur ophalen en bracht ons naar een complex van appartementen van meer dan 10 verdiepingen hoog die in een grote cirkel waren gebouwd. Die cirkel is een groot plein met daaromheen op de begane  grond overal barretjes en restaurantjes. In een van de appartementen daar wonen Jaap en Chow. Jaap is met ons wat gaan eten. Hij heeft een aantal lekkere en aparte gerechten besteld. Na het eten zijn we er tegenover in een Mexicaanse bar wat gaan drinken, Chow is iets later aangeschoven omdat ze nog een afspraak had gehad. We hebben een hele leuke avond gehad en later heeft Jaap een taxi voor ons geregeld die ons terug naar het hotel bracht.

Vrijdag

Vanmorgen wat uitgeslapen en toen gaan ontbijten. Later uitgecheckt en de bagage afgegeven. We zijn op aanraden van Jaap naar een heel hoog gebouw gegaan: de IFC tower. Daar zijn we op de 70e etage naar de lobby van een hotel gegaan en hebben daar koffie gedronken en genoten van het mooie uitzicht. Jaap had ons ook nog aanbevolen om ergens dim sum te gaan eten maar daar hadden we geen zin in want het ontbijt ging er al met moeite in. We zijn een heel stuk langs de rivier gelopen en daarna de stad weer in. Op het laatst een beetje de weg kwijt, maar na even goed gekeken te hebben zijn we weer op het goede pad gekomen. Het is nog steeds erg warm dus zijn we in een restaurant wat gaan drinken. Het was een soort Chinese mac met veel vis gerechten. Grappig hier dat sommig personeel een doorzichtige plastic kap heeft van de kin tot aan de neus. Ook begrepen ze moeilijk dat we alleen wat wilden drinken. Na daar een tijdje gezeten hebben zijn we verder gelopen en in de middag zijn we niet ver van het hotel wat gaan eten. Door communicatie fouten hadden we veel te veel besteld en hebben we maar 40 % opgegeten. Wel lekker maar veel te veel. We zijn op tijd naar het station gegaan omdat we niet wisten wat we konden verwachten omdat we naar een ander station moesten dan waar we aangekomen waren. De rit met de metro was al erg druk, moeten wringen om met de bagage binnen te komen. Bij het station aangekomen moeten zoeken waar naartoe. Het jammere hier is dat je vaak met de bagage de trap op moet lopen. Buiten aangekomen regent het. Eerst maar zoeken waarnaartoe. Achter de meute aan, eerst door een scanner voor de bagage daarna weer een hele tijd gezocht waar naartoe. Niemand die Engels spreekt of wil spreken. Uiteindelijk heeft een jongen mij gewezen waar ik moest aansluiten. Zo het station in, daar gelijk weer controle. Wij komen aanlopen en net of men wakker schrikt. Het alarm gaat af en wij worden er als enige uitgepikt. De tassen en de rugzakken worden gecontroleerd Geen probleem dus en vervolgens door naar de wachtruimte voor onze trein. Daar wachten ook nog anderen voor een trein een uur eerder. Wat een kabaal in die hal. Als na een hele tijd voor de eerste trein de poortjes open gaan is het helemaal lachen, iedereen wil eerst en men bestormt het poortje wat tot chaos leidt. Als wij aan de beurt zijn gaat het wat minder chaotisch. Eindelijk in de trein. Om 22.15 zijn we in Guilin en gelukkig staat volgens afspraak de taxi chauffeur te wachten Om 00.15 uur zijn we dan uiteindelijk in het hotel. Moe gaan we naar bed,.

Zaterdag

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en zijn daarna na het dakterras gegaan om te ontbijten. Wat een mooi uitzicht hier over het karts gebergte en wat verderop de rivier. Lekker koffie met een gebakken eitje en toast en wat fruit . De warmte is met ons mee gekomen en de airco op de kamer is een must. Het is hier wel lekker rustig vergeleken met de hectische steden. Na het onbijt zijn we naar de brug over de rivier  gelopen en hebben daar wat rondgekeken. Bij de brug is het erg toeristisch en de bussen rijden af en aan omdat bij de brug het eindpunt is van de vlot trips. Er zijn twee soorten: een soort paviljoen op het water of een smal lang bamboe vlot dat een langere afstand over de rivier gaat. Op de paviljoens is dolle pret want iedereen heeft een super soaker gekocht en men is zich onderling aan het natspuiten. Dus men heeft veel plezier. Op de lange vlotten staat een bestuurder met een lange stok die het vlot stuurt en op het vlot staat veelal een parasol en een dubbele stoel waarop de toeristen zitten. Het is vrij druk en de vlotjes blijven aankomen.  Als de toeristen zijn afgestapt worden de stoelen en de parasol afgebroken en de vlotten op vrachtauto’s gehesen om naar he begin punt te gaan. Na een tijdje terug gegaan naar het hotel. Daar heeft Marjan een machine was aangezet en zijn we op de kamer wat gaan afkoelen. Na een uurtje was de was klaar en opgehangen`. Daarna hebben we een taxi besteld die ons na Yangshuo heeft gebracht. Hij had ons afgezet bij de Bank of China om daar te kunnen pinnen. We hadden eerst wat hulp nodig om de flappen uit de tapper te krijgen. Hierna het stadje ingelopen. De eerste drukke straat deed aan als een provincie stadje met veel winkels. Veder kwamen we nadat we wat naar links waren gegaan in het toeristische deel terecht. Een beetje Valkenburg maar dan op zijn chinees. Een tijdje rondgelopen en van alles bewonderd. Na een uurtje moesten we een cooling down nemen en zijn we een “bierstube“ ingegaan. Buiten stonden de Chinese meisjes in een (carnavals) dirndel Maar ze hadden wel lekker HB bier. Na het drinken nog even door de stad gelopen maar na een paar minuten begon het te onweren. De natuurstenen straten waren spekglad, dus uitkijken geblazen.Ik had geen paraplu dus ik werd redelijk nat. Maar bij de temperaturen hier is dat geen straf. Om 18.00 stond de taxi op de afgesproken plaats en heeft ons terug gebracht naar het hotel. Daar ’s avonds lekker gegeten. De was, was nog steeds nat.

Zondag

Vannacht wat onrustig geslapen. Vandaag staat een vlottoer op het programma en na het onbijt brengt de taxi ons naar het begin punt. Daar op een vlotje gestapt. Het is een schitterend landschap waar we door heen varen. Helaas is het vandaag niet zo”n mooi weer als gisteren, het is bewolkt en heiig. Dit vlotje gaat in een gezapig tempo over het riviertje  Veel foto’s onderweg gemaakt. Af en toe was het spannend voor Marjan als een kleine barrage moest worden genomen. Op het eindpunt de bestuurder een fooi gegeven en het dorpje ingelopen. In een restaurantje een noodle soepje genomen. In het hotel aangekomen heeft Marjan de was afgehaald en opgevouwen. We hadden een taxi besteld om het stadje in te gaan maar opeens begon het te regenen en hebben we besloten om in het hotel te blijven. Het heeft de hele middag door geplensd. ’s Avons weer lekker gegeten in het restaurant van het hotel.

Maandag

Vanmorgen weer rustig aan gedaan en om een uur of twaalf zijn we weer met een taxi naar Yangshuo gegaan. Daar het eerst een tijdje door het park gelopen. Een beetje pretpark voor kinderen en ontmoetingsplaats voor hangouderen die daar komen kaarten en andere spellen doen. In het midden staat een groot patriottisch monument. Verder gelopen door diverse toeristische straatjes. Toen we begonnen te dampen van het zweet zijn we weer bij de bierstube wat gaan drinken. Daar zeker een uur gezeten. Hierna zijn we naar een restaurant gegaan waar ze plaatselijke specialiteiten hebben waaronder diverse soorten slakken. Van het grootste soort heb ik er drie gegeten. Het smaakte een beetje naar gehakt. Niet spectaculair eigenlijk. Vervolgens hebben we bij een kraam een gevulde koek gekocht die ze daar maakten. In een deeg werd een groente vlees mengsel geduwd en daar werd een koekvorm van gemaakt. Dit werd vervolgens op een bakplaat gebakken. Als het knapperig bruin was werd het bestreken met een lichte sambal. Lekker maar pittig. We hadden dit nog niet goed en wel op toen  het begon te onweren. Wij een restaurant gezocht vlak bij het punt waar we zouden worden opgehaald. Daar nog wat gedronken. De chauffeur kwam uiteindelijk mooi op tijd en bracht ons naar het hotel terug. Het was intussen droog en ik heb in de buurt nog een rondje gelopen om foto’s te maken. In het restaurant van het hotel ‘s avonds weer gegeten.

Dinsdag

Vanmorgen rustig aan gedaan en onze spullen ingepakt. Ook hebben we treinkaartjes geregeld voor de rest van de reis, voordat ze zijn uitverkocht. Bij het laatste toch wat hulp nodig gehad. Omdat hier in China geen google is weet je vaak niet waar het station ligt, Er is wel zoiets als google en dat heet BAIDU maar dat is hoofdzakelijk in het chinees. Het hotel wat we vandaag hebben geboekt zou in het centrum liggen maar de bijbehorende kaart bij hotels.com werkt met google maps. Dus dat kan je dan ook niet vinden. Om 12.00 uur stond de taxi chauffeur gereed om ons naar Guilin te brengen. Ook hij had uiteindelijk best wel moeite om het hotel te vinden. Uiteindelijk ben ik maar uitgestapt en heb even rondgekeken. Gelukkig was hij op de goede plek. Want zoals zovelen hier kan men en wil men geen Engels spreken. De enigen die dat wel willen zijn kinderen van een jaar of zeven die van school een opdracht hebben gekregen om buitenlanders in het Engels wat vragen te stellen. De kamer is mooi ruim. Nadat we gesetteld waren zijn we naar het centrum gelopen, een tippel van ongeveer een uur in de hitte. Het is hier 35 graden en redelijk vochtig, afzien dus. In het centrum wat rond gelopen en wat foto’s van de twee pagodes gemaakt. Uiteindelijk een welverdiend drankje genomen. Op de terugweg zijn we een groter restaurant ingegaan. Aan de deur stond een Indiër en ik dach, die spreek wel wat Engels en kan ons helpen bij bestellen. Dat lukte best dat bestellen, bami en boontjes en kip. De eerste twee gerechten ging wel maar de kip was een pot scherpe soep met groente, tofu, aardappels en kippenpoten (maar dan dat deel waar de tenen aanzitten) en slakjes een hele hoop. De eerst hap tofu zorgde al dat ik in een hoestbui terecht kwam en ik had gelukkig bier om dat te minderen. Het eten ging wel vond ik, zelfs een kippenpootje geprobeerd. De slakjes waren lekker maar het was een zootje om die te eten je moest ze met je handen vasthouden en met een prikker eruit pulken. Daarom hadden we plastic handschoenen erbij gekregen. Als je die niet gebruikte, had je je hele handen onder de troep. Marjan was niet zo  gecharmeerd van het gerecht. Na het eten terug naar het hotel en onderweg nog wat cola gekocht voor op de slaapkamer.

Woensdag

Om een uur of half elf op weg naar de stad met de bedoeling om onderweg te ontbijten. Helaas is het niet zo eenvoudig om een Europees ontbijt te krijgen en hebben we tot in het centrum gelopen voordat we ergens wat koffie en een boterham konden kopen. De hele middag door de stad gelopen en om een uur of drie ergens wat gaan drinken. Het is hier zo heet dat we hebben besloten om naar de hotel kamer terug te gaan en siesta te houden. ’s Avonds in de buurt van het hotel goedkoop en lekker gegeten.

Donderdag

Vandaag hebben we besloten om wat vroeger op te staan in de hoop wat koelere temperaturen te hebben. IJdele hoop dus. In de morgen is het ook al 30 graden. Wel in het hotel ontbijt genomen, lekker een eitje met toast en spek. Na het ontbijt naar  een park in de buurt. Mooi,  maar niet spectaculair. Na weer een uurtje gelopen te hebben zijn we bij MacDonald’s gaan koffie drinken om weer een beetje af te koelen. Daarna verder gelopen naar een park in het centrum wat wel mooi en groot is, daar deels door heen gelopen. Ergens wat cola gekocht en op een bankje uitgepuft. Daarna naar het centrum, waar we al eens door gelopen hebben en in een Ierse pub een biertje genomen en Marjan kokosmelk,  met een lekker soepje, Dat biertje was achteraf niet zo verstandig want door de hitte buiten sloeg die er in. Maar na een half uurtje was alles weer uitgezweet. Door dat zweten heb ik al meer dan een week een verkoudheid.  Als ik wat doe dan ben ik binnen een dik kwartier nat en als we dan ergens naar binnengaan blaast de airco ijskoud op je. De laatste dagen daarom een onderhemd aangedaan. Later weer terug naar het hotel voor een siesta. Zojuist in het zelfde restaurant als gisteren gaan eten. Nu relaxen.

Vrijdag

Vanmorgen rustig aan gedaan, opgestaan, ontbeten en ingepakt. We hadden best nog wat tijd om iets te ondernemen maar Marjan en ik ook hadden geen zin meer om helemaal bezweet te raken zodat we ons later weer moesten omkleden. Dus nog lekker op de koele kamer wat gelezen. Om 12.00 uur stond de taxi klaar die ons naar het vliegveld heeft gebracht. Op het vliegveld aangekomen even gekeken waar we moesten zijn, de bagage afgegeven en boarding kaarten opgehaald. Gelukkig is het op een vliegveld stukken overzichtelijker dan op de treinstations. De vlucht met OK airway’s verliep vlotjes en na twee uur waren we op Xi’an airport. De bagage opgehaald en daarna gekeken hoe we in de jeugdherberg kwamen. Weer een taxi genomen maar nu dubbel zo duur. Hier in Xi’an zijn de temperaturen aangenaam, even boven de 20 graden. Helaas begon het te regenen net nadat we waren geland. Dus een uur in de taxi in het drukke verkeer. Na wat zoeken de jeugdherberg gevonden. De kamer hadden we snel gekregen. De bagage in de kamer gezet en gelijk naar het restaurant gegaan voor een biertje en wat te eten, spaghetti met black pepper beef genomen,  heerlijk. Marjan had een pizza besteld maar die heb ik nog grotendeels opgegeten. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de helft van mijn spaghetti aan haar had gegeven, omdat ze lang op de pizza moest wachten. Later naar bed gegaan. De kamer en de lakens voelden wat klam aan, wellicht was de kamer een tijdje niet meer gebruikt. Wel is alles netjes en schoon. Dus maar naar bed.

Zaterdag

Vandaag sight seeing in de stad. Eerst zijn we gaan zoeken in welke richting we moesten en jawel de verkeerde kant op dus maar omgedraaid en richting de Bell Tower gelopen. Na een half uur daar aangekomen. Gezocht hoe daar binnen te komen. Moest via de metro ingang. Daar kaartjes voor de Bell en Drum Tower gekocht. De Tower een soort pagode was leuk, met op de eerste verdieping een tentoonstelling van tekeningen. Mooi. We hebben veel foto’s gemaakt maar jammer dat het zo heiig was waardoor sommige foto’s niet zo mooi zijn. Na deze toren zijn we een bakkie koffie gaan drinken. Vervolgens zijn we naar de Drum Tower gegaan die er ongeveer  uit ziet als de andere maar bij deze stonden veel grote trommen en bij de andere, een grote klok. Hier hebben we nog gewacht op een muziek show. Deze was niet al te lang maar best aardig. Na de torens de aansluitende moslim wijk ingelopen. Dit is een echte  wijk met duizenden kraampjes met allerlei te koop, van de gekste etenswaren tot toeristische prularia. Erg leuk om daar tussen door te lopen. Marjan kon het niet laten om weer eens een  zijden sjaaltje te kopen. Midden in de wijk staat een moskee die we ook hebben bezocht. Aardige Chinese gebouwen en rustig ten opzichte van de drukte op de straat. Hier een drie kwartier rond gelopen. Op enig moment kwamen we langs de slachtplaats waar waarschijnlijk ritueel werd geslacht. Het meeste was al opgeruimd, behalve wat ingewanden en het vel en de kop van een rund. Zag daar nogal bloederig uit. Buiten de moskee weer door een paar winkelstraten gelopen. Ze verkopen hier echt de gekste dingen om te eten, onbeschrijfllijk. Maar van al dat eten toch honger gekregen en ergens een restaurant ingelopen en daar een noodle soepje besteld. We kregen  beiden een kom en twee pita broodjes. Eerst werd ons gewezen waar we onze handen konden wassen en vervolgens werd ons duidelijk gemaakt dat we de pita broodjes moesten kleinmaken in de kom. Toen we dat hadden gedaan werd de kom opgehaald en kregen we even later de soep in die kom, Rare combinatie zou je zeggen maar het was lekker, met noodles en vlees en groente erbij. Ook had je nog een halve kom bouillon erbij om de zaak vochtig te maken als het te droog werd. Ook erbij was een schaaltje met een drie kwart bol knoflook in het zuur. Van Marjan mocht ik daar niet te veel van eten. Na het eten nog wat rond gelopen en uiteindelijk te voet de terugweg aanvaard. In de herberg even op de kamer gezeten en wat dingen uitgezocht. Later op het terras gezeten terwijl Marjan de was deed. Dit ging helaas niet van een leien dakje waardoor we een uur langer moesten wachten. Op het terras nog een kleinigheid gegeten en gedronken. Laat naar bed voor ons doen.

Zondag

Vandaag gaan we naar de Big Goose Pagoda. Maar eerst zijn we naar het treinstation in de buurt geweest om de op internet bestelde tickets op te halen. Binnen een kwartier klaar, een record tijd, Ongelofelijk. Daarna gekeken waar we de verdedigingsmuur op konden om zo  tot de andere kant van de stad te lopen. Helaas geen opgang kunnen vinden en daarom maar besloten om onderlangs te gaan. Uiteindelijk hebben we 2 en een half uur door de stad gelopen  om aan de andere kant van de stad te komen. In de tussentijd was het al 2 uur aan het regenen dus wij met de paraplu op door de straten. Bij de pagode aangekomen zagen we dat hier ook een metro station is. Dus dat lopen hadden we niet hoeven te doen. Wel een goede training. We hebben  naar de ingang van de pagode moeten zoeken en vonden die aan de andere kant van waar wij aankwamen. Daar was wel een uitgebreide fontein. De pagode bestond uit de toren en een tempel complex ter ere van Boeddha. Hier hebben we een tijd rondgelopen en alle gebouwen bezichtigd. Mooi. Later nog getracht om een museum te vinden maar helaas. Door een gebrekkige voorbereiding hebben we niet alle plattegronden van de stad en dat stuk hadden we niet, dus dan wordt zoeken lastig als alles in het Chinees staat aangegeven. Dus naar het metro station toe  en daar de metro genomen. Ook hier was het weer gokken hoe en wat. Ik heb prints gemaakt van het metro netwerk hier, maar heb die waarschijnlijk thuis op mijn andere computer staan. Toch het goede station gekozen,  maar boven de grond nog even moeten oriënteren. Vandaar uit naar de herberg. Hier weer getracht wat te vinden op internet. Een ramp: geen goede zoekmachine,  er is niets te vinden, een uurtje geklooid en het maar opgegeven en maar wat gaan eten en drinken. Marjan ligt nu te lezen en ik schrijf het verslag.

Later op de avond op weg gegaan om wat te gaan eten.  Een hele tijd rond gelopen  maar helaas niets kunnen vinden. Ik had best wel zin in bami. Wel een restaurant binnen gegaan, maar daar kon Marjan niets vinden op de plaatjes wat ze zou willen eten. We hebben ons verontschuldigd en zijn terug gegaan naar het hostel en daar wat gegeten. Na het eten naar de kamer en daar nog wat gelezen en daarna gaan slapen.

Maandag

Vanmorgen rustig aan gedaan en na de ochtend rituelen zijn we naar het centrum gelopen naar de moslim wijk, hier een hele tijd rond gekeken en van alles bewonderd en ergens sate gegeten. Heel anders dan bij ons met veel ketoembar erop maar toch wel lekker. We hebben de hele wijk door gekamd en gekeken of we voor thuis een typische wagen met paarden konden vinden die ook tentoongesteld is in het terra cotta museum. Die wel gevonden maar niet zoiets als wij wilden. Na een paar uurtjes begon het helaas te regenen en hebben we besloten om terug te gaan naar de kamer. Daar hebben we ons omgekleed en nog wat gelezen. Jammer dat het hier af en toe regent, maar dat was nog beter dan de weersvoorspellingen hadden afgegeven. Om kwart over vijf zijn we op zoek gegaan naar een taxi die ons naar de vooraf geboekte  Tang Dynastie show moest brengen. Helaas pindakaas al meer dan twintig minuten geprobeerd en geen taxi stopt. Terug naar het hostel en daar hulp gevraagd. Of het zo moet zijn er stoppen twee taxi’s achter elkaar waarvan we de tweede konden gebruiken.  Door de drukte op de weg waren we enkele minuten te laat voor het dumpling diner dat we erbij hadden geboekt. Maar dat was geen ramp. We hebben wel 10 soorten dumplings gegeten en op het laatst zaten we helemaal vol. Om half acht naar de zaal en daar hadden we super plaatsen, mooi in het midden en 10 meter vanaf het podium wat niet te hoog was waardoor je geen pijn in je nek kreeg.

De show was fantastisch met veel zang, dans, acrobatiek en mooie decors en kostuums. Het verhaal ging over de opkomst van een keizerin wat in 5 bedrijven  werd uitgebeeld.  Al met al een geslaagde avond, alleen duurde de show maar een goed uur. Dat had wat langer gemogen. Maar de prijs kwaliteit verhouding was goed. Voor de weg terug was snel een taxi gevonden. De stad ziet in het donker heel anders uit, de stadswallen zijn heel mooi verlicht en de kantelen en de wachttorens zijn goed te zien. Ook verder in de stad zijn enkele gebouwen waaronder de bell tower mooi verlicht. In het hostel aangekomen nog even het restaurant in gegaan om  wat te drinken en daarna naar de kamer. Nog een tijdje gelezen en daarna getracht te slapen. Beiden kwamen we slecht in slaap, waarschijnlijk omdat we te veel hadden gegeten en dat we morgen weer verder moeten reizen

Dinsdag

Vanmorgen vroeg op en gedoucht , daarna op naar het ontbijt. Na het ontbijt alles ingepakt en op weg naar de metro wat ongeveer 20 minuten lopen is. Gisteren al gekeken hoe we het beste met de lift naar beneden konden met de koffers. De kaartjes naar het noordelijk treinstation zijn snel gekocht en bij de treinen  hebben we maar even hoeven te wachten. In de metro stonden twee meisjes voor ons op en hebben we geriefelijk kunnen zitten tot aan het treinstation. Het is een heel modern treinstation wat pas een aantal jaren klaar is. Het is groot en overzichtelijk. Hier aangekomen hebben we de jassen uit gedaan omdat we zo aan het zweten waren geraakt. Hier in China wacht je niet zoals bij ons op de perrons maar zijn er wachthallen. In dit geval een hele grote hal waar je diverse gates hebt. Wij moeten gate b27 hebben, een van de laatste gates. Een kwartier voor vertrek gaat de gate open en kunnen we naar de treinen, wij moeten rijtuig 1 hebben en hebben daarin twee stoelen naast elkaar. De bagage staat achterin de wagon.

We rijden door een nat en regenachtig landschap waar fruitbomen de toon aangeven. Heel grote delen van het landschap zijn van plastic. Zo ver als op sommige plaatsen je oog reikt zie je plastic kassen. Ongelofelijk, ik dacht dat wij in Nederland al veel kassen hadden. Na een heel stuk rijden gaat het landschap over in meer akkerbouw met vooral mais.  Na dit schrijven zitten we nog een uurtje in de trein totdat we in Pingyao zijn,  onze volgende stop.

Op het station werden we opgewacht door een chauffeur die ons naar de stad heeft gereden. De binnenstad is door een stadmuur omgeven. De rit ging helemaal om de binnenstad heen tot aan de andere kant. Daar stopte de auto bij een stadspoort. We moesten onze bagage uitpakken en de chauffeur te voet volgen. We liepen de stad in en het zag er mooi, maar vrij verlaten uit en we dachten beiden waar zijn we nu terecht gekomen. Het hotel lag een stukje verder en Tom waar we al via mail contact mee hadden gehad liet ons de kamer zien, die was niet zo bijzonder. Tom zei dat hij ook nog betere kamers had en dat we die voor een kleine meerprijs konden krijgen. Wij dus naar de volgende kamer en die beviel een stuk beter: een mooi gemetseld bed met daarin volgens hem iets zachtere matras met daarboven een hemel. Het ziet wel grappig uit en de kamer is comfortabel.  Na ons geïnstalleerd te hebben zijn we ergens een bami soepje gaan eten. We liepen eigenlijk de verkeerde zaak binnen met een bromfiets midden in het restaurant. We l leuk eigenlijk. Nadat ik besteld had ben ik even de straat afgelopen naar het ticket bureau om stads kaartjes te kopen  voor alle musea in de stad. Domme pech weer hier gaat het net iets anders als bij ons. Je moest je pas laten zien anders kreeg je geen kaartje. De mijne had ik bij me maar die van Marjan niet dus onverrichter zaken terug naar het restaurant. Daar was de soep bijna gereed. Na het eten dus weer met z’n tweetjes terug voor tickets. Maar goed dat Marjan mee ging want die zag dat boven de 60 de kaartjes voor de halve prijs waren. De mevrouw in het bureau op onze leeftijden attent gemaakt en voor de helft twee tickets. Hier vlak bij is een tempel waar we gelijk in kunnen met onze tickets. Hier wat rondgelopen en van alles bezichtigd. Achteraan in het midden in het hoofdgebouw komt iemand naar me toe en geeft me drie wierook stokjes. Hij zegt dat ik bij hem moet komen zitten en begint me te zegenen en me over mijn hoofd te aaien en met zijn vingers tekens te zetten terwijl hij van alles is aan het murmelen. Aan het einde van de sessie krijg ik een opgevouwen blaadje in mijn handen gedrukt met daarbij het verzoek voor een donatie om mijn geluk  te kopen. Ik wil een donatie van 100 rmb doen maar dat was niet genoeg dat moest 200 zijn. Ik dat gegeven en niet nagedacht, toen Marjan daar achter kwam was ze een beetje kwaad op me: weet je dat je ongeveer 25 euro hebt gegeven? Ik laconiek dan zullen we veel geluk hebben. Dit maakte haar nog wat kwader.  Nog geen drie minuten later komt de vrouw van het ticket bureau naar me toe open en geeft me een briefje. Dat was het bewijs van borg van 100 RMB van de hotelkamer welk waarschijnlijk uit mijn beurs was gevallen. Zie je wel, zeg ik tegen Marjan het begint te werken. Maar eerlijk gezegd word ik  zelden zo overbluft en let goed op, maar die gast was er bedreven in, want na mij had hij ook al een Fransman te pakken. Vanaf de tempel zijn we het centrum ingelopen en daar blijkt het heel wat drukker te zijn dan in de straat waar ons hotel  ligt. In dit stadje staan echt schitterende oude Chinese gebouwen maar het is er drie keer zo toeristisch als in Valkenburg. Heel veel winkeltjes met allerlei prullaria en heel veel eettentjes met daar tussenin verscholen diverse musea. Die hebben we bijna allemaal bezocht,ze zijn in het algemeen niet zo groot maar we allemaal in mooie oude gebouwen. Het is net alsof je in een openlucht  museum loopt. Enkele musea zijn niets voor ons omdat die puur Chinese cultuur zijn met geen Engelse tekst voor ons om te lezen. Maar meestal zijn de gebouwen zo mooi dat je er schitterende foto’s kan maken. Later in de middag begint het te regen en zijn we terug gegaan naar onze hotelkamer en hebben we wat gelezen. Daarna zijn we naar een restaurant gegaan en hebben daar uitgebreid gegeten: bami, gekookte groenten, koude kip en krap gebakken  rundvlees. Lekker gegeten. Na het eten terug naar de kamer. Hier hebben we een app van onze zoon Jesper gekregen met de mededeling dat hij een vaste aanstelling heeft gekregen op zijn werk. Ik zeg tegen Marjan dat dat komt doordat we vandaag zoveel hebben gedoneerd voor geluk. Helaas kan ze die grap niet waarderen maar ze is wel  blij voor Jesper.  Nog even terug geappt en daarna wat gelezen en daarna gaan slapen.

Woensdag

Midden in de nacht wordt ik wakker van wat buikkrampjes en moet ik naar het toilet. Ik moet behoorlijk en het is nogal aan de dunne kant. Ik denk:  nu zal je het hebben, nu krijg je  vlak voor het wandelen diarree. We worden vandaag wakker doordat de zon door de gordijnen schijnt. Eindelijk weer eens mooi weer en lekkere temperaturen. Vandaag hebben we op ons dooie gemak door het stadje gewandelde en foto’s gemaakt. Het is gezellig druk en er is veel te zien en te doen. Eerst hebben we een plaats gezocht waar we een Europees ontbijt konden krijgen met koffie. Zonder koffie functioneert Marjan niet goed. Ik heb getwijfeld of ik ontbijten zou of alleen maar cola zou drinken.  Toch voor het ontbijt gekozen. Gelukkig daarna geen krampjes maar ik heb wel een beetje een brak gevoel nadat ik ben opgestaan. Hierna hebben we enkele musea bezocht en uiteindelijk zijn we naar een van de stadspoorten gelopen en hebben van buitenaf wat foto’s gemaakt. Daarna de vestingmuren op en daar wat rond gekeken en ook weer foto’s gemaakt. Een van de foto’s die we daar maken is met bronzen beelden. Van deze beelden staan er verschillende door de stad. We hebben een heel stuk over de muur heen gelopen en zijn op een andere plaats naar beneden gegaan. Weer door een mooi straatje waarna we uitkomen bij een nieuwe tempel. Deze is heel erg mooi en we lopen een tijdje hier rond. Helaas mag je hier niet overal foto’s maken.  Na deze bezichtiging is het weer tijd voor koffie. Vervolgens hebben we nog enkele straatjes doorgelopen en om 16.00 uur hadden we honger gekregen. We zijn een soepje gaan eten omdat we daar zeker van zijn dat het goed voor de maag is. Van dat soepje knappen we lekker op. Na  nog een uurtje door de stad te hebben gewandeld zijn we ergens een biertje gaan drinken. Om een uur of zeven zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben we nog wat op het binnenplein gezeten en wat gedronken en gelezen en wat pinda’s gegeten. Toen het donker werd zijn we naar binnen gegaan en hebben op bed nog wat gelezen. Omdat we morgen vroeg op moeten zijn we vroeg naar bed gegaan. We zijn net op punt om in slaap te vallen, begint een Duitser buiten te praten. Een hele tijd achter elkaar door en we kunnen daardoor de slaap niet vatten. Even na 22.00 uur zeg ik daar iets van en gelukkig stopt hij met bellen. Ik wist niet dat mannen zoveel konden ouwehoeren….

Donderdag

Op tijd op en ons verzorgd en daarna alles ingepakt. We waren mooi op tijd klaar en ik heb de bagage al naar voren gebracht. Daar de 100 RMB borg terug gekregen en de sleutel ingeleverd. In plaats van Tom doet zijn vader nu alles afhandelen. We zijn met verschillende stellen die moeten worden weggebracht. Wij samen met een Spaans stel dat dezelfde trein als wij moeten hebben. Wij dus in dezelfde auto. Intussen is er paniek ontstaan om het feit dat de vader van Tom niet alle sleutels blijkt te hebben. Dus weer allemaal terug en hem gezegd dat we die al hadden ingeleverd. Na wat vijven en zessen is de auto eindelijk in beweging gezet. Opeens stopt de chauffeur weer en moet er nog een kennis van hem een stuk meerijden en zitten we met zijn vieren op de achterbank gepropt. Hier maak je iedere keer wat anders mee! De chauffeur is de hele tijd aan het bellen en aan het zeiken over de sleutel die wordt gemist. Hij praat erg hard in de telefoon en rijden kan hij nog minder als de gemiddelde chaotische Chinese chauffeur. Op de grote weg draait hij ineen links tegen het verkeer in flink toeterend vind hij de juiste weghelft en wij weer onze normale hartslag. We hebben bij verschillende chauffeurs in de auto gezeten en geen van hen zou bij ons op het rijexamen de eerste bocht gehaald hebben. Rechts en links inhalen over de dubbel getrokken strepen heen,  eenrichting wegen tellen niet. En bij iedere inhaalactie toeteren. Maar uiteindelijk zijn we opgelucht bij het station uitgestapt. Hier is het overzichtelijk:twee treinen die vertrekken 5 minuten achter elkaar van maar 2 perrons. Dus hier geen gezoek. Nu rijden we door een mooi heuvelachtig landschap richting Beijing onze laatste stad de we bezoeken. In Beijing aangekomen het metro station gezocht en toen via twee verschillende metrolijnen naar het metrostation Beihai North gegaan en vandaaruit de bewegwijzering gevolgd die het hotel had gestuurd. Het hotel ligt in een smal straatje en als je daar inloopt vraag je je af waar je uitkomt. Het is een heel sjiek hotel en met een mooie lobby en overdekte binnenplaats. Onze kamer ligt in de kelder en is heel erg mooi een van de beste tot nu toe. De spullen op de kamer gezet en toen de stad in. Dichtbij zijn twee grote meren met daaromheen wat vertier . Daar naartoe gelopen en onderweg nog een soepje gegeten. Daarna om beide meren heen totdat we bij een toeristisch straatje kwamen. Daar een ijskoffie gedronken. Door het straatje verder,  dat voerde naar de Bell en de Drum Tower. Voor de oplettende lezer  hadden we die ook al gezien in Xi’an. Die in Xi’an vond ik mooier maar deze hier hebben we niet van binnen kunnen bezichtigen omdat op het tijdstip dat wij daar kwamen de torens al gesloten waren voor publiek. Uiteindelijk terug gelopen naar het hotel. Daar nog wat gedronken. Marjan blij  want hier hebben ze wijn per glas. Ze had al twee weken geen wijn meer gedronken en kreeg bijna afkick verschijnselen, haha. Na het drankje de kamer opgezocht.

Later op de avond zijn we in een restaurant gaan eten, eerst aan een tafel gezeten waar de airco ijskoud in mijn nek blies. Dus aan een andere tafel gaan zitten en wat te eten besteld. Dat was helaas niet spectaculair maar ook niet duur. Daarna lekker naar bed.

Vrijdag

Vanmorgen een heerlijk ontbijt in dit mooie hotel gehad. Het is een genot om hier in alle rust te kunnen ontbijten. Na het ontbijt de spullen op de kamer ingepakt en uitgecheckt. De dames aan de receptie hebben ons de weg gewezen naar een ander metro station dat even ver weg lag als dat waar we uitgestapt zijn maar waar we dan een overstap minder hoefden te maken naar ons eindpunt. De metro reis van 40 minuten  ging voorspoedig. Eerst was het druk en een paar jongeren stonden voor ons op zodat we niet hoefden te staan met onze bagage en rugzak om. Op het eindpunt uitgestapt en een taxi genomen naar het laatste hotel op onze reis. Het inchecken ging vlot en daarna onze spullen naar de kamer gebracht. Omdat het lekker warm weer was ben ik gaan kijken of ik het zwembad kon vinden. Helaas was dit dicht in verband met een verbouwing. Toen maar met Marjan wat  gaan drinken in het restaurant. Hier zijn ze redelijk prijzig met het bier. Om 14.00 uur hebben we onze inschrijving compleet gemaakt en de wandelattributen opgehaald. Ook hebben we gelijk geregeld dat er een taxi gereed staat op maandag om ons naar het vliegveld te brengen. We hebben de rest van de spullen naar de kamer gebracht en zijn daarna de omgeving gaan verkennen. Er is eigenlijk niet veel in de omgeving te doen en we zijn uiteindelijk in een restaurantje terecht gekomen waar we wat gedronken hebben. Na een paar  biertjes  besloten we om wat te eten en op een foto wat aangewezen wat op bami soep leek. Uiteindelijk hebben we kippensoep gekregen waar letterlijk een hele kip in zat. Zie de mooie foto. Marjan heeft maar een beetje gegeten want ze vond het niet zo smakelijk, ik heb het zachte vlees eruit gepikt en de rest mooi in de pot gelaten. Het smaakte niet slecht maar voor ons ziet het niet uit als daar de kop en de poten nog in drijven. Na het eten terug naar de kamer en daar wat uitgerust. Om 20.00 uur was de welkomst party in een grote zaal van het hotel en daar de groep van Theo Tromp getroffen; in de middag hadden we Margriet, ook een Nederlandse wandelaarster, al getroffen in de lobby. Gezamenlijk gezellig wat gedronken en gepraat onder genot van een hapje en een drankje. Later nog met een aantal mensen naar het restaurant inde buurt geweest om nog gezellig wat bier te drinken.

Zaterdag

Vanmorgen vroeg op voor het ontbijt om op tijd te zijn voor de bus die ons naar de eerste startplaats zou brengen van de wandeling.  Wij mooi op tijd, maar anderen helaas niet waardoor de bus 25 minuten later dan gepland vertrok. Marjan en Margriet maakten zich al zorgen of ze op tijd terug zouden kunnen zijn in de middag.  Na anderhalf uur rijden door een mooi landschap kwamen we aan bij de start. Hier moesten we eerst met onze spullen door scan apparatuur en daarna op pad. De eerste paar honderd meter gaat het nog vlak. Daarna ga je ongeveer 7 of 8 km omhoog lopen. Niet zo steil als in Luxemburg,  het varieert hier van vals plat tot een matige stijging. Op een km of 6 kom je in een dorpje waar de splitsing is tussen de 10 en 20 km.  Als je op het hoogste punt bent loop je op een kiezel weg waar je best wel moet oppassen als je zo een zwakke enkels hebt als ik. Het pad loopt mooi een dal  in en je ziet na 11 km nog een klein dorpje. Na dat dorpje loop je een hele tijd langs een stuwmeer. Hier moet je een heel stuk omheen lopen. Het liet me een beetje denken aan Frankrijk waar je ook om een aantal uitlopers van het meer moet lopen. Het is wel een mooi stuk. Op het laatst kom je bij de dam uit waar je overheen loopt. Op het einde moet je een trap af die een aanslag is op je knieën. Onder aan de voet van de dam is het nog anderhalve kilometer naar de finish. Door een omlegging van de route moesten we door de kiezel van een rivierbedding lopen wat het laatste stuk nog lastig maakte ook omdat  er schooljeugd was die je constant voor je voeten liep. De laatste honderden meters waren  gelukkig vlak en verhard. We kwamen uit op een plaats met tentjes en hebben daar onze medaille afgehaald en gekeken of er iets van bier te krijgen was. Helaas pindakaas. Maar op de weg naar de bus een winkeltje gevonden en daar een paar blikjes gekocht. Deze hebben we op de terugweg opgedronken. Na anderhalf uur waren we bij het hotel, stijf gezeten en we kwamen allemaal met moeite uit de bus. Marjan heeft vandaag goed gelopen en heeft niet veel last gehad van haar nieuwe knie.  In het hotel een welverdiende douche en daarna een tijd op het bed gelegen en gelezen. Om 19.00 uur zijn we naar het restaurant in het hotel gegaan en hebben we met de groep van Theo en mat Margriet gegeten. Lekker buffet met genoeg keuze om te eten. Lekker biertje erbij wat wil je nog meer? Na het eten zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we nog even gelezen en zijn vervolgens vroeg gaan slapen.

Zondag

Vanmorgen weer op tijd op en vroeg aan het ontbijt. Gelukkig gaat het vertrek iets sneller dan gisteren. Vandaag hoeven we ook niet zo lang in de bus te zitten. De bus gaat vandaag de bergen in en na een tijdje gaat het behoorlijk berg op. Hoe verder we de bergen in gaan hoe donkerder het wordt. Als we bijna bij de startplaats zijn begint het te regenen. Het wordt een behoorlijke plensbui en we moeten in de bus blijven zitten. Na drie kwartier wordt de regen minder en stopt het eindelijk. Omdat we vandaag over gladde trappen omhoog moeten heeft de organisatie besloten om de route te wijzigen:  nu moeten we 10 km bergop en daarna de zelfde weg terug. Ook hier starten we in een dorpje. Marjan moet alweer plassen en we zoeken een plaats op waar dat kan. Dit duurt even en ze staat op springen als ze uiteindelijk de WC opgaat. De stijging is zoiets als gisteren van vals plat tot matige stijging. Aangezien we hier een stuk hoger starten als gisteren heb je al snel mooie vergezichten die soms door wolken worden verhuld. We lopen op ons gemak door en zijn na nog geen 2 uur al boven. Hier hebben we samen met Theo en zijn groep wat foto’s gemaakt en zijn daarna aan de afdaling begonnen. Na anderhalf uur stonden we beneden. Daar werden we opgevangen door de organisatie. We hebben weer onze medailles afgehaald en onze wandelboekjes  laten stempelen. Hier heb ik een aantal Chinese wandelboekjes gekocht. We zijn vervolgens met de hele groep in een restaurant wat gaan drinken. Gezellig met pannenkoeken erbij.  Later terug naar het hotel waar we onze IML stempel kregen en stripjes en zo konden kopen. Na al deze plichtplegingen nog even gewacht, want de groep van Theo reist vandaag door naar het centrum van Beijing. Na het afscheid zijn we naar onze kamer gegaan en hebben gedoucht en wat gerelaxed. ’s Avonds in het hotel gegeten, weer lekker buffet. Later samen met Margriet bij elkaar gezeten nadat ze ons op een drankje had uitgenodigd. Het hotel heeft gezorgd voor een lunch pakket, omdat we morgenvroeg voordat er ontbijt is, vertrekken. Toen we uiteindelijk op onze kamer waren hebben we al de meeste bagage ingepakt. Daarna naar bed. Helaas is dit de eerste avond/nacht dat we echt slecht slapen en dat komt door een mug die mij verschillende keren heeft gestoken en om me heen blijft vliegen. Midden in de nacht moet ik naar de wc en zie ze zitten op het behang. Als ik ze dood sla is gelijk een mooie rode vlek op het behang, oei oei!

Maandag

Om 05.15 op en ons klaar maken voor vertrek. Ik heb al een deel van het lunch pakket gegeten en de rest nemen we mee naar het vliegveld. De taxi staat mooi op tijd om 06.00 uur klaar. Eerst moeten we nog uitchecken en dan op reis naar huis. De taxi rit naar het vliegveld duurt bijna anderhalf uur. We kunnen gelijk aansluiten om in te checken. Toen we aan de beurt waren onze passen afgegeven. Normaal  doen we onze reistassen in een flight bag ter bescherming, maar de mijne gaat kapot als ik hem dicht wil maken op de bagageband. Gelukkig was die nog niet gelabeld. De flight bag er maar afgehaald en weggegooid. Het vliegtuig bleek een grote Airbus A380 vertrok redelijk op tijd. De vlucht was aangenaam en we zijn op tijd in Frankfurt. Onderweg 3 films gekeken, Marjan 2,  en wat gelezen. Slapen lukte helaas niet.  In Frankfurt 2 uurtjes moeten wachten. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat rond te kijken en wat te drinken. Marjan had zin in chocolade en heeft een flinke reep gekocht, lekker bij de koffie!  We krijgen een bericht dat Lars ons op Schiphol komt ophalen.  De vlucht naar Schiphol is snel en rustig. Wel krijgen we een lekkere boterham, Duits brood met dik beleg van kaas, heerlijk na 3 weken Chinees.  Op Schiphol eerst een heel stuk moeten lopen en de bagage opgehaald. Bij de uitgang geen Lars te zien. Ik een biertje besteld en wachten en bellen. Uiteindelijk blijkt hij buiten te staan. Snel een deel van het bier opgedronken en door de regen op zoek naar Lars. Na 5 minuten vinden we hem. Daarna lekker in de auto naar huis. Om 21.30 uur maken we de voordeur open: eindelijk thuis!

Foto's komen later bij beter internetverbinding

1. Henny Kootkar:
    6 juli 2017
    Wat een schitterende foto's,en reisverhaal,je neemt me helemaal mee,geweldig.
  2. May:
    30 augustus 2017
    Hi Wim en Marjan, ik ben erg benieuwd naar het vervolg en hoop dat alles goed is afgelopen met de orkaan of typhoon of wat het was. Spectaculair natuurlijk, maar wel beetje oppassen natuurlijk. Fijne vakantie verder! Groeten, May