Japan 2017

8 mei 2017 - Fukuoka, Japan

We maken ons op voor weer een keer naar Japan te gaan nu voor de driedaagse wandeltocht van Yatsushiro op het eiland Kiushu. Woensdag middag de eerste vlucht naar Parijs van daaruit naar Tokio Haneda de op donderdag  door vliegen naar Fukuoka en dan het laatste stuk met de trein naar Yatsushiro. Helaas is de aanloop naar deze reis niet optimaal verlopen Marjan heeft een nieuwe knie gekregen en heeft pas enkele keren wer 20 km gelopen. Ik, Wim heb ook wat last van mijn knieen en heb afgelopen weekend tijdens de 2 daagse van Blankenberge gelopen, dat ging redelijk goed tot aan de laatste kilometer. Op de stoep in een kuil gestapt en mijn enkel verstuikt. Deze is nog wat dik. Straks naar de fisio om te kijken of die gestabiliseerd kan worden zodat ik komen weekend de driedaags kan lopen. Dat wordt nog even spannend. Vanavond inpakken en morgen de vergeten spullen nog toevoegen. Woendag om 09.00 met de trein naar Schiphol.

De reis naar Japan begint

Vanaf Beek met de trein naar Schiphol. Op het station van Beek-Elsloo al de mededeling dat er problemen waren op de route tussen Sittard en Roermond. Dat begon al goed dus overwogen om terug naar huis te gaan en de auto op te halen, maar dat zou ook minimaal een half uur kosten en wellicht nog fileleed onderweg. Dus het er maar op geriskeerd. Gelukkig was het probleem, kapotte bovenleiding, al verholpen en vertrok de intercity met een geringe vertraging. Dus lekker op tijd op Schiphol. Ondanks de negatieve berichtgeving verliep het inchecken voorspoedig. Ook de veiligheidscontrole verliep voorspoedig. Dus nog wat rondgelopen en wat fris te drinken genomen. Op tijd bij de gate, daar te horen gekregen dat ook hier een vertraging was. Geen paniek maar als de vertraging meer dan 2 uur zou zijn zouden we de vlieger naar Japan missen en dan niet op tijd zijn voor de wandeltocht. Gelukkig bleek de vertraging mee te vallen en waren we netjes op tijd in Parijs om daar op ons gemak weer te kunnen inchecken. 20170510_163526De vluchten waren aangenaam maar wel wat lang. We hebben wat gelezen en film gekeken en Marjan heeft nog een hele tijd geslapen. Ik helaas maar een uurtje dus bij aankomst best nog wel moe. Op vliegveld Haneda, Tokyo de bagage opgehaald en door de paspoort controle. Eerst maar eens gezocht naar een pin automaat. Helaas kregen we met al onze passen geen geld. We wisten dat dit bij sommige automaten een probleem zou kunnen zijn. Daarna op zoek naar de gate voor de vlucht naar Fukuoka. Deze snel gevonden en na korte tijd waren we vertrokken. In Fukuoka de bagage opgehaald en eerst gaan zoeken naar een pin automaat want nu hadden we echt geld nodig voor de lokale trein naar het centraal station. Bij een 7-eleven winkel geprobeerd. Daar hadden we op onze vorige Japan reis altijd goed kunnen pinnen.  Helaas pindakaas hier ook geen geld met de ABN en ING pas. Na diverse keren proberen viel Marjan in wat het probleem was, de passen niet op wereld gezet. Gelukkig konden we daarna wel pinnen met de master- en visa card. Dus neem altijd genoeg verschillende pasjes mee op reis. De passen hebben we later op wereld gezet maar daar gaan drie dagen overheen voordat de activatie in Japan bekend is. Met het nieuwe geld  treinkaartjes gekocht naar het centraal station. Daar even gezocht om kaartjes te kopen voor de shinkansen naar Sin-Yatushiro. Gelijk na 5 minuten al een trein welke in 45 minuten op ons eindstation aankwam.. Daar de boemel trein genomen naar Yatsushiro maar 1 station verder. Het hotel was ongeveer 1 km van het station verwijderd. Daar naartoe gewandeld. Lekker na al die uren zitten. Na 28 uur reizen aangekomen in ons Select Royal hotel, 1 uur vroeger dan gepland. De hotel kamer is op zijn Japans alles is er maar het zijn in het algemeen niet al te grote kamers met een twijfelaar als bed. Wel goed en schoon. Nadat we ons hadden geïnstalleerd zijn we het winkel centrum ingelopen vlak bij ons hotel en naar een restaurant gegaan om wat te eten en een welverdiend biertje. Okonomiaki gegeten lekker daarna nog enkele stokjes met vlees. Het lekkerste waren de kippenlevertjes die lekker gemarineerd waren.

De driedaagse van Kyushu.

De eerste wandel dag op tijd op en al vroeg aan het ontbijt. Dit was redelijk uitgebreid met veel vis. Dat laatste is niets voor mij helaas. Ook bacon en worstjes en brood. Daarbij een lekkere koffie. Bij het ontbijt lagen ook eieren en Marjan had daar een van genomen in de veronderstelling dat het een gekookt ei was. Toen ze het open maakte bleek het rauw te zijn. Enkele Russische dames die ook in ons hotel lagen hadden die meegenomen naar de wandeling. Helaas niet gezien of die kapot waren gegaan. De startplaats  van de wandeltocht ligt ongeveer een half uur lopen van ons hotel. Dus op tijd al aan de wandel. Bij de startplaats die in een park aan de rivier was onze inschrijving gedaan en de startkaarten en nog wat souvenirs ontvangen.  20170512_080410Marjan is gelijk op zoek gegaan of ze eens een T shirt kon scoren. Helaas hadden ze die dit jaar niet. Maar ze had geluk een van de dames aan de kraam waar we hadden gevraagd kwam ineens met een nieuw shirt aan en dat gaf dat aan Marjan als geschenk. Heel erg lief. Wij hebben hun een paar kleine klompjes gegeven die we mee hadden genomen. Na de gebruikelijke toespraken en rek en strek oefeningen werd om 08.30 het startsein gegeven en gingen we aan de wandel. Een lang gerekt lint langs de rivier. Het weer was lekker betrokken maar een heerlijke temperatuur. Aangenaam wandelweer. 20170512_084213De route liep kilometers langs de rivier en daarna door de velden,  de meesten nog niet ingezaaid maar bij enkele velden was al rijst geplant. Deze provincie is de rijstschuur voor Japan. Veel velden en heel veel kassen waar ze hoofdzakelijk tomaten verbouwen. Op de rusten en ook zo van boeren hebben we verschillende keren van die kleine zoete tomaten gekregen. 20170513_113554Halverwege de tocht hoorden we het in de verte rommelen van het onweer. Dit was voorspeld. Na een tijdje begon het te druppelen. Wat langzaam over ging in regenen daarna in harde regen en uiteindelijk in plensbuien dus onze plastiek regenkleding kwam goed van pas.

20170512_115345  DSC_0446DSC_0437  DSC_0427

Terug in Yatsushiro werden we allemaal van de route afgehaald en naar het eindpunt verwezen.

20170513_134405

Daar zat iedereen als een verzopen kat. We hebben  wat te eten genomen en een biertje gepakt en zijn naar het hotel terug gelopen. Daar alle natte kleren uitgedaan en eerst even gedoucht.  Ik moet iedere keer een plastic zak over mijn ingetapet​e voet doen voor het douchen. De enkel doet wel nog pijn maar het is te doen met wandelen.  Marjan heeft gelukkig niet veel last van haar knie. Terwijl Marjan bezig was op de badkamer heb ik de schoenen geföhnd om die te drogen.

20170512_225346  20170512_202557

Uiteindelijk heb ik die van Marjan droog gekregen. Ik had gelukkig een tweede paar wandelschoenen bij me. Later weer lekker wat gaan eten, eigenlijk hadden we ons opgegeven voor de welkom party, maar aangezien die op het natte festival terrein was hebben we die laten schieten.

Tweede wandeldag.  Vandaag niet naar de start gelopen maar de bus genomen naar het station. Dat scheelt 2.5 km. Weer op tijd gestart om 08.30. Vandaag een heel stuk langs de heuvels,

20170514_071929   DSC_0486

hier wat minder landbouw maar meer fruitbomen. Het grootste deel van de route in een zoete geur  die verspreid wordt door een Citrus boom met sterk ruikende bloemen.20170514_092119       20170514_095014

Aan deze boom komen een soort sinaasappelen zo groot als een Duitse kegelbal. Onderweg veel begraafplaatsen. 20170514_094636Halverwege de wandeltocht draaiden we aan de baai en daarna weer het vlakke boeren land in. Ook hier veel velden en kassen. Het weer is vandaag aanzienlijk beter,  de plensbuien zijn ergens voor 05.00 gestopt. In het begin nog wat betrokken maar later lekker zonnig en warm. 20170514_122329Onderweg nog met verschillende mensen een praatje gemaakt,  met enkele Nederlanders en Belgen. Een leuke wandeldag. Op het einde weer wat te eten genomen en enkele verdiende biertjes.  Op het laatst een stuk terug gelopen en op de grote weg een taxi genomen naar het hotel. ’S Avonds weer lekker ergens gaan eten.

Derde wandeldag. Volop zon vandaag,  De korte broek aan en goed met zonnebrand lotion ingesmeerd. Na het gebruikelijke ritueel van start weer langs de heuvels maar nu de andere kant op. De route verschilt qua landschap niet zo veel als die van gisteren. Een heerlijke zonnige wandeldag.DSC_0503              DSC_0509Op het einde van de wandeling hebben we onze stempeltjes gehaald. Later om 14.30 zijn we beiden gehuldigd als Pan Pacific Walkers.

DSC_0547                                  DSC_0540

Deze huldiging kun je krijgen als je 8 verschillende IML tochten hebt gewandeld buiten Europa. Gelukkig een vriendelijke Nederlandse meneer gevonden die foto’s van ons maakte tijdens de ceremonie. Gezellig met wat mensen bij elkaar gezeten. De meesten waren met een reis gezelschap van Theo Tromp. Na de wandeltocht waren er iedere dag verschillende optredens, zangers, dansers en vandaag op de laatste dag een spectaculaire drum show. (zie video's) Gelukkig hebben Marjan haar knie en mijn enkel het gehouden deze dagen, helaas heeft ze wel 2 blaren gelopen. Gelukkig zijn de wandeltochten niet in het water gevallen.  In de avond weer in het zelfde tentje gaan eten. Daar nog wat gepraat met een aantal meisjes. Moeizaam af en toe maar ze wisten zich te redden met een vertaal programma op de telefoon.

Kumamoto

In de morgen een lekker ontbijtje bij Pronto en daarna met de bus en trein naar Kumamoto, een reisje van een klein uur. In Kumamoto met de tram naar het hotel. Dit ligt in een grote overdekte winkelstraat midden in het centrum. We waren wat vroeg en hebben onze bagage afgegeven en zijn de stad in gegaan. Het overdekte winkelcentrum is een straat 3 a 4 keer zo lang als de Saroliastraat in Heerlen. Hier rustig door heen gelopen en ergens een lekkere kop koffie gedronken. Later zijn we naar het kasteel gelopen. Helaas was dit helemaal afgesloten doordat er nog veel gebouwen op instorten staan en dat men delen van het kasteel aan het restaureren is.

20170515_113907 20170515_130818 20170515_113333

20170515_113312  20170515_112921  20170515_160940

Het kasteel is erg beschadigd tijdens de aardbevingen in 2015? Hierdoor was in 2016 de wandeltocht in Yatsushiru afgelast. Zelfs nu zijn er nog lichte nabevingen. De groep van Theo Tromp heef nog schokken gevoeld. Eerst hebben we om het hele kasteel complex gelopen en zijn ook nog halverwege in een arboretum gaan kijken.  Rond 2 uur in de middag zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben we een uurtje op bed gelegen en later zijn we nog eens door het winkelcentrum gelopen en toen met de tram naar een park een beetje buiten het centrum. In het park een korte wandeling gemaakt, het park viel wat tegen. Terug met de tram. Later op de avond zijn we gaan eten in een Duitse biergarten. Daar van alles gegeten:  worstjes, sauerkraut  en lekkere frietjes. Hier was het de eerste keer in Azië dat we lekkere rietjes hebben gekregen. Leuk om te zien hoe Japanners eisbein eten met stokjes.

Nagasaki

Na een lekker ontbijt in een koffie zaak naar het busstation en met bus 25 naar Nagasaki. Dit was een reis van 3,5 uur. Een lekker rustige rit. En we werden vlak bij ons hotel afgezet. Daar ingecheckt. We kregen een kamer op de 10e verdieping met uitzicht over de stad. Aan onze kant een grote bouwput. We zijn eerst op zoek gegaan naar een paar tempels waar we wat foto’s hebben gemaakt. Waarom moeten die trouwens bijna altijd op een heuvel staan. En waarom zijn de traptreden zo hoog? Na een kilometer of twee kwamen we uit bij het historisch museum van Nagasaki.

DSC_0636  DSC_0639

Hier is veel te zien van de koloniale handel tussen Japan, Portugal en vooral de VOC. Toch weer veel interessante weetjes. Zo wil Marjan als ze thuis is ook nog eens het Siebolt huis in Leiden gaan bezoeken. Siebolt was een Leids wetenschapper die een tijd in Japan heeft gewoond. Na het museum bezoek wat door de stad gelopen. Ook hier is weer een lange overdekte winkelstraat. Later zijn we naar Dejima gegaan, dit was een eilandje waar de Nederlanders vroeger gevestigd  waren om handel te drijven, nu een museum straat met houten huisjes.

P1100709 P1100711

P1100716

Om 5 uur richting hotel en onderweg nog koffie gedronken in een leuk bruin koffie zaakje. Leuk ingericht met vaasjes, koffie kopjes en tafels  met spreitjes erop. In het hotel aangekomen nog wat gelezen en met de computer aan de gang geweest. Later een restaurantje gevonden waar we lekker gebakken rijst met een soort dumplings gegeten hebben met wat bier en sake. Daarna naar bed.

De volgende morgen een beetje langer in bed blijven liggen. Na de ochtend rituelen zijn we tegenover het hotel gaan ontbijten.  Daarna met de tram naar het memorial park. Even zoeken waar het Atoombom museum is. Dit museum bezocht. Hier waren ongeveer de zelfde verhalen en  foto’s zoals in Hiroshima. Maar het blijft een aangrijpend bezoek.

DSC_0677 DSC_0679

DSC_0695 DSC_0698 DSC_0699 DSC_0692DSC_0709  DSC_0713

Opvallend dat er zo veel klassen met jonge studenten rondlopen. Meestal met een schrift omdat men een opdracht moet uitvoeren. Er zijn ook veel gidsen die de kinderen alle verhalen vertellen. Later moeten ze dan samen op de foto. Na het museum zijn we het park in gelopen waar diverse standbeelden en een fontein staan. Bij een winkeltje voor Marjan een Japanse hoed gekocht en voor mij een ijsje. We zijn met de tram naar de andere kant van de stad gereden op zoek naar wat te eten in China Town. Een lekker soepje en loempia’s gehad. Daarna naar de Dutch Slope welke niet ver van de haven ligt.  Dit stelde niet veel voor en vervolgens zijn we door de haven gaan slenteren.

DSC_0727  DSC_0742

Zelfs hier zijn we terrasjes tegen gekomen. Gelijk gebruik van gemaakt. Hier kunnen kijken naar een inlander die in de haven aan het vissen was. Na de verfrissing terug gelopen naar het hotel met onderweg weer een pits stop in het leuke koffie zaakje. In het hotel wat gelezen en wat gechat. In de avond met de tram naar China Town om wat te eten. De drukte daar viel tegen en uiteindelijk zijn we in het zelfde restaurant beland als waar we ’s middags hadden gegeten. We wilden bami dus ik bestelde Chinese bami en verwachte zoals bij ons gebakken bami. Helaas weer een grote kom met noodle soep. Marjan heeft daar het grootste deel van gegeten. Vervolgens maar gebakken rijst genomen met zoet zure garnalen en een portie varkens vlees. Daarna naar het hotel, slapen.

Beppu

Na een lekker ontbijtje op weg naar Beppu. We zitten nu in de trein naar Fukuoka Hakata station en van daaruit verder naar Beppu in totaal een reistijd van 4 uur. Grappig te vermelden is dat we mijn bagage niet in het bagage rek kregen en dat we die achter onze stoel hadden kunnen plaatsen omdat we op de eerste stoelen zaten. Halverwege de reis begon een man zijn twee stoelen te draaien, wat hier in de trein kan. Ineens begon iedereen dat te doen. De trein bleek namelijk u weer een stuk terug te gaan en vervolgens naar het zuiden af te buigen. Iedereen wil dus met het gezicht in de rijrichting zitten. Het hotel in Beppu was snel gevonden, ongeveer 750 meter van het station. Het inchecken ging wat moeizaam, eerst zou de kamer nog niet beschikbaar zijn omdat we een uurtje te vroeg waren maar even later bleek dat we ze toch al konden hebben. Ook hier in dit hotel zitten we op de hoogste etage met een mooi uitzicht over de stad. Na onze spullen opgeruimd te hebben zijn we aan een wandeling begonnen: eerst richting zee en daarna door een winkel arcade naar het strand. Dit was zo goed als leeg, maar een tweetal zwemmers ondanks het lekkere weer. Na een tijdje zijn we beland in de Beppu Tower een toren met uitzichtruimte dicht aan zee.

P1100730 P1100738 P1100743

Hier in het restaurant wat gedronken en genoten van het uitzicht. Via een omweg terug gelopen naar het hotel.  In het hotel zijn we vervolgens naar de onsen, Japans bad  geweest. Eerst op de kamer Japanse badjassen die op de kamer liggen aan gedaan en met een handdoekje naar het bad.  Hier is een modern bad met de gebruikelijke krukjes waarop je kan gaan zitten om te douchen en je te wassen.  Daarna kon je gebruik maken van een heet binnen of buitenbad. Daar een klein half uurtje liggen te weken. Vervolgens in de aanwezige sauna gaan zitten en daar een tijdje in liggen te bakken. Daarna een lekker koud bad genomen en fris naar de kamer gegaan. In de onsen  zijn strikte scheidingen tussen mannen en vrouwen. Marjan zat al een kwartiertje op me te wachten toen ik uit het badhuis kwam. Ze moest wachten omdat we maar een kamersleutel hebben. Nadat we ons hadden aangekleed  zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Uiteindelijk eentje gevonden waar een vrouw werkte die bijzonder goed Engels sprak. Ze bleek uit de Filipijnen te komen. In dit restaurant lekker gegeten.

Volgende dag zijn we als eerste op zoek gegaan naar een Family Mart dat is een soort supermarktje waar je van alles kan kopen,  zo ook een ontbijt met koffie dat je ter plaatse kan opeten. Daarna naar de tourist info geweest om uit te zoeken waar een gemengde onsen was waar we niet gescheiden gebruik van hoefden te maken. Deze bleek redelijk hoog in de heuvels te liggen de Hoyoland onsen. Onderweg was de mogelijkheid om nog  enkele poelen te gaan bekijken waar stoom uitkwam en modder aan het borrelen was. Eerst moesten we terug naar het hotel om onze spullen op te halen. Toen richting bus en daar een tijdje gewacht maar op het aangegeven tijdstip kwam niet ons bus nummer. Later bleek dat we aan de verkeerde kant van het station stonden,  de lokale bussen waren aan de andere kant. Na enkele minuten toch een bus naar de toeristische attracties. Daar een tijdje rond gelopen en foto’s gemaakt.

20170519_130851     20170519_131032   20170519_135109   20170519_135309

20170519_131312  20170519_135627

Erg leuk met mooie tuinen. Hierna ergens wat gegeten, voor mij een paar dumplings, een vlees kruidenmengsel in deeg. Deze werden in een houten bakje gestoomd in een stoombak. Deze moesten een minuut of tien stomen en dan waren ze klaar. In de eerste gebeten en gelijk mijn lippen gebrand aan de stoom die uit de dumpling kwam. Gelukkig had ik een koud blikje bier dat ik er tegen kon drukken. Na het eten weer naar de bus. Eerst bleken we aan de verkeerde kan van de weg te staan maar na 10 minuten op weg naar de onsen. Hier aangekomen en betaald. Alles bleek in het Japans geschreven dus we hadden beiden moeite om in eerste instantie onze weg te vinden. Na onze spullen in een locker gedaan te hebben konden we naar de omkleed ruimten. Hier was uiteraard weer dames en heren apart. We hebben ons omgekleed en zijn vervolgens in het badhuis gegaan en hebben ons door de Japanners een beetje wegwijs laten maken. Dit oude badhuis heeft twee soorten baden een ‘gewoon’ heet bad en een heet modderbad. Ook is er een stoomhok met een koud bad. Het zie er allemaal primitief uit en bij het in het bad gaan moet ik erg opletten met mijn linker enkel want die is nog steeds pijnlijk nadat ik die twee weken geleden heb verstuikt. De baden op zich waren lekker maar heel anders dan in het hotel. Daar een mooie sauna, hier een soort stalletje met een gammele deur met een golfplaten bekleding. Binnen flink veel stoom en best wel heet. De afkoeling daarna was heerlijk. O ja het gezamenlijke gemixt deel was in het buiten modderbad waar de vrouwen en mannen elkaar konden zien maar niet bijeen zitten. Dit is trouwens een van de weinige onsen waar dit mogelijk is. Een nadeel vond ik dat in de onsen zelf niets te drinken te krijgen was. Ook geen drinkwater. Uiteindelijk door de dorst het badhuis verlaten. Door een communicatie fout was Marjan bijna een uur eerder uit het bad dan ik en heeft ze een hele tijd op me moeten wachten.  Buiten het bad eerst flink wat gedronken en daarna de bus terug genomen. Op de slaapkamer van het hotel wat berichten met de telefoon verzonden. Na een uurtje op weg  naar een restaurant. Nu eentje gevonden waar men helemaal geen Engels sprak maar hij had wel een telefoon met het menu in het Engels, dus daarvandaan de bestellingen gedaan. Lekker gegeten en een paar biertjes gedronken.

Karatsu

Vandaag op weg naar Karatsu. We wilden eerst naar een andere plaats gaan maar daar naar toe waren slechte verbindingen. We hebben daarom eergisteren besloten om daar het hotel te annuleren. Nu in de trein naar Hakata station in Fukuoka en dan verder met de metro naar Karatsu. Welke metro lijn moeten we nog uitzoeken in Hakata. Bij het naar beneden gaan met een roltrap met de bagage heeft Marjan haar ‘goede’ knie verdraaid. Het lopen gaat hierna wat moeizamer. De metrolijn naar Karatsu is vrij snel gevonden dus na 20 minuten verder met de metro ongeveer 20 haltes, daar om 15,00 uur aangekomen. Het hotel is ongeveer 10 minuten lopen. Gelukkig was hier ook onze kamer net klaar. De bagage neer gezet en even een  inventaris gemaakt van de schone kleren. Geen wasbeurt nodig.  We zijn gelijk naar het postkantoor gelopen om geld te pinnen, daarna zijn we de strandpromenade op gegaan en hebben die afgelopen tot bij het kasteel. Het strand ziet er heel goed uit maar er is niemand in het water. De temperatuur van ongeveer 22 graden nodigt misschien niet uit.

P1100821   P1100827

Bij de voet van het kasteel hebben we de lift de heuvel opgenomen. Hier is het kasteel ook weer in renovatie. De aardbeving heeft hier ook zijn tol geëist. Gelukkig kunnen we van buiten ook nog mooie foto’s maken van het kasteel en de omliggende zee en eilanden. Na het kasteel bezoek zijn we de stad ingelopen en hebben door het centrum gezworven.  Uiteindelijk bij een Italiaans restaurantje binnen gelopen om wat te drinken. Daarna naar de (kleine) hotelkamer om wat uit  te rusten om straks wat te gaan eten.  Specialiteit hier is doorzichtige inktvis die levend wordt gesneden en vervolgens rauw wordt verorberd met uiteraard een sausje. Niets voor mij en bij navraag ook niets voor Marjan. De knie van Marjan heeft zich gelukkig weer wat hersteld.

Later op de avond wat gaaneten in een klein tentje vlak bij het hotel. Daar lekker okonomiaki gegeten en daarna nog lekkere biefstuk in een erg lekkere saus. Wat gepraat met de kok best leuk. later kwam ineens uit het niets een Japanner aan die Engels kon spreken. Daar een tijdje wat  gesproken en wat sterke drank gedronken. Na een tijdje vroegen hij en de kok of we nog meegingen naar een andere tent voor wat te drinken. Daar hadden we helemaal geen zijn in en hebben vriendelijk geweigerd.

De volgende  morgen lekker ontbeten. Daarna wat aan de wandel gegaan, eerst naar het Museum van de plaatselijke folklore verenigingen. Hier zijn een klein twintig tal soort carnavals wagen opgesteld die al meer als 100 jaar oud zijn. In het eerste weekend van November is in de stad een grote optocht waarbij deze wagens door de stad worden getrokken door wel 100 man per wagen. Een aantal van die wagens hebben bewegende beelden. Zoals een grote vis, draken en leeuwen koppen. Een film van de optocht gezien,  best een spektakel.

P1100835    P1100837

Na dit bezoek door gelopen naar het Art Museum. Hier een tijdje rong gelopen. Ze hebben best wel een mooie collectie met Europese en Japanse kunst. In een van de zalen was een tentoonstelling van Duitse bierpullen. Zo een mooie had ik nog nooit ergens gezien. Hierna een tijdje aan het strand op de promenade gezeten. Hier is echt niet veel loos. Het is een schitterend strand met mooi weer.  Geen zwemmers en zonnebaders te zien alleen een stuk of 20 mensen die met een hengel in zee zijn aan het vissen. Na het zitten het hele strand af gelopen. Aan het einde was een sportveld waar een honkbal toernooi bezig was. Hier in deze buurt is honkbal de sport. Hierna zijn we wat gaan eten e toen terug nar de hotelkamer. Daar een paar uurtjes relaxed, wat gelezen en wat  geslapen. ’S Avonds weer een wandeling gemaakt richting het kasteel en vervolgens in het centrum wat gaan eten. Eerst zaten we alleen in het eet tentje maar later zat he helemaal vol. Een grote groep van een trouw party was binnen gekomen met een heel mooi bruidje. Op de terugweg naar het hotel verdwaald en hebben we een tijdje gelopen voordat we een herkenningspunt hadden gevonden.

Fukuoka

Ook deze morgen weer een ontbijt. Hierna de tassen ingepakt en richting station. Daar kaartjes gekocht naar Fukuoka. In de trein heb ik foto’s  van de telefoon en een camera op de laptop gezet. Ik was net met dit stuk bezig toen ineens iedereen uit de trein stapte. Gelukkig zei iemand: last stop. Wij snel de spullen bij elkaar gepakt. We bleken te moeten overstappen naar een trein aan de andere kant  van het perron. Nu nog een 45 minuten en dan zijn we in Fukuoka, Hakata station. Van daaruit naar het hotel. Eerst moeten we door het drukke station de hoofduitgang zien te vinden en dan links af de grote straat over en dan nog 500 meter doorlopen en dan ligt aan de rechter zijde het Hokke hotel. Omdat we te vroeg zijn kunnen we nog niet de kamer krijgen. Wij hebben de bagage in bewaring gegeven en hebben een stads platte grond gevraagd. Wij zijn richting canal city gelopen waarbij we eerst ergens een kop koffie zijn gaan drinken.

P1100917  P1100900 P1100879  P1100847

Canal city is een grote shopping mall. Daar wat rond gekeken en vervolgens verder gelopen naar het centrum van de stad, de buurt Tenjin. Ook hier weer heel veel winkels. Eerst een tijd over straat gelopen en later ondergronds. Hier loopt een kilometer lange dubbele winkelstraat van waar uit men de links en rechts gelegen grote winkels in kan lopen. Deze winkels zijn allemaal heel groot, een gemiddelde Bijenkorf past daar een paar keer in. Ook opvallend is dat deze winkels bijna allemaal dezelfde opzet hebben. In de kelder koffie barretjes en op de bovenste verdiepingen restaurants en de etages er tussen in winkeltjes. Onderweg nog ergens een soepje gaan eten. Best lachen, we werden naar boven gestuurd en daar was een automaat waar je kaartjes moest kopen van wat je wilde eten. Vervolgens kwam  je in een ruimte waar allemaal een soort telefooncellen waren.

P1100860   P1100861

Daar moest je gaan zitten en je bestelling doen door een formulier in te vullen. Dat werd afgeleverd en dan werd je soep bereid. Als de soep was afgeleverd ging aan die kant het gordijn dicht. Zo zat iedereen in zijn eigen cel de soep te slurpen. Later terug gelopen naar het hotel via een winkelarcade en Canal city waar Marjan een ijsje heeft gegeten en we nog een ‘water ballet’ hebben bewonderd. In het hotel de kamer betrokken en  op het bed gaan liggen lezen. Later zijn we Hakata ingelopen om wat te gaan eten. Daar op de elfde verdieping een restaurant gevonden en wat gegeten, o.a. lekkere frietjes.

Vandaag gaan we een wandeling maken in de stad. We beginnen na een goed ontbijt in het hotel met naar de metro te lopen. Hier gaan we met de metro tot aan Ohorikoen waar we uitstappen om het Ohori park te bezoeken. Na een stuk lopen komen we aan bij het botenhuis aan het meer waar we een kop koffie hebben gedronken. Hierna lekker door het park gewandeld en genoten van het mooie weer. Later hebben we aan de rand van het  park een Japanse tuin bezocht.DSC_0776  DSC_0780 DSC_0789

DSC_0773  DSC_0788

Deze was heel erg mooi. Leuk was ook dat een jong koppeltje daar de trouwfoto’s aan het maken was. Beiden in mooie traditionele  kleding. Na het park bezichtigd te hebben zijn we richting haven gelopen en hebben daar ergens in een keetje een noodle soep gegeten. We zijn langs de visafslag gelopen maar die kon je niet bezoeken. Daarna een lange wandeling dwars door de stad via Tenjin naar Canal city. Onderweg de dorst gelest met enkele biertjes. In het hotel aangekomen zijn we een uurtje op het bed gaan liggen. ‘s Avonds zijn we op zoek gegaan naar een restaurant en uiteindelijk in een Koreaans gril restaurant  beland.

De laatste dag in Japan en de hemel huilt. Vandaag  enkele buien. We hebben op ons gemak ontbeten en hebben vervolgens onze kamer ontruimd en de bagage in opslag gegeven. Omdat het weer niet zo mee zit hebben we ons plan bijgesteld en zijn we niet naar de botanische tuin gegaan maar door diverse winkelcentra gaan struinen en onderweg nog een tempel bezocht, later ook nog in een museum van beeldende kunst geweest.  Na een aantal uren zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben daar aan de achterkant nog een grote tempel bewonderd. Om een uur of half vier hebben we onze koffers opgehaald en zijn we naar het metro station gelopen en hebben daar de metro naar het vliegveld genomen.

DSC_0755

Daar als eerste wat te drinken gehaald en naar de landende en opstijgende vliegtuigen gekeken. Daarna wilden we de bagage afgeven maar dat lukte nog niet, we moesten nog een uurtje wachten. Wij ons bij de ingang gezet en wat gaan lezen. Ik zag dat er Koreaanse groepen waren die hun bagage bij de ingang neerzetten, mooi  op volgorde. Ik dacht, dat kunnen wij beter ook doen anders sta je straks achteraan. Het inchecken ging probleemloos en we kregen een boarding kaart tot Seoul, de bagage werd door gelabeld tot aan Amsterdam. Vervolgens door de douane en de security waarbij we alle twee grondig werden gecontroleerd. Alle twee de schoenen uit en helemaal gescand op foute dingen. In de duty free zone nog wat rond gelopen en daarna het vliegtuig in dat op tijd vertrok.

Na anderhalf uur vliegen in Seoul geland. Hier op zoek gegaan naar de transfer balie voor onze instapkaarten naar Amsterdam. Helaas was  de balie onbemand. Omdat we dorst hadden en zin in een biertje en een wijntje wij op zoek naar een bar of restaurant. Domme pech, alles waar je alcohol kon krijgen is gesloten na 22.00 uur ’s avonds. Een fles wijn kopen in een duty free shop zit er ook niet in omdat we geen instapkaarten hebben. Dus blijft er niets ander over dan maar bij de gate te gaan zitten en te lezen. Na anderhalf uur komt er grondpersoneel dat de instapkaarten uitprint. Op tijd kunnen we het vliegtuig in richting Amsterdam. In het vliegtuig krijgen we eerst warm eten en wat te drinken. Hierna een film gekeken en later in slaap gevallen. Zeker 4 uur heel vast geslapen. Daarna een film gekeken die ik niet af zou kijken omdat er twee keer iets mis ging met de bediening. Een keer toen Marjan langs moest om te plassen en een keer dat ik tegen de bediening aan stootte. De film was weg en de eerste keer heb ik hem opnieuw opgezet en doorgespoeld tot waar ik was. De tweede keer had ik daar geen zin meer in omdat de film zo goed als afgelopen was en dat het ontbijt werd geserveerd. Een kwartier voor planning zijn we geland op Schiphol. Daar eerst gaan plassen en de tanden gaan poetsen. Daarna door de paspoortcontrole en de bagage opgehaald en toen  door de douane. Gelijk tegenover de uitgang het terras op gelopen en wat te drinken besteld. We moeten een aantal uurtjes op de eerste trein wachten. Na een tijd zijn we naar de vertrekhal gelopen en daar probeerden we de korting op mijn kaart te zetten. Dat lukte niet zo snel en daardoor de eerste trein gemist. Dan maar de volgende genomen. Uiteindelijk waren we om half elf n de morgen thuis. Een leuke ontspannende reis gehad.

1. Henny Kootkar:
    8 mei 2017
    Wil graag mee genomen worden in jou reisverhalen,jij maakt er iets bijzonders van Wim!