Equador 2023

18 november 2023 - Quito, Ecuador

Ecuador November 2023

De reis zijn  we op 16 November begonnen met de trein naar Amsterdam Schiphol.

Hier verblijven we in het 99 hotel dat strategisch gelegen is net naast de busbaan Schiphol Haarlem.

Bij het hotel de bagage gedropt en toen met de bus rechtstreeks naar het Leidseplein. Van daaruit gewandeld naar de Nieuwe kerk waar we een tentoonstelling hebben bezocht over Indonesië. Na deze interessante expositie richting wallen gelopen en daar bij ons favoriete café Zeevaart wat gedronken. Toen we honger kregen zijn we naar een Thais restaurant gegaan om wat te eten. Later terug naar het hotel met de trein en de bus. Het ticket krijgen ging voorspoedig. Zo ook de security check. Onze gate was D3 onderweg daarheen ergens lekker ontbijt genomen, dank aan de sponsor. Om 09,30 konden we in het vliegtuig. De start was soepel en daar vlogen we richting zee. Na een lange zit, enkele films gekeken en wat gelezen kwamen we op de verwachte tijd aan. Uit het vliegtuig en naar de douane. Daar stond een lekker rij en na 1 uur kregen we eindelijk de stempel. De bagage opgehaald en toen gaan zoeken naar de reisleider, gelukkig was die snel gevonden. Wij waren de laatsten van de groep zodat we gelijk richting Quito konden vertrekken. Dat was ook nog dik een uur rijden. Bij aankomst in het hotel Rio Amazon gelijk naar de kamer gegaan en daar eerst wat opgefrist want we waren best wel moe. Later naar het welkom diner gegaan en wat beter kennis gemaakt met de reisleider en de andere reizigers. Na het eten een wel verdiende nachtrust.

18 November

Na een onrustige nacht, veel lawaai van de disco buiten  en later van alarm van auto’s, om 06.45 lokale tijd  opgestaan. Vandaag staat Quito op het programma. Maar eerst ontbijten. Daarna met taxi’s naar de Basilica, een grote mooie kerk. Daar eerst met de lift omhoog waar men een mooi uitzicht heeft over de stad. Later een verdieping naar beneden waar enkele mooie glas in lood ramen waren. Ook kon je daar van boven de Basiliek inkijken. Mooi. Hierna eerst op een terras koffie gedronken. Daarna door de historische stad gelopen naar de Plaza Mayor en verschillende mooie kerken  bezocht. Hierna naar de vroegere woning van de bisschop, een leuk gebouw met een binnenplaats met daaromheen op verschillende etages restaurantjes. Daar hebben we gezamenlijk gegeten. Echte Ecuadoriaanse spaghetti. Onder het eten heeft het buiten even flink geplensd.   Na het eten nog een hele mooie kerk bezocht met veel goud. Hier mochten we geen foto’s maken. Van daaruit met de bus naar de nieuwe stad. De bus zat helemaal vol, dus op de spullen letten. Na 4 haltes in een slingerbaan uitgestapt bij een park. Daar rondgelopen en later naar een overdekte toeristische markt. Hier waren veel kraampjes die bijna allemaal het zelfde verkochten. Dus doorgelopen naar HET plein in de nieuwe wijk. Moest voor corona mooi zijn geweest, maar nu verloederd. Besloten na al dat gewandel wat te gaan drinken in een Nederlands café waar het voetbal Nederland-Ierland opstond. Daar een paar biertjes gedronken en de wedstrijd  gekeken. Vervolgens naar het hotel en aan het verslag begonnen. Later op de avond lekker gaan eten, druk in die buurt, veel discotheken. Nu weer op de slaapkamer.

Vooraf, ik

Krijg de foto’s niet goed in het blog dus kijk maar iedere keer onder foto`s Ecuador

In de avond zijn we met de groep gezamenlijk naar restaurant Miskay gegaan, daar heerlijk gegeten en gedronken. Later  zijn nog een paar van de groep naar de disco geweest. Wij zijn braaf naar bed gegaan.

!9 November

Vandaag beginnen we het bezoek rond Quito met een rit met de kabelbaan naar bijna 4000 meter hoog waar men een schitterend uitzicht heeft over zuid en centrum Quito met in de verte de besneeuwde vulkanen. Op de berg nog wat hogerop gewandeld voor een ander uitzicht. Marjan moest afhaken omdat ze adem te kort kwam, mede veroorzaakt door een verkoudheid. Er wordt flink gesport in deze berg: hardlopen en downhill fietsen. Hierna naar de beroemde Panecillo-heuvel, waar u op de top het standbeeld ziet staan van de gevleugelde maagd, het symbool van Quito. Met als beloning weer een panoramisch uitzicht over de stad.

Na dit bezoek verder naar noord Quito, Hier ligt de evenaar, eigenlijk 2, de ene is bepaald door Fransen en ligt 200 meter uit koers Maar er is daar wel een groot monument neergezet met daaromheen winkeltjes en restaurantjes. Hier een tijdje rondgelopen en gekeken naar traditionele dansen. Ook nog even wat in een restaurantje gegeten.  Bij de echte evenaar in een parkje hebben we een rondleiding gehad met uitleg over verschillende aspecten van de evenaar.  In de tuinen vlogen mooie kolibries.

Later zijn we weer naar het hotel gegaan en avonds weer in restaurant Miskay gegeten. Erg lekker.

20 November

De rondreis gaat beginnen. Na het ontbijt rijden we richting het noorden, met als nieuwe eindbestemming het vrolijke stadje Otavalo. Na vertrek bezoeken we eerst een rozenkwekerij. Rondom Quito zijn maar liefst vijfhonderd rozenkwekerijen, tussen de Cayambe-vallei en de vallei van Quito. In de kwekerij krijgen we een uitgebreide rondleiding van de veredelings kassen, de productie kassen, Door de 140 hectare aan kassen lopen diverse kabelbaantjes die de gesneden rozen naar een productie hal brengen.  Daar worden ze gesorteerd op kwaliteit en lengte, Anderen pakken de rozen in en vervolgens gaan ze op kleur en ras de koeling in. Effe koud in die koeling. Na deze interessante rondleiding zijn we verder gereden naar een vogelpark onder leiding van een Nederlander waar Condors en andere roofvogels die gewond zijn geraakt worden opgelapt en weer vrijgelaten. Lukt dat niet dan blijven ze in het park. Ook dit park is erg mooi met veel bloemen en een mooi uitzicht over de vallei. Veel mooie roofvogels gezien waaronder Condors uiteraard. Van daaruit verder richting Otovallo een mooi provincie stadje met veel winkeltjes en marktjes. Na het inchecken in het hotel zijn we nog naar de plaza major en de toeristen markt gelopen. Omdat het toen begonnen was met regenen zijn we wat gaan eten in het Sisa restaurant, Lekker biefstuk gegeten, Peter een van de medereizigers had zich een tomahawk besteld een groot bot met een hele lap vlees eraan. Na dit lekker maal naar het hotel. Eenmaal in bed bleken er insecten te zitten die een geluid maakte of er twee stokken tegen elkaar werden geslagen, Later in de nacht onweer met enkele harde klappen.

21 November

We gaan de omgeving van Otavalo verkennen. ‘s Ochtends bezoeken we de groente,  fruit en vlees markt en later   de Plaza de Ponchos. Hier zie je handwerk van de inheemse bevolking uit Otavalo en de omliggende provincie Imbabura. Wandel langs de vele  geweven stoffen, sieraden, kleding, beelden, schilderijen en Panama-hoeden.

Hierna rijden we naar het Cuicocha-kratermeer, aan de voet van de Cotacachi-vulkaan. De naam is

afgeleid van een pre-Inca taal. ‘Tsui Cocha’ betekent ‘lagune van de goden’. We genieten vanaf

de kraterrand van het overweldigende uitzicht op de vulkanische krater van wel vier bij drie

kilometer. In het midden zie je twee kleine eilandjes, bedekt met vegetatie en gescheiden

door een waterkanaal dat ‘Kanaal van de Dromen’ heet. De andere reizigers maken hier een wandeling, maar Marjan en ik trekken dat niet, we worden te oud.

Op de terugweg stoppen we in het leerdorpje Cotacachi, bekend om zijn handgemaakte lederwaren. Hier gaan we naar een restaurant waar Peter , Hanita, Andre en ik cavia hebben gegeten. Mwa niet zo lekker.

Hierna bewonderen we de meters hoge Peguche-waterval.  De waterval ligt in één van de mooiste bossen van Noord-Ecuador. Later weer terug naar Otavalo. Avonds weer eten in restaurant Sisa.

22 November

Onze ochtend staat in het teken van wellness. We rijden na het ontbijt richting de thermale warmwaterbronnen van Papallacta, die tussen de Cayambe- en de Antisana-vulkaan in liggen. Lekker genoten van het warme water. Net buiten Papallacta maken we een stop bij de Guango Lodge, die goed bekend is onder vogelaars, om diverse kolibriesoorten te bewonderen. Hierna dalen we met de bus van 3000 meterhoogte naar ongeveer 600 meter. Onderweg gestopt bij een markt voor een paar snacks: wormen op een stokje en gebakken mieren. Deze smaakten me beter dan de Cavia.

Na een lange rit komen we aan bij de lodge in Tena waar we twee nachten verblijven. Een heerlijke plek. Tijd om te ontspannen en te wennen aan de warme, vochtige buitenlucht. In de tuinen van de lodge groeien prachtige jungleplanten en bloemen. ’s Avonds serveert het sfeervol ingerichte restaurant een  diner met een kleine drumstick van kip.

23 November

Vandaag doen we het rustig aan, twee uitstapjes slaan we over om wat tijd voor ons zelf en het blog te hebben.

We zijn wel mee geweest  naar het dorp van de inheemse gemeenschap. Leuk om even geweest te zijn. Nu relaxed bij de lodge.

Hierna zijn wij naar de kamer gegaan en hebben we wat gerust. Later met de anderen gegeten. In de nacht heeft het een aantal keren flink geonweerd en hard geregend wat voor een constante roffel zorgde op het zinken dak.

24 November

Vandaag op weg naar Banos een toeristisch stadje tussen de vulkanen. Na het ontbijt zijn we met de kano naar de bus gegaan. Anderhalf uur met de bus door de Andes, daarna koffiepauze en na nog een uurtje rijden kwamen we bij de waterval van Pailon de Diablo. Hier zijn we naar beneden gelopen langs de waterval en hebben daar foto’s genomen. Later hijg, hijg, weer naar boven gelopen. Ik heb wat keelpijn en begin verkouden te worden. Marjan heeft daar al bijna een week last van. Na de watervallen zijn we gaan lunchen in een heel leuk restaurant. In de middag verder richting Banos, eerst lang een plaats waar we konden canopy zipline. Als superman langs een kabel naar beneden. Ondanks mijn hoogtevrees me toch opgegeven. Marjan moest passen, Het werd een onvergetelijke vlucht. Op zijn snelst ga je ongeveer 90 km per uur. Na dit avontuur zijn we verder gereden naar Casa del Arbol, een mooie tuin van waaruit je een mooi uitzicht hebt op de vulkaan. In de tuin vliegen veel mooie kolibries rond. Ook kun je er schommelen boven de vallei. Nu echt op weg naar Banos en daar in het centrum uitgestapt om een rondleiding van onze reisleider Tim te krijgen. Later naar het hotel, dit is iets minder dan de andere hotels. Hier heb je wel een zwembad, sauna en welness. In de avond met de hele groep naar het centrum gelopen en daar gezamenlijk gegeten. Lekkere biefstuk en Marjan stroganof. In de nacht lekker geslapen maar wel veel gehoest,

25 November

Alle andere medereizigers zijn vandaag activiteiten aan het doen: fietsen en paardrijden. Marjan en ik hebben uitgeslapen. Na een lekker ontbijt door het stadje gelopen en daarna weer terug naar de kamer. Marjan leest en ik ben bezig met het blog. Later mat de anderen wat gaan eten. Helaas was Hannita een van de medereizigers met de fiets gevallen, ze  is bont en blauw. Daar zal ze nog last van hebben,

26 November

We vertrekken na het ontbijt naar het Chimborazo Nationaal Park, waar de hoogste vulkaan van Ecuador staat. Vanwege de grote afstand tot het middelpunt van de aarde wordt hij beschouwd als de hoogste berg ter wereld. Als hij vanaf dat punt wordt gemeten is de vulkaan zelfs ruim 2000 meter hoger dan Mount Everest! De weg erheen gaat flink omhoog en er is van alles te zien in het mooie landschap. Zoals mooie vergezichten vanaf de flanken van de berg. En als de wolken opeens een gat maken kun je de berg in volle glorie zien. Op 4800 meter kwamen we bij de onderste berghut aan. Van hieruit kan men een mooie wandeling maken, dan is het mogelijk om vanaf de eerste naar de tweede refugio (berghut) te lopen. Je geniet onderweg van het uitzicht op de altijd besneeuwde bergtop, het spectaculaire landschap en de aanwezige fauna zoals lama’s, alpaca’s (berglama’s) en vicuña’s (een kameelsoort). Marjan blijft in de eerste berghut ze heeft geen zin om de berg op te lopen. Ik begin er met goede moed aan, maar sta na 200 meter bij het monument volledig geparkeerd.  Ik sta te hijgen als een renpaard, iets te veel van het lichaam gevraagd. Dan maar terug naar de eerste berghut. Daar met de meisjes wat gesproken. De andere mannen zijn tot 5200 meter gelopen. Ook zij hebben moeten afzien door de ijle lucht. Na deze beklimming wachtte het fiets bedrijf op ons want alle mannen hadden zich opgegeven voor de afdaling met een mountain bike vanaf de berg. Een gids reed voorop en wij er achter aan. In het begin over gravel ging het best hard. Omdat je de fiets niet kent moet je een tijdje wachten voordat je het goede gevoel hebt. De afdaling was spectaculair. Hard naar beneden maar  wel erg opletten omdat er zo veel diepe gaten in de weg zitten. Na twee uurtjes waren we in het eerste grote dorp en zijn we afgestapt. Moe maar voldaan. Hierna is onze volgende bestemming, Guamote, hier krijg je een indruk van de landelijke kant van Ecuador. Guamote ligt hoog in het Andes-gebergte op circa 3000 meter, in de schaduw van de Chimborazo. Hier bezoeken we het interessante project Inti Sisa (Quechua voor ‘zonnebloem’), een opleidingscentrum voor diverse etnische groepen. Het doel is om door middel van workshops een multiculturele ruimte te creëren die iedereen ten goede komt en waarbij ervaringen worden uitgewisseld. Het is in feite een non-profit organisatie. Hier  blijven we een nacht slapen, Na een karig avondmaal en een paar biertjes naar bed. Hier kwam ik slecht in slaap.

27 November.

De morgen staat in het teken van het project. Eerst gaan we naar een kleuterschooltje waar de kinderen gelijk op ons af komen om ons te  begroeten. Vlak voor ons was ook al  een andere groep toeristen daar geweest. Ik kreeg er een slecht gevoel bij, niet spontaan maar aangeleerd. De kinderen deden vervolgens nog een dansje en dat was het. Vervolgens met de auto de bergen in waar een vrouw nog ouderwets leefde, Armoedig hutje met 1 bed. In de ruimte ernaast had ze cavia’s  zitten voor de fok. Verder gegaan na een ander vrouw die deed spinnen met (alpaca) wol.  Daar mocht je dat ook eens proberen en ook een beetje weven. Van hier uit weer naar een andere school waar niets te beleven viel. Gelukkig was ik al niet uitgestapt. Bij terugkeer in Guamote leren we tijdens een korte kookles een traditionele snack maken (zoals empanada's) met het keukenpersoneel van Inti Sisa. Hierna reizen we door naar de Ingapirca Inca-ruïnes, de grootste Inca-ruïnes van Ecuador. De bekende Tempel van de Zon, in het midden van het complex, is een fascinerend onderdeel van deze archeologische bezienswaardigheid. Het is verbazingwekkend dat de Inca’s ze bouwden zonder cement of ander voegmiddel. Helaas hebben we dit van op afstand moeten bewonderen want het park is vandaag gesloten. Tenslotte rijden we naar de koloniale stad Cuenca (circa 2500 meter), ook bekend als de ‘stad van de vier rivieren’. Hier verblijven we twee nachten in een gezellig hotel in het centrum. In de avond zijn we om de hoek van de straat bij de kathedraal bij een cocktail bar gaan eten. Lekker en gezellig met de groep. Daarna naar het leuke hotel terug.

28 November

Deze morgen staat in het teken van een stadsrondwandeling met onze reisleider Tim. Eerst zijn we een paar straten doorgelopen en hebben een hoeden fabriek bezocht. Mooie hoeden maar helaas ik heb er geen kop voor. Daarna naar de overdekte markt geweest waar ze van alles verkochten: groente, fruit, vlees en huishoudelijke artikelen. Lucia, een dame uit de groep heeft zich door een sjamaan laten reinigen. Wat er op neer kwam dat ze met een bos groen werd afgeranseld en gestreken. Of ze zich beter voelde daarna is niet duidelijk geworden. Hierna naar een plaza waar een hoop tentjes staan met souvenir kraampjes. Hier wat rondgekeken en toen ernaast naar een overdekte hal met mooie  souvenir winkeltjes. Hier wat aankopen gedaan. Bij een Frans café koffie gaan drinken. Hierna naar het hotel gegaan om  de souvenirs weg te leggen. Vervolgens naar het archeologisch museum. Daar een leuke rondleiding gehad. Hierna bij de kunstenaar naast het museum gaan kijken en daar heeft Marjan een leuke kolibrie gekocht. Nu zijn we toe aan een late lunch en zijn we met de groep naar het Franse café wat gaan eten. Hierna nog wat door de stad gestruind.   In de avond zijn we lekker bij een Italiaans restaurant gaan eten. Mooie zaak met alles al in kerstversiering. De hele tijd piano muziek op de achtergrond, Lekker gegeten.

29 November

Vanaf het hotel weer met de bus de bergen in. De bergen lijken hier een beetje op de schotse hoogvlakte. Bij een meer met uitzichtpunt gaan we weer een wandeling maken van ongeveer 2 uur. Het gaat wat berg op en af. De grote hoogte en haar knie speelt Marjan wat op en ze besluit met de chauffeur terug te lopen en koffie te gaan drinken. Wij lopen door de mooie en vreemde natuur. Het is een pittige tocht waarbij ik diverse keren op adem moest komen. Na deze mooie wandeling weer de bus in en nu bergop tot 4100 meter en vervolgens helemaal naar beneden naar zeeniveau. We hebben vandaag een temperatuur verschil van meer als 20 graden. Boven 5 a 6 graden en onder 28 graden. Onderweg ergens een lekkere lunch gehad op een plaats met een mooi uitzicht. We gaan nu naar de plaats Guayaquil. Onderweg in het dal veel bananen- en cacao plantages Hier zijn ook rijstvelden. De stad is gevaarlijk voor toeristen dus blijven we maar een nacht en we worden verzocht niet alleen de stad in te gaan. Ons mooie hotel ligt midden in de stad. Als we allemaal klaar zijn met ons te settelen gaan we gezamenlijk met Tim het centrum van de stad bezichtigen. De stad is best mooi en modern. Op het einde van de tocht gaan we voor ons hotel naar een park waar veel leguanen zitten. Aangezien onze groep zich morgen splitst en omdat Geert jarig is eten we pizza op het terras van het hotel. Het is best gezellig. Alleen maken we het niet te laat omdat morgen vroeg opgestaan moet worden.

30 November

Wij gaan vandaag met Geert en Marina met een taxi naar Puerto Lopez wat onze laatste plaats op deze reis zal zijn. De reis hiernaartoe duurt 4 uur en gaat op het laatst nog redelijk op en neer. Als we op onze bestemming komen is het erg rustig, geen andere gasten. We konden onze kamer uitzoeken. Het blijkt zo wie zo erg rustig te zijn overal. Het is hier lekker warm 27 graden maar wel bewolkt. We zijn met Geert en Marina wat door het dorp gelopen en hebben ergens iets gegeten en gedronken. Later op de avond zijn we met zijn tweetjes wat gaan eten.

1 December

Vandaag gaan we een excursie maken naar Isla de la plata. Ook wel de arme lui galapagos genoemd. We zouden om 9.00 uur worden opgehaald. Maar zoals altijd komt men 20 minuten te laat. Om 10.00 uur vertrekken we met de boot voor een 75 minuten durende vaart naar het eiland. De boot gaat wat op en neer maar het is goed uit te houden. Op het eiland aangekomen moeten we een stukje door de zee waden om aan land te komen, Dus wandelschoenen uit en weer aan. We beginnen na wat uitleg aan de wandeling die eerst een flink stuk bergop gaat. Boven op het plateau zien we diverse nesten van blauwvoet Jan van Genten. Als we later doorlopen krijgen we een mooi uitzicht over de kliffen aan de andere kant van het eiland. Na hier wat rondgekeken te hebben zijn we terug gelopen. Ook nu weer veel nesten met Genten. Na een uurtje bergaf zijn we terug aan het strand. Weer de schoenen uit en in de boot. Nu even een lunch. 2 broodjes en wat cola en fruit. Nu varen we 5 minuten en komen we op de plaats aan waar we kunnen snorkelen. Bij de boot komen al een paar grote schildpadden omdat ze worden gevoerd met watermeloen. Ook komen mooie vissen op de boot af. Eenmaal in het water zijn veel meer mooie vissen te zien. Na deze mooie belevenis terug naar het vaste land. De golven zijn wat ruiger en we krijgen af en toe wat air time. Door elkaar gerammeld komen we aan bij de pier van Puerto Lopez. Nu eerst een strandtent opzoeken voor een biertje en een kokos shake. Naar het hotel en daar  wat uitrusten. In de avond met  Geert en Marina wat gaan eten,

2 december

Vandaag doen we niets, nou ja een uurtje aan het blog werken.  Maar inderdaad voor de rest niets bijzonders gedaan. Het plaatsje nodigt ook niet erg uit om wat te doen. Het is er erg rustig en men probeert je overal binnen te lokken om wat te komen eten.

3 december

Vandaag onze laatste volle dag in Puerto Lopez al langzaam wat opgeruimd. Ook vandaag weer rustig aan gedaan, wat gezwommen en wat gelezen. In de middag zijn we naar het dorp gegaan en hebben bij  het restaurant Coconut wat gegeten. Ik had spagetti besteld. Het was een flink bord, had helaas een rare smaak en heb ik maar de helft op gegeten. Marjan vond haar eten ook niet zo geweldig. Daarna wat op de kamer gelezen en een middag dutje gedaan. In de avond hebben we met Geert en Marina pizza gegeten op het terras van ons hotel. De pizza was uitstekend .

4 december

Vanmorgen na het ontbijt alles ingepakt en klaar gezet voor vertrek. De taxi was even voor 11.30, uur mooi op tijd. Weer een trip van 4 uur richting vliegveld in Guayaquil. Daar aangekomen konden we nog niet inchecken. Wel vonden we vrij snel onze medereizigers die vanaf de Galapagos eilanden waren ingevlogen. Onze ervaringen uitgewisseld en wat gegeten en gedronken. Na een dik uur konden we inchecken. De bagage afgegeven en door de douane. Nadat het vliergtuig was verrtrokken heb ik als eerste een film afgekeken waar ik op de heenreis aan begonnen was. Wat gelezen en nog wat film gekeken. Uiteindelijk hebben Marjan en ik nog 5 uur geslapen. 2 uur voordat we moesten landen wakker geworden. En na een ontbijt waren we bijna op Schiphol De douane en de bagage oppikken ging vrij snel. Daarna afscheid genomen van de medereizigers. We zouden met Hanita en Peter naar Limburg terug reizen maar zijn hun helaas op Schiphol kwijt geraakt. Dus met zijn tweetjes richting Sittard. Het laatste stuk was het zwaarst, met de bus van Sittard naar Beek. De chauffeur meende dat hij Max Verstappen was. Hard rijden en abrupt stoppen. Na 24 uur reizen eindelijk thuis. Gelijk begonnen met alle bagage op te ruimen.

Conclusie:

Onze reisgroep was erg leuk, bedankt, Marina en Geert, Lucia en Martin, Hanita en Peter, André en uiteraard mijn lieve Marjan.  Heel veel dank gaat uit naar Tim Verhofstad, onze geweldige reisleider, die deze reis tot een succes maakte.

1. Ger Wiertz:
    6 november 2023
    Mag ik mee om de koffers te dragen
  2. Henny Kootkar:
    8 november 2023
    Zal het met plezier meebeleven,zie ook graag wat van jullie foto's!!Goeie reis en vooral genieten saam!!Liefs,Henny
  3. Marianne van Kan:
    16 november 2023
    Gooj reis en väöl plezeer!!
  4. Marjo Tummers:
    19 november 2023
    Sjwoan om uch te volgen, geneet er van. Thei vroog! Wat mot Wim nog op de Wallen op dea leaftied🫢😂
  5. Bert Zeegers:
    19 november 2023
    Väöl plezeer Wim en Marjan!
  6. Marianne van Kan:
    23 november 2023
    Prachtig land .geniet nog van de dagen daar Marjan en Wim.Gr Rob
  9. Marjo Tummers:
    24 november 2023
    Mooi daar , geniet van jullie reis en inderdaad af en toe rust is ook wel lekker !!
  10. Liesbeth Willems-Kuipers:
    24 november 2023
    Mooi, geniet ervan. Maar die cavia niet mijn ding🙈
  11. Theo Kerens:
    25 november 2023
    Hé Wim en Marjan,
    Mooie reis en leuke foto’s.
    Leuk om te zeen wat geer allemaol mit maakt.
    Zeen veer auch nog ins get.
    Geneat ter van
    Anne en Theo
  12. Thei Tummers:
    26 november 2023
    Sjwoan reis!!! Ich zou direct mit wille goan, geneet ervan!!
  13. Henny Kootkar:
    27 november 2023
    Jullie zijn met een ongekend unieke reis begonnen, geweldig!
    De foto's zijn niet mis, je vreet van alles uit, bijna het onmogelijke, leuk en uniek om te volgen!!
  14. Miranda:
    29 november 2023
    Ech sjiek allemaol. ❤️❤️
  15. Ada:
    1 december 2023
    Wat een prachtige blog!!!! Een hele belevenis maar cavia, mieren enz laat ik voorbij gaan.
  16. Rob Maassen:
    3 december 2023
    Geniet nog van de laatste vakantie dagen