Wim en Marjan bij de Farao's

21 maart 2024 - Hurghada, Egypte

Zo morgen weer op weg van Beek met de trein naar Schiphol. Van daaruit met Turkisch Airway's via Istanbul naar Alexandië.

De volgende dag, de reis van Amsterdam naar Istanbul verliep vlotjes. In de tijd dat ik de nieuwste Mission Impossible had gekeken werd het dalen van het vliegtuig al ingezet. Marjan heeft lekker de hele vlucht gelezen. Op de luchthaven in Istanbul ging het op zijn Turks, als transit passagiers moesten we met onze boarding kaart door een elektronisch poortje, mij lukte dat probleemloos maar Marjan kreeg het poortje niet geactiveerd en velen achter haar ook niet. Op het laatst werd iedereen door een ander poortje doorgelaten. Wij door naar onze gate en na 45 minuten wachten konden we boarden. Het vliegtuig hadden ze nog ergens in een oude doos gevonden. Geen entertainment maar wel tv schermpjes in het plafond met de vluchtgegevens.  30 jaar geleden vloog je in zo’n toestel naar Spanje. Maar desalniettemin was de vlucht ontspannen.  In Alexandrië werden we opgewacht door een vertegenwoordiger van onze reisorganisatie. Wij hadden net Visa voor Egypte gekocht. Helaas bleek hij er ook te hebben. Wij hadden dat niet gelezen in onze papieren. Door de douane ging ook zonder al te  veel problemen. Die kwamen pas nadat we onze bagage hadden  opgehaald, we kwamen allemaal in een rij voor de douane controle van de bagage, de meest Egyptenaren hadden 3 of 4 koffers en al die koffers moesten door één röntgenapparaat. Dat duurde en duurde. Wij waren in 45 minuten door maar daarna nog zeker een  uur gewacht totdat de rest van de groep was gearriveerd. Het bleek dat die achter in de rij hadden gestaan en twee personen misten hun koffers. Die stonden nog in Istanbul. In de tussentijd was het al 04.30 lokale tijd, voordat we naar de bus liepen. Met inladen en naar het hotel rijden waren we ook nog een uur kwijt. Daar ging het ook niet vlotjes eerst weer met alles door een röntgenapparaat en daarna alle passen inleveren om te kopiëren. Daarna kregen we pas de sleutels. Eenmaal op de kamer, helemaal gaar en zo snel mogelijk gaan slapen. 3 uurtjes maar want om 09.00 op om op tijd te zijn voor het ontbijt. Om 10,30 uur stond iedereen klaar voor de excursies. Vandaag staan 3 dingen op het programma, de Catacomben van Kom Al-Sjoegafa  ,de zuil van Pompeius  en het paleis van de laatste koning van Egypte, Faroek. Eerst een uurtje met de bus want Alexandrië is best groot. In de catacomben waren vroeger honderden doden in nissen begraven. Bij de vondst stonden de nissen onder water door dat grondwater omhoog was gekomen. Een Nederlands bedrijf heeft ze droog gemaakt en daarna verzegeld zodat her grondwater niet meer omhoog kan komen op deze plaats. Het was leuk om eens door de catacomben te kunnen lopen. Daarna in 5 minuten rijden door naar de zuil van Pompeius. Een losstaande zuil geflankeerd door twee leeuwen. Ook hier zijn catacomben. Men weet echter niet of dat een begraafplaats voor dieren was of voor het bewaren van papyrus rollen. Ook door deze catacomben gelopen, maar ze zijn minder mooi. Hierna zijn we naar een vis restaurant geweest voor de lunch, Marjan vis en Wim kip. Toen weer een uurtje terug richting hotel. De korte nacht eiste zijn tol. Veel zitten te knikkebollen in de bus. Bij  het paleis van de koning aangekomen hebben we rondgelopen in de tuinen en langs de zee en uiteraard ook wat foto’s van het paleis gemaakt. Hierna terug naar het hotel, Samen met twee andere stellen de bar opgezocht en buiten op het terras wat gedronken. Helaas was er een frisse zeewind en hebben we het maar bij een consumptie gelaten. Nu op de kamer is Marjan aan het lezen en ik schrijf dit verhaal. Straks eten we hier in het hotel.

Alexandrië 2e dag

Vanmorgen eerst ontbijt en daarna om 09.00 gestart met de excursies.  De planning was om eerst naar de bibliotheek te gaan, maar er was zo vroeg nog geen gids beschikbaar. Dus werd het programma omgegooid en zijn we het eerst naar het Quybay kasteel gegaan, dat vlak bij de haven op een landpunt staat. Vandaag is het erg rustig op straat, zeker de helft van het verkeer van gisteren, dat komt omdat vandaag de ramadan is begonnen en veel Egyptenaren dan de eerste twee dagen verlof nemen om aan het vasten te wennen. In het kasteel hebben we een rondleiding gehad. Helaas waren alle kamers leeg, maar de verhalen waren interessant. Na 2 uurtjes zijn we naar de bibliotheek gegaan, een imposant modernistisch gebouw door Noren ontworpen. Binnen in het gebouw zit een enorme bibliotheek met heel veel boeken waaronder schenkingen vanuit de hele wereld. Ook is het heel modern met vele computer werkstations. De jonge dame die de rondleiding gaf was erg enthousiast en wist veel verhalen te vertellen. Over de bibliotheek, het gebouw en de musea die in het gebouw waren gevestigd. Na de rondleiding konden we zelf nog een deel van het gebouw bezichtigen. Toen we op enig moment door een gedeelte van het museum liepen werden we op het einde gedwongen het gebouw te verlaten. Om aan het begin opnieuw te starten was te weinig tijd dus maar gewacht totdat iedereen bij de bus was. In de bus en op naar de lunch. Een ander restaurant met ongeveer het zelfde menu als gisteren. Na het eten zijn we weer richting hotel gereden naar het iets verder gelegen Montaza paleis. Dit mooie paleis ligt in een mooi park. Daar hebben we wat gewandeld en van buiten de hekken foto’s gemaakt van het paleis. Dit is helaas niet te bezoeken. Na de wandelingen terug naar het hotel. Daar zijn we met 4 reisgenoten uit Den Haag op het terras gaan zitten en wat gaan borrelen. Later zijn we met hun ook nog samen gezellig gaan eten. Een leuke dag. Op tijd naar bed, want de wekker staat morgen weer vroeg.
Op naar El-Alamein, om 08.30 in de bus, De weg ernaartoe is eigenlijk een rechte weg langs de zee. Met aan de zee kant kilometers lang het ene vakantie resort na het andere. Het schijnt een hele gewilde regio voor de Egyptenaren te zijn om op vakantie te gaan. In El-Alamein is men een nieuwe grote vakantie stad aan het bouwen met gigantische flats en heel veel appartementen complexen. Zo goed als geen is af. Dus hier zijn ze nog wel even bezig. Wel is de rest van de infrastructuur klaar, brede straten en mooie stranden, ook is de beplanting al grotendeels aangelegd. Hier zijn we even een grote mall in geweest met veel winkels en banken maar bijna alles was gesloten tot de zomer. Vanaf deze nieuwbouwwijk zijn we naar de diverse oorlogskerkhoven geweest, eerst naar het Duitse. Hier een mooi monument met een centrale hal met alle namen van de gevallenen op bronzen plaketten. Daarna naar het Italiaans monument, een mooie grote toren met binnenin een groot kruis en allemaal namen op  individuele grijze  plaketten. Hierna zijn we naar het oorlogsmuseum van El-Alamein gegaan waar van alle deelnemende partijen een zaal was ingericht met kleding, geweren  en belangrijke spelers van dat land in deze confrontatie. Hierna zijn we verder gegaan naar het oorlogskerkhof van de geallieerden.  Dit is een begraafplaats ongeveer als bij ons maar geen kruizen maar grafstenen. Op deze begraafplaats liggen hoofdzakelijk Engelsen, Australiërs en Nieuw Zeelanders. Op de begraafplaats staan mooie bloemen en planten wat het sfeervol maakt. Na dit bezoek zijn we naar de oude stad gereden en hebben daar de lunch tot ons genomen. Weer kip en gegrilde gehaktworstjes met frietjes. Het gehakt is wel lekker en mals. Er staat buiten een gril van een meter of 4 waar ze voor het avondeten de hele gril al vol hebben liggen. Het avondeten is pas na de zonsondergang i.v.m. de ramadan. Na de lunch op weg naar Cairo. Een paar uur rijden over een drie baans autoweg waar bijna geen auto op rijdt. Al allemaal uit de grond gestampt voor het verwachte vakantie verkeer.  In Cairo wordt het verkeer een stuk levendiger. Maar gelukkig staan er geen files en zijn we snel bij ons hotel de Grand Nile Tower. Het hotel ligt mooi aan de Nijl en van onze kamer op de 19e verdieping hebben we een mooi uitzicht. Nadat we ons hadden geïnstalleerd zijn we naar beneden naar de lobby gegaan en hebben we uiteindelijk buiten op het terras aan de Nijl lekker Indiaas gegeten. Na het eten  naar bed.

Cairo dag 2

Op naar de Pyramides. ’s Morgens eerst een lekker ontbijt en daarna om 08.30 de bus in richting Pyramides wat in het drukke verkeer van Cairo 45 minuten rijden is. Het was best heiig zo vroeg in de ochtend  en daarom zijn we eerst naar de Pyramide van Sakkara gegaan, de grootste dodenstad van Egypte. Hier een klein uurtje rondgelopen en uitleg gekregen van onze gids. Hij is erg goed op de hoogte van de  geschiedenis. Intussen is de mist grotendeels opgelost daarna door naar de grote Pyramides van Gizeh. Dit zijn de drie bekende Pyramides van Egypte. Hier hetzelfde, wat rond gelopen en weer uitleg gekregen van de gids. De Pyramides zijn enorm groot. Niet voor te stellen dat men dat toen al kon maken. Intussen is het al middag en zijn we blij dat we na al dat wandelen weer de bus in konden naar de lunch. Deze was zoals elke dag tot nu toe weer uitstekend. Na de lunch op weg Memphis naar de Sfinx. Deze valt eigenlijk in het niet qua grootte t.o.v. de Pyramides.. Na deze drukke dag weer terug naar het hotel en daar uitgerust van de inspanningen. In de avond hadden we een welkomstdiner in een restaurant in de stad. Dit diner viel wat tegen en de drankjes waren ook nog eens erg duur voor de begrippen van hier. Later moe en voldaan naar bed.

Cairo dag 3

Vandaag staat in het teken van her Egyptisch museum. Om 09.30 weer naar de bus. Nu is her maar een kwartiertje rijden. Bij de ingang is het behoorlijk druk en het duurt even voor de gids alles heeft geregeld. Eenmaal door de hier overal aanwezige ingangscontrole komen we eindelijk in de eerste zalen. Ook hier is het overal druk. De uitleg van de gids is weer erg goed. Alleen zou je vooraf toch wat meer van de Egyptische geschiedenis moeten weten om alles goed te kunnen plaatsen. De beelden ,klein en groot, en plaquettes zijn geweldig en het zou me te veel tijd kosten om alles te beschrijven maar dat kan men wel zien op de foto’s. Op het laatste door de kamers van Toetanchamon. Dit is geweldig. Een van de mooiste collecties die we ooit hebben gezien. Heel verfijnde juwelen en super mooie sarcofagen. Helaas mogen we hier geen foto’s maken. Na deze indrukwekkende rondgang in het museum lijkt het me de moeite waard om nog eens terug te komen voor het pas gebouwde nieuwe museum. Waar naartoe al een deel van de collectie is verhuisd.

Op naar de Koptische wijk, bekend om de mooiste kerken van verschillende religies. Eerst naar de Koptisch christelijke kerk, deze bezocht en wat foto’s gemaakt. Iets anders dan een katholieke kerk. Vervolgens naar een vlak bij gelegen Synagoge. Weer moe van al dat geloop en blij dat we naar de lunch kunnen. Nu een afhaal buffet met lekker eten. Na deze  gelovige tour op weg naar het oude Cairo waar we nog een dik uur door de oude stad met de bazaar met zijn ontelbare winkeltjes lopen. Gelukkig de knip op de beurs weten te houden. Hierna terug naar het hotel om de tijd te overbruggen voordat we naar het trein station kunnen. Dus eerst wat koffie gedronken en vervolgens naar het treinstation van Gizeh. Wonder boven wonder kwam de trein mooi op tijd. Per koppel kregen we een kleine cabine toegewezen waar wij en onze bagage net inpasten. Later hebben we de zaak met hulp van de conciërge wat beter georganiseerd zodat we wat meer plaats hadden. Het diner in de trein was niet veel bijzonders. Op tijd naar bed. Maar het in slaap vallen lukte erg moeilijk. Na een gebroken nacht op tijd wakker voor een karig ontbijt. Gelukkig is Aswan niet ver meer. Voor mensen die ook deze reis zouden maken mijn advies: neem het vliegtuig naar Aswan.

Aswan

In Aswan aangekomen gaat de bagage de bus in en gaan we gelijk op excursie. Eerst staat de Aswan dam op het programma, Een heel grote dam waarachter zich een gigantisch meer heeft gevormd. Het water in de dam wordt gebruikt voor irrigatie en in de woestijn wordt nu veel graan verbouwd. In een paar jaar heeft men er voor gezorgd dat er geen graan import meer nodig is uit Rusland of Oekraïne. Ook wordt hier een hele hoop stroom opgewekt. Na de dam zijn we naar de tempel van Philae gegaan, gewijd aan de vruchtbaarheidsgodin Isis. Hierna zijn we naar een onafgemaakte Obelisk gegaan. Deze is bij het uithakken gebroken. Dit de laatste bezichtiging van vanmorgen en nu op weg naar de boot. We krijgen een grote kamer toegewezen en nadat we de spullen hebben weggezet is het gelijk tijd voor de lunch. Het eten op de boot is voortreffelijk en het drinken is niet te duur. Na de lunch zijn  we een paar uurtjes gaan slapen. Het grootste deel van de groep is met een motorboot dieren gaan spotten langs en op de Nijl. Wij hadden daar niet zoveel zin in. Helaas is op de boot heel slechte of geen Wifi dus de verhalen krijgen jullie later.

Abu Simbel

Vanmorgen al om 03.00 op om op tijd in de bus te zitten. Na het aankleden en spullen uitzoeken voor de trip een kop koffie in de lounge gedronken en toen met de bus naar Abu Simbel een trip van 3,5 uur. We rijden hoofdzakelijk door een woestijnlandschap met af en toe een graan cirkel die wordt beregend. In Abu Simbel worden we met een golfkarretje naar het monument gebracht omdat Marjan wat kortademig is. Dit monument stond eerst op een plaats waar nu het meer is en zou verloren zijn gegaan als het niet was verplaatst. De beelden van Ramses voor aan het monument zijn gigantisch. Binnen in het mooie monument staan ook nog een aantal grote beelden. Verder zijn er heel veel afbeeldingen en hyrogliefen wat de reis hiernaartoe verzacht. Het is erg mooi en je hebt de tijd nodig om alles goed te kunnen bekijken. Later weer 3,5 uur rijden naar de boot. Hier geluncht en even uitgerust. Later in de middag zijn we naar de Kom Ombo tempel gereden welke op een hoge zandduin is gelegen en waarvan je een mooi uitzicht over de Nijl hebt. Deze tempel is gewijd aan twee goden, de westelijke helft vereert Horus en de oostelijk heft de krokodillen god Sobak. Dit is ook wederom een mooie tempel met mooie reliëfs. Ook zijn er in een apart gebouw een stuk of tien gemummificeerde krokodillen. Na dit bezoek terug naar de boot voor het diner. Niet al te lang meer opgebleven want het was weer een vermoeiende dag. In de nacht vaat de boot verder naar Edfu.

Zondag Edfu

Weer vroeg op vandaag om 06.00 naar de Horus tempel gegaan. Ook al val ik in herhaling, dit is weer een mooi tempel.  In deze tempel alles bekeken en goede uitleg gekregen van onze zeer onderlegde gids Ata. Alleen met zo veel tempels raak je het historisch perspectief wel eens kwijt. Na het bezoek terug naar de boot en ontbijt. De boot is in de tussentijd weer op vaart richting Luxor. Na het ontbijt lekker de morgen vrij en op het zonnedek gezeten en gekeken hoe het landschap aan ons voorbij trekt. Op de boot zitten ook een groep Chinezen die op de zelfde tijd als ons de zelfde excursies maken. Gevolg: je moet veel geduld hebben om foto’s te maken waar ze niet op staan. Zelfs staan ze in de gekste houdingen overal te poseren. Op de boot loopt er eentje bij met een soort pak/pyama, fel blauw met witte strepen in de vorm van wattenstaafjes. Ook kunnen ze soms wat luidruchtig zijn. De boot moet op weg naar Luxor een keer door een sluis maar daar merk je niet veel van. In de middag lunch op de boot. In Luxor aangekomen zijn we weer op excursie nu naar de Tempels van Karnak en Luxor die verbonden zijn met een weg met aan weerszijden Sfinxen. Ook mooi. Na het bezoek diner op de boot en later met medereizigers een biertje gedronken. Weer niet te laat naar bed.

Luxor

Marjan heeft zich opgegeven voor een ballonvaart maar helaas gaat die vandaag en morgen niet door, te veel wind. Vanmorgen staat de vallei van de koningen op het programma. Ook hier weer zoals op de meeste plaatsen horden toeristen. Eenmaal door de onvermijdelijke toegangscontrole kunnen we plaats nemen in een golfkarretje dat iedereen naar het beginpunt van de graven brengt. Sommigen hebben extra kaartjes gekocht voor toegang tot de grafkamer van Toetanchamon. Wij niet, omdat Ata aangaf dat die niet zo bijzonder was. Wij zijn in drie graven geweest. De gangen naar de graven en in de grafkamer zijn uitbundig versierd, erg indrukwekkend. Na dit bezoek zijn we naar een steenfabriek geweest, een toeristen val, waar een hoop stenen souvenirs te koop staan. Ook Marjan kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb uiteindelijk moeten onderhandelen over de prijs, niet mijn sterkste punt geloof ik. Hierna zijn we ergens gaan lunchen, ik moet zeggen dat de lunch op de boot beter was. Na de lunch zijn we naar de tempel van Hatsjepsoet gegaan, dit is een brede tempel in twee verdiepingen met in het midden twee brede trappen. Ook hier weer een uurtje rondleiding gehad met uitleg van Ata. Nu hebben we de nacht doorgebracht in het Steigenberger hotel. Nadat we op de kamer waren ben ik op het terras aan de Nijl een biertje gaan drinken en Marjan heeft wat uitgerust op bed. In de avond hebben we hier in het hotel in een Thais restaurant lekker gegeten.

Naar Hurghada

Vanmorgen het hotel in Luxor verlaten en op weg naar Hurghada. Eerst hebben we zowat een uurtje gereden langs een kanaal totdat we in een stad kwamen waar de Dendara tempels liggen. Deze hebben we bezocht. Het was een verademing dat hier geen horden toeristen rondliepen. Ata heeft weer een goede uitleg gegeven en de mooiste plaatsen in de tempel laten zien.  Het valt op dat in deze tempel de kleuren vrij goed bewaard zijn gebleven. Na dit bezoek verder naar Hurghada, nog drie uurtjes met halverwege een korte plaspauze. In Hurghada zijn we in het Swiss Inn Complex. Hier een mooie kamer gekregen en we zitten hier all inclusief. Ja, niet onze favoriete keuze en dat komt ook tot uitdrukking in het eten en de gasten. Het eten is in het algemeen zwaar, pizza’s met een hoop kaas zodat je snel vol zit. Dus je moet een beetje schipperen tussen de restaurants om lekker te eten. Hier loopt van alles rond, Russen, Bulgaren, Engelsen en nog een hoop andere nationaliteiten. In de avond zijn er al wat Engelsen boven hun theewater en wat luidruchtig. Maar het beste er van maken.

Hurghada dag 2

Vandaag laat opgestaan en gaan ontbijten, Wat een vreetschuur die ontbijtzaal. Veel en lekker eten te krijgen en het gaat er zelfs beschaafd aan toe. Na het ontbijt naar het strand en daar lekker gelegen tot 14.00 en daarna een hapje gegeten en terug naar de kamer. Gedoucht en wat gelezen en geslapen. Later hadden we een stadsrondrit met Ata. Naar de haven, de synagoge en een koptische kerk, vis en groente  en fruitmarkt geweest. Daarna nog even ergens wat gedronken.  Zou je ooit naar deze stad komen kies dan niet voor een all inclusief hotel en pak logies met ontbijt bij een mooi hotel niet te ver van de haven. In dat deel van de stad is het veel leuker dan in de modernere delen, ook heb je hier veel goede en goedkope restaurantjes.

Na de stadstour hebben we allemaal afscheid genomen van onze geweldige gids Ata, zonder zijn kennis, kunde en extra hulp was de reis een stuk minder geweest. Bedankt Ata. Na het afscheid in het Italiaans restaurant gegeten. Daarna nog een drankje genomen in de lounge. Op tijd naar bed.

Hurghada dag 3

Vandaag de morgen gelijk als die van gisteren tot 14.00 uur. Daarna wat gegeten en toen naar de kamer het verslag verder maken. Dit heeft heel wat denkwerk gekost om het programma weer terug op het netvlies te krijgen. Maar het is gelukt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bert Zeegers:
    14 maart 2024
    Mooie foto's! Veel plezier.
  2. Rob Maassen:
    15 maart 2024
    Marjan en Wim vandaag het eerste reis verslag van jullie gelezen . Geniet nog van jullie vakantie.Gr Rob

Jouw reactie