West Canada 2018

17 september 2018 - Vancouver, Canada

Dit is het reisverslag van onze reis naar west canada. In de voorbereiding al van alles mis gegaan wat weer netjes is opgelost. Eerst zou op de dag van ons vertrek gestaakt worden op Schiphol maar dat is gelukkig van de baan. Ook was ik ineens mijn beurs kwijt, paniek, waar krijgen we zo snel nieuwe pasjes vandaan. Gelukkig de beurs weer in de auto tussen de stoelen gevonden. Deze was waarschijnlijk uit mijn broek gegleden. We hebben gezien dat we van alle soorten weer kunnen verwachten dus veel kleding meenemen die je in lagen over elkaar aan kunt doen. Ook een ijskrabber meenemen omdat nachtvorst wordt verwacht. Het is erg onhandig als je met je creditcard de ramen ijsvrij moet maken.

Dag 1

De reis naar Canada begon al vroeg in de morgen, om 05,52 stapten we in Beek op de trein naar Schiphol airport. Dit deel van de reis verliep voorspoedig. Bij aankomst bleek dat we een uur extra hadden kunnen  slapen omdat het vliegtuig later ging als we dachten. Toen onze vlucht werd aangekondigd bleek deze ook nog een 2 uur vertraging te hebben. Niets aan te doen, door de beveiliging en douane gegaan en rustig afgewacht tot het vliegtuig arriveerde en we in konden stappen. Over de vlucht kan ik kort zijn. We hadden krappe stoelen en het eten was ook niet bijzonder. Voor het entertainment moest je zelf oortjes meenemen of anders duur betalen. We kwamen redelijk gebroken uit het vliegtuig.  In Calgary duurde het een hele tijd voordat we door de douane waren en onze bagage hadden opgehaald. Daarna de auto opgehaald en op weg naar Banff. De tom tom die ik had gedownload doet het goed. Na 1 ½ uur waren we in het hostel, daar de spullen neergezet en toen terug het dorp in om te eten. We vonden plaats in een biefstuk restaurant. Helaas viel de biefstuk die Marjan had tegen, wat erg doorbakken. Dat aangegeven en ze kreeg een heel nieuw bord.  Maar ook die bief kon ze niet appreciëren. Na het eten terug naar het hostel en daar als een blok in slaap gevallen. Helaas midden in de nacht weer wakker geworden op Nederlandse tijd 08.00. Daarna wat gedoezeld tot ’s morgens vroeg.

Dag 2

Na een uitgebreid en lekker ontbijt in het hostel zijn we naar de stad gegaan. Het is vandaag heerlijk weer, een strakblauwe lucht en zonnig! Eerst naar het informatiecentrum om voor 5 dagen een pas voor 2 parken (Banff en Jasper National park) te kopen. Daarna hebben we wat rondgelopen in Banff 20180905_102328

20180905_102336

20180905_102357

en o.a. een mooi park bezocht, Cascade Gardens,

20180905_103422

en verder een leuke lokale markt  waar ik oorbellen met kraanvogels gemaakt door een Japanse mevrouw , heb gekocht , die ik in Japan nergens kon krijgen. Ook hebben we nog even in de plaatselijke bibliotheek rondgelopen, was best wel uitgebreid! Hierna zijn we terug naar de auto gegaan en naar de “Gondola” gereden. Hier kaartjes gekocht om met een gondel omhoog te gaan, de berg op. Boven aangekomen, waar een schitterend uitzicht was, foto’s gemaakt,

20180905_124248  20180905_124512

20180905_124233      20180905_120158

en nog een flink stuk via trappen omhoog gegaan om nog een beter uitzicht te krijgen. Erg mooi! Na een kop koffie zijn we weer met de gondel naar beneden gegaan; ze maakten ook nog van iedereen een foto. Deze was wel leuk, maar belachelijk duur, dus die hebben we niet gekocht. Weer terug in Banff de auto geparkeerd en via een mooi wandelpad zijn we naar een waterval gelopen.

20180905_145851    20180905_150213

Later hebben we in een bar nog wat gedronken. Vervolgens terug naar het hostel en wat geluierd. ’ S Avonds de stad in gegaan en wat gegeten in een Italiaans restaurant, dit was helaas ook geen succes!

Dag 3

Opnieuw een strakblauwe lucht! Na al weer een goed ontbijt met de auto naar Lake Louise gegaan. Dit is een erg toeristisch uitstapje, dus daarom de auto op een parkeerplaats zo’n 5 km daarvandaan gezet en dan werd je met ouderwetse schoolbussen naar het meer gebracht. Dit meer is echt schitterend, heel helder blauw met bergen en bos op de achtergrond.

20180906_104303  20180906_103500 20180906_114533

We hebben hier een heel mooie wandeling gemaakt. Deze was niet zo lang, maar wel pittig. Via Lake Mirror, ook mooi, waar brutale eekhoorntjes rondliepen, naar Lake Agnes gelopen.

20180906_120853

20180906_123334

20180906_123325

In het theehuis daar wilden we wat drinken, maar het was veel te druk, helaas. Dus na wat foto’s maken en even  uitrusten weer terug gegaan naar Lake Louise. Dit ging wel een stuk makkelijker dan de heenweg, want dit was bijna alleen maar naar beneden. Bij dit meer nog wat rondgelopen en daarna zijn we in het zelfbedieningsrestaurant van een heel sjiek hotel koffie gaan drinken. Vervolgens weer met de schoolbus terug naar de parkeerplaats gegaan, en via een toeristische route met veel mooie vergezichten terug gereden naar Banff. Op aanraden van een mevrouw, die we hadden ontmoet in het hostel, in een souvenirwinkel, een zgn.” Tradingpost”, gaan kijken en daar een kleinigheid voor thuis gekocht. Daarna nog wat door Banff gelopen en weer wat gedronken in dezelfde bar als dag 2. Voordat we naar de auto teruggingen nog een nieuwe tandenborstel voor Wim gekocht. Even een paar uurtjes terug naar het hostel en later terug naar de stad om wat te eten. Na een beetje lang zoeken, zijn we uiteindelijk terecht gekomen in een vegetarisch restaurant; dat merkten we pas toen we de menukaart kregen, maar we zijn toch gebleven. Wim heeft ravioli gevuld met paddenstoelen gegeten en ik een curry met rijst. Het was best lekker! Daarna terug naar het hostel en naar bed.

Dag 4

Na het ontbijt uitgecheckt in het hostel in Banff en op weg gegaan naar Hinton,  ons tweede adres, via een mooie weg, de Trans Canadian Highway. Dit is een autoweg, met soms 2 banen, en vaak ook maar 1, in dezelfde richting. Maar het is erg relaxed rijden, en als mensen dieren zien, stoppen ze gewoon op de weg, als dat mogelijk is. Zo zijn wij ook gestopt om wapiti’s te fotograferen en later nog berggeiten.

DSC_0237  DSC_0243

DSC_0250

Verder waren er weer veel schitterende uitzichten, die foto’s waard waren, dus ook weer vaker op een parkeerplek gestopt om te kijken. Bij een restaurant met souvenirwinkel e.d. gestopt om koffie te drinken. Hier op de autowegen zijn weinig plaatsen waar je onderweg wat kunt eten en drinken, zoals bij ons. Ook zie je daar geen tankstations, die vindt je wel aan de rand van een plaats, die je binnenrijdt. Na aankomst in Hinton, om een uur of half 5, ingecheckt en een paar uurtjes uitgerust op de kamer. Wim had een adres gevonden van een Mexicaans restaurant, dat erg goede beoordelingen had. Dus daar later wat gaan eten. Erg lekker, het beste restaurant, wat we hier tot nu toe hebben gehad, en ook erg aardig personeel.

Dag 5

Wim heeft gemerkt, dat hij van pillen die hij twee keer per dag moet nemen, voor het hartritme, te weinig heeft meegenomen, dus na het ontbijt, naar een apotheek gegaan. De pillen hadden ze gelukkig op voorraad. In de apotheek stond ook een bloeddrukmeter en Wim dacht, ik voel me al een paar dagen niet helemaal lekker, dus laat ik mijn bloeddruk eens meten:  toen begon de ellende: de bloeddruk was veel te hoog 200-125, na 5 minuten nog eens geprobeerd maar weer dezelfde uitslag. De apothekersassistente adviseerde om maar het ziekenhuis in Jasper, een uur rijden van Hinton, te gaan, en om daar nog eens de bloeddruk te laten controleren en eventueel een dokter te spreken. Dus in plaats van het bezichtigen van een mooi meer, om 12.00 uur naar het ziekenhuis gegaan, daar ingeschreven en  toen doorgestuurd naar een behandelkamer. Daar is hij op allerlei apparaten aangesloten zoals bloeddrukmeter enzovoort. Bloeddruk bleek hier nog iets hoger te zijn ook is er een hartfilmpje en een  longfoto gemaakt. Een infuus is aangelegd en zoutwater is toegediend. Na de eerste onderzoeken is een beta blokker ingespoten. Deze zorgde dat de bloeddruk wat omlaag ging maar na een half uur was hij weer terug bij af. Dit is nog twee maal herhaald zonder resultaat. Om 20.00 uur plan b, een pleister met nitroglycerine opgeplakt deze moet de vaten verwijden. Na een paar uur was de bloeddruk eindelijk gezakt naar 158 -105 nog steeds te hoog maar aanvaardbaar om terug te kunnen gaan naar het hotel. Volgens de dokter wordt de verhoogde bloeddruk niet door het gerepareerde hart veroorzaakt meer door iets anders. Afwachten maar wat er nu weer aan de hand is. We hebben € 900 euro af moeten tikken en daarna is Wim nog een uur in het pikkedonker naar Hinton gereden. Om 00.30 Totaal los in bed gedoken.

Dag 6

Na het ontbijt hebben we in de apotheek in Hinton de medicatie opgehaald, die de dokter in het ziekenhuis heeft voorgeschreven. Daarna zijn we via Banff naar Maligne Lake gereden, wat we eigenlijk zaterdag hadden willen doen. Onderweg zijn we eerst nog gestopt bij Medicine Lake, dat hier en daar helemaal droog gevallen was, maar dat schijnt met dit meer in de zomer vaker te gebeuren. Onderweg was ook goed te zien, dat hier flinke bosbranden zijn geweest, een aantal stukken bos waren flink kaal. Na ongeveer twee uur rijden aangekomen bij Maligne Lake.

DSC_0269 DSC_0270

DSC_0266 DSC_0262

DSC_0292

Hier wat rondgelopen en foto’s gemaakt, erg mooi! We hebben nog geïnformeerd naar het maken van een boottocht, maar de eerste boot waar plek was, vertrok pas een paar uur later, dus dat maar niet gedaan. Wel nog koffie gedronken hier. Het was even in de rij voor de koffie en later voor de kassa, omdat het zo’n toeristische trekpleister is natuurlijk erg druk. Op de terugweg zijn we nog gestopt op de parkeerplaats van Lake Jacques, maar omdat daar een bord stond, dat waarschuwde voor een beer met jongen in de buurt, zijn we niet verder gaan kijken.

DSC_0295

Vervolgens weer een stuk terug gereden en onderweg wel nog gestopt bij Maligne Canyon, erg indrukwekkend!

DSC_0307  DSC_0311

Verder hebben we nog een vrouwtjes eland en wapiti’s gezien.

DSC_0303

S’ avonds zijn we gaan eten in een steakrestaurant: Wim had lamsschouder en ik gegrilde zalm, allebei met frietjes en salade, het smaakte goed.

Dag 7

Na het zelf samengestelde ontbijt: omelet en gekookt ei uit de koelkast bv., dat je kunt opwarmen in de magnetron, en het smaakte beter dan verwacht, geroosterd brood, yoghurt , fruit en koffie, uitgecheckt en richting Clearwater vertrokken. Dit ligt in de provincie British Columbia, waar het nog 1 uur vroeger is dan in Alberta, dus 9 uur vroeger dan thuis. We hebben een hele mooie route gereden, maar ook hier hebben helaas  bosbranden gewoed: we zijn over de Yellow Headlines Pass gegaan en langs het Yellow Headlines Lake gereden.

DSC_0331  DSC_0335 DSC_0340 DSC_0353 DSC_0356 DSC_0337

De passen die we hier en daar over zijn gegaan zijn in de winter vaak gesloten, en auto’s moeten van 1 oktober tot 30 april winterbanden dragen en de vrachtwagens moeten in die periode sneeuwkettingen gebruiken. Bij Mount Robson, erg mooie vergezichten weer, hebben we koffie gedronken en toen weer verder gereden o.a. langs de Thompson River en Moose Lake. In Clearwater aangekomen om een uur of half 3. Hier hebben we een motelkamer met eigen keukenblok. Na ons een beetje geínstalleerd te hebben zijn we nog naar een waterval geweest. Daar hebben we een broodje worst gegeten bij geëmigreerde Belgen uit Brugge, die hier al elf jaar wonen. De waterval met Canyon was wel de moeite waard! Later heeft Wim in de apotheek zijn bloeddruk laten meten, helaas weer niet goed, daarna nog inkopen gedaan voor het ontbijt. S’ avonds  gaan eten in weer een soort grill restaurant. Hier was het erg druk, ca. een kwartier wachten op een tafel. Tegen middernacht bij ons, thuis tegen 9 uur heeft Wim gebeld met de cardiologie in Sittard en zijn probleem uitgelegd. Zijn cardioloog was niet bereikbaar en zou vannacht, thuis is dat woensdagmorgen terugbellen, dus even afwachten wat zij ons adviseert om te doen!

Dag 8

Vanmorgen in bed gelegen tot 9.30u, daarna zelf ontbijt gemaakt en later eerst de bloeddruk gaan  meten, helaas weer veel  te hoog. Vervolgens de was opgehaald, die we gisteren hadden weggebracht en naar de plaatselijke VVV geweest voor informatie. Van een erg behulpzame mevrouw kregen we een kaart van Welsh Gray Park met tekst en uitleg over mooie bezienswaardigheden. De volgende punten hebben we bezocht: Spa hats falls, de waterval waar  we gisteren ook al waren geweest, daarna naar Dawson Falls, een hele brede waterval, echt geweldig!

DSC_0386 DSC_0390

Zeven km verder nog naar Helmcken Falls, niet breed, maar ook wel indrukwekkend,

DSC_0401 DSC_0407

en vervolgens over 14 km onverharde weg naar Bailey’s Chute waar de Clear Water River flink breed was en kolkte en schuimde en je zalmen omhoog kon zien springen: mooi, maar wel geduld oefenen!

DSC_0426

Later dezelfde weg terug gereden en bij de Belgen gestopt om koffie te drinken met een echte Belgische wafel (alles laten ze overkomen uit België hebben ze ons verteld), erg lekker. Het weer was vandaag wat wisselvallig, maar er viel maar af en toe een beetje regen. In Clearwater getankt en Wim heeft nog eens de bloeddruk gemeten: hiep hiep hoera, nu was hij een stuk beter dan vanmorgen! Na terugkomst in het motel warme chocomel gemaakt, Wim ging lezen en ik verder aan dit verslag,zodat Wim er naderhand foto’s bij kan plaatsen. Op dit moment: ca. 18.30u hier, regent het al een goed uur, maar nu zitten we toch binnen.

Gisteravond wilden we naar het “Happy Landing Restaurant”, een schnitzel-restaurant,  op advies van een collega van Wim, te voet erheen en toen bleek het helaas gesloten te zijn. Terug naar het motel, de auto gepakt en naar een Mexicaans-Duits (rare combinatie) restaurant gegaan. Wim heeft toen toch nog een schnitzel kunnen eten en ik pasta met vis. Daarna op de kamer nog wat gelezen en gepuzzeld.

Dag 10

Wat een verrassing! Bij het naar buiten kijken blijkt het te hebben gesneeuwd. Dus ook de auto nog een beetje sneeuwvrij maken. Na het opruimen, inpakken en uitchecken eerst in 100 Mile House nog gaan ontbijten. Daarna om een uur of kwart voor tien vertrokken richting Whistler. Dit is nogal bekend, omdat hier in 2010 de Olympische skiwedstrijden zijn geweest. Onderweg sneeuw, regen en zon gehad. Gereden over de “Sea to sky” highway. Mooie vergezichten en watervallen gezien, en allerlei soorten landschap, van groen tot geel/bruin en wit.

DSC_0484  DSC_0481 DSC_0477 DSC_0491  DSC_0501DSC_0503

DSC_0497 DSC_0492

Soms was het onderaan groen en hoger op de bergen wit van de sneeuw. Dit heeft mooie foto’s opgeleverd. We zijn vaak gestopt om plaatjes te schieten en ook omdat ik vaker moest plassen, waarschijnlijk door de kou, want het eerste stuk van de reis was het maar net even boven nul. In de plaats Clinton zijn we nog gestopt om koffie te drinken.

DSC_0487

Ook was het nog een keer even schrikken, omdat net achter onze auto een beer de weg overstak. Na tegen half vier in het hotel te zijn aangekomen, hebben we de spullen op de kamer gezet en zijn wat gaan rondkijken in de plaats. Koffie gedronken en nog wat frisdrank ingeslagen voor op de kamer. Vervolgens een tijdje teruggegaan naar het hotel en daarna gaan eten in een Italiaans restaurant, gezellig en druk.

Dag 11

Vanmorgen tot 9.00u in bed gelegen, na de opstaan-rituelen naar het centrum  van Whistler gegaan om ergens te ontbijten. Whistler is een klein stadje met zo’n 10.000 inwoners. In het centrum, dat bijna helemaal voetgangersgebied is, zijn voornamelijk winkels en restaurants. Na het ontbijt hebben we nog wat gewandeld in een park en toen besloten we om op de kamer de camera op te halen. Na terugkeer in het centrum heeft Wim een paar foto’s gemaakt van mountainbikers, die een hellingcircuit afwerkten. Voor die sporters hebben ze verschillende routes uitgezet en er is zelfs een zgn. “bikeschool”. Verder kun je hier met verschillende kabelbanen naar boven, maar daar was het vandaag geen weer voor, want vanaf een uur of half een heeft het de hele middag flink geregend.

DSC_0519  DSC_0520

Daarom zijn we toen naar het”  Audain Art Museum” gegaan, een heel mooi museum met o.a. houten maskers van de oorspronkelijke bewoners van Canada, mooie schilderijen en foto’s, en  moderne kunst, o.a. popart.

DSC_0511

DSC_0515  DSC_0512  DSC_0516

Vervolgens nog koffie gaan drinken en daarna besloten om terug te gaan naar de kamer, omdat het zo hard regende. Daar nog naar de Davis Cup wedstrijd van Nederland tegen Canada gekeken, die Haase helaas in 5 sets heeft verloren. Toen was het inmiddels een uur of zeven en gestopt met regenen en zijn we in een Indiaas restaurant gaan eten: erg lekker!

Dag 12

Vanmorgen om 8.30u uitgecheckt en vertrokken richting Campbell River. Gisteravond kwam Wim er achter, dat onze accommodatie niet in Campbell River ligt, maar de” Tsa Kwa Luten Lodge”, waar we 2 nachten zullen verblijven, ligt op een eiland, Quadra Island, ongeveer zo groot als Texel. We moeten dus niet 1 maar 2 keer over met een veerboot, maar gelukkig gaat die tweede ongeveer om het uur.

DSC_0521  DSC_0524

DSC_0527 DSC_0529

Eerst getankt en na een uurtje rijden hebben we ontbeten bij een Burger King, iets anders was niet direct beschikbaar, maar het was o.k. Vervolgens naar Horse Shoe Bay gereden, waar we de eerste veerboot moesten nemen. Die van 11.00u was helaas al vol, dus wachten op die van 13.15u. We hebben zo lang  in de auto wat gelezen. Tijdens de overtocht, ca. 1,5 uur, hebben we nog een kleinigheid gegeten en ook nog wat gelezen. Wim heeft bovendien nog wat foto’s gemaakt. Tijdens de overtocht was het een tijdje droog, verder heeft het de hele dag behoorlijk hard geregend; ook vervelend met rijden, want er was veel aquaplanning op de weg. Om een uur of kwart over drie van de veerboot af en toen nog een  150 km rijden naar Campbell River waar we de tweede veerboot moesten hebben. We konden nog mee met die van 17.30u en de overtocht was maar 10 minuten. Daarna nog moeten zoeken hoe we bij ons logeeradres moesten komen, want de tomtom liet het een beetje af weten.

DSC_0532

Na ons op de kamer geïnstalleerd te hebben een afspraak gemaakt voor het diner: we konden pas om 20.15u terecht. Onze kamer heeft zelfs een  haard en die hebben we een tijdje aan gehad, want het was aan de frisse kant. We hebben vanaf de kamer, met balkon, een prachtig uitzicht op de Discovery Bay, die we vanaf Vancouver Island met de boot zijn over gestoken. Voor het eten hebben we nog lekker wat gelezen. Daarna al weer wat gelezen in bed en tegen 23.00u gaan slapen.

Dag 13

Vanmorgen zijn we tegen 9.00u opgestaan. Na de gebruikelijke ochtendrituelen zijn we gaan ontbijten en daarna hebben we met lezen de tijd gedood, totdat het ophield met regenen. Om een uur of 11 was het droog en zijn we met de auto naar de start van een wandelroute gereden: de” Kay Dubois Trai” en hebben die route gelopen. Deze was erg mooi, door het bos, vaak een mooi uitzicht op de zee, met heel veel hout langs de kustlijn.

DSC_0534 DSC_0540

DSC_0547 DSC_0548 DSC_0557

DSC_0555

Het is apart dat je de zee ruikt als je in het bos loopt. In dit bos stonden veel grote, oude bomen, mooie varens, paddenstoelen e.d. Af en toe was de grond erg zacht. Deze route liep niet rond, maar eindigde na een uurtje, en toen moesten we hetzelfde pad terug lopen om weer bij de auto uit te komen. Maar terug ging sneller dan heen, omdat we nu bijna niet meer stil stonden, om iets te bekijken of foto’s te maken. Nadat we weer bij de auto waren, zijn we een stuk over het eiland in noordelijke richting gereden naar Heriot Bay waar een pub zou liggen.

DSC_0560 DSC_0562

Het was wel af en toe zoeken, omdat een aantal wegen niet op de kaart staan, die we hadden van het eiland. Eerst hebben we bij een supermarkt nog een paar boodschappen gedaan en toen door naar de pub. Van hieruit kijk je weer op water uit aan de andere kant van het eiland. Na het nuttigen van koffie en soep, hebben we buiten nog wat rondgelopen en gefotografeerd. Vervolgens stelde Wim voor om nog een stuk verder in noordelijke richting te rijden. Opeens werd de weg hier erg slecht, met heel veel kuilen, zodat we bang waren voor een lekke band en ook geen idee meer hadden of we wel weer op de goeie weg uitkwamen. Dus uiteindelijk maar omgedraaid en weer voorzichtig over die slechte weg terug, richting meer bewoonde wereld. Om een uur of 4 terug op de kamer gearriveerd, waarna ik verder ben gegaan met dit verslag en Wim buiten nog wat foto’s is gaan maken.

DSC_0586  DSC_0588

DSC_0572

Later zijn we nog lekker gaan eten in het restaurant van de lodge; samen een voorgerecht met grote garnalen gedeeld, en daarna voor Wim een kipgerecht besteld en voor mij lintmacaroni met zeevruchten in een roomsaus, erg machtig, maar wel lekker! Om een uur of half tien naar bed gegaan en nog even gelezen.

Dag 14

Vanmorgen liep om 7.15u de wekker af. We wilden een beetje op tijd opstaan, omdat we de boot van 10.00u wilden halen en dan tijdig bij de haven moesten zijn. Het is maar een kleine veerboot en nog seizoen, dus kan het nog druk zijn. We besloten om maar niet meer te ontbijten in het hotel, en na het uitchecken zijn we om 8.00u vertrokken naar de haven. Daar aangekomen hadden we geluk: we konden nog net als laatsten met de boot van 9.00u mee! Aangekomen aan de overkant in Campbell River zijn we als eerste gaan ontbijten. Daarna nog tanken en toen konden we op weg naar Port Mcneill. Dit is een kleine havenplaats, gelegen aan de “Queen Charlotte Strait”,tegenover het vaste land van British Columbia. Gelukkig is het vandaag weer eens droog gebleven, met zelfs af en toe wat zon. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt om rond te kijken en foto’s te maken. We kwamen nog een koppel 50+-landgenoten tegen met een camper, die op huwelijksreis bleken te zijn! Om een uur of half 2 zijn we aangekomen op de plaats van bestemming voor 2 nachten, maar moesten nog tot 3.00u wachten, totdat we in ons appartementje konden. Dus eerst maar koffie gaan drinken. Ook moesten we nodig wat kleding wassen, en zijn na de koffie naar een wasserette gegaan: voor 7 Canadese dollars weer een hoop schone spullen. Vervolgens was het tijd om de sleutel op te halen en alles een trap op naar boven te brengen. Na wat dingen uitpakken en de was vouwen en opruimen was het tijd om rustig te gaan zitten en wat te lezen. In de avond gaan eten bij Restaurant Archipelago: het voorgerecht was lekker, het hoofdgerecht viel wat tegen. We hadden allebei een pasta met voor Wim gamba’s en voor mij kip, maar dit werd opgediend in veel te veel saus, waardoor dat ging overheersen, jammer! Later op de kamer nog wat gelezen en tegen half elf gaan slapen.

Dag 15

Vanmorgen ging de wekker even na 7.00u. We wilden een beetje op tijd opstaan, want we hadden een afspraak om walvissen te gaan spotten en moesten daar rond 9.15u zijn. Eerst zijn we in een koffietentje nog gaan ontbijten. Daarna hebben we de fotospullen opgehaald en zijn naar de haven gelopen om ons te melden voor de boottocht. We hadden gehoord, dat voor dit soort tochten veel belangstelling was en daarom hadden we op zondag al gereserveerd voor vandaag. Er gingen een stuk of 25 mensen mee,  vooral allerlei West-Europeanen en wat Canadezen voor een tocht van een uur of vijf.  We boften met het weer, want het heeft alleen in de loop van de middag eventjes geregend. Toen we wat langer dan een uur hadden gevaren zagen we de eerste walvissen; als de schipper dacht, dat er iets te zien was, werd vaart geminderd en soms ook helemaal stil gehouden. Rond de middag kregen we soep met een broodje en wat  te drinken en later werden nog kleine stukjes gebak uitgedeeld. Uiteindelijk is iedereen goed aan zijn trekken gekomen, want we hebben walvissen, orca’s en zeearenden gezien. Bovendien ook nog veel robben, die soms met een hele kolonie op een flinke rots zaten.

DSC_0895 CSC_0885

DSC_0741 DSC_0734

CSC_0777 CSC_0663

CSC_0664 CSC_0662

De natuur is hier heel erg mooi, echt schitterend!

DSC_0820 DSC_0770

DSC_0765 DSC_0745

Het was zeer de moeite waard en heeft mooie foto’s opgeleverd. Helaas zijn de bergen wat verder weg waardoor ze wazig worden op de foto. Na terugkomst zijn we even wat inkopen gaan doen, en daarna in het appartementje thee gedronken met wat lekkers erbij.

Daarna dit verslag bijgewerkt en wat gelezen. Om een uur of 7 zijn we in het restaurant beneden ons appartementje gaan eten, allebei een pepersteak, was wel lekker. Vervolgens nog even televisie gekeken, vooral naar het weerbericht, nog wat gelezen en gaan slapen.

Dag 16

Vanmorgen geen wekker gezet en om een uur of 9 opgestaan. Gedoucht en ingepakt, en daarna gaan ontbijten in het restaurant waar we maandagavond ook gegeten hadden. Rond kwart voor elf vertrokken richting Sayward,  zo’n 130 km rijden. Onderweg zijn we even naar Telegraph Cove gereden, een klein plaatsje waar eerst alleen maar een telegraafzendmast stond. Nu is het een pittoresk  dorpje met gekleurde houten huizen op palen bij de haven; maar verder was er niet veel te zien.

DSC_1010 DSC_1011

DSC_1009 DSC_1012

Later zijn we gestopt bij een mooi gelegen meer en hebben nog even getwijfeld of we hier een stuk zouden gaan wandelen. Maar omdat er verder geen auto’s op de parkeerplaats stonden vonden we het een beetje onveilig om de auto met alle bagage daar te lang onbemand te laten staan. Dus na het maken van enkele foto’s hebben we onze weg maar vervolgd. Onderweg zijn we ook nog een paar houtfabrieken gepasseerd. Om 2 uur kwamen we aan op de plaats van bestemming voor vandaag: een B &B, genaamd Salmon River Guesthouse,

DSC_1026 DSC_1027

gelegen aan de gelijknamige rivier, waar we vanaf onze kamer op uitkeken.

DSC_1024   DSC_1033

Deze B&B is erg rustig gelegen, een stuk buiten het dorp, dus voor alles heb je de auto nodig. Eerst hebben we in de buurt van ons verblijf wat rondgekeken. Vervolgens hebben we de auto genomen en zijn naar de haven gereden. Hier was niet veel te beleven, er stond een man te vissen en verder waren al wat zaken gesloten, vanwege het aflopende seizoen. Later hebben we in de buurt van het tankstation bij de grote weg  koffie gedronken en nog een stuk gelopen. Toen wat uitgerust op de kamer en om een uur of 7 gaan eten in een restaurant, dat ook bij het tankstation lag. Volgens de eigenaar van de B&B was er nog een beter restaurant, maar dat bleek vanavond helaas gesloten te zijn. Het eten was wel o.k., maar we vonden de soep lekkerder dan het hoofdgerecht. Toen weer terug naar de kamer en nog wat gepuzzeld en gelezen; rond 10.00u gaan slapen.

Dag 17

Vanmorgen liep om 8.00u de wekker af, want we hadden afgesproken, dat we graag om 9.00u wilden ontbijten. Dus na de ochtendrituelen alles ingepakt en al naar beneden gesjouwd. We werden verrast met een lekker ontbijt van gebakken eieren met er doorheen klein gesneden spinazie uit eigen tuin, gebakken aardappeltjes (krijg je hier vaak bij eieren) met peterselie, stukjes sinaasappel, eigen gebakken brood en koffie. Het smaakte goed! Na afscheid te hebben genomen tegen 10.00u vertrokken richting Ucluelet. De eerste 20 km was het nog droog, daarna heeft het de hele dag geregend; nu is het 17.40u en het regent nog steeds. Morgen zou het de hele dag nog harder gaan regenen, maar daarna wordt het beter, aldus de weersverwachting! Na twee uurtjes rijden hebben we even een stop gemaakt bij het Cameron Lake, alweer een meer met prachtig uitzicht, alleen jammer van het slechte weer, maar toch een paar foto’s gemaakt.

DSC_1039 DSC_1038

Ondanks de regen waren hier toch nog een paar mannen aan het vissen. Weer verder gereden totdat Wim een koffietentje zag. Dit was eigenlijk een snoepwinkel voor zoetekauwen, met zelfgemaakt ijs, van alles van chocolade e.d. Ze hadden allerlei soorten koffie, dus iets hieruit gekozen met een paar zelfgemaakte pindarotsjes erbij, jammie!

DSC_1040

Na dit zoete intermezzo weer verder gegaan. We hadden geluk: de weg die we vandaag moesten nemen, zou op bepaalde tijdstippen een uur afgesloten zijn wegens werkzaamheden, maar toen we op dat punt aankwamen was dat gedeelte weer open. Als we zondag een stuk terug moeten over deze weg moeten we hier ook rekening mee houden. Tegen 3 uur zijn we aangekomen in Ucluelet maar ons appartementje bleek nog niet klaar. Toen nog maar ergens wat gaan drinken en een uurtje later terug gegaan. Daarna de bagage naar boven gebracht en wat opgeruimd. Vervolgens even wat boodschappen ingeslagen voor het ontbijt, want hier is kookgerei e.d. dus we kunnen weer een paar dagen zelf ons ontbijt maken. Daarna een paar uurtjes uitgerust en gaan eten in een restaurant wat de mevrouw van het B&B van het vorige adres ons had aanbevolen: pasta met zeevruchten, ook voor Wim en hij vond het lekker! Nu verder aan het verslag, want zo straks was de laptop uitgevallen, moest eerst opgeladen worden. Trouwens als je hier ergens gaat eten zijn er een paar, voor onze begrippen, opmerkelijke zaken: in een wat sjiekere zaak loopt het personeel soms rond in blote jurken en zijn de gasten in vest of trui, omdat het vaker niet bepaald warm is in de restaurants. Andere keren zie je veel mannen die de hele tijd hun pet ophouden en meisjes hun muts. Eerlijk gezegd, vind ik dit niet uitzien, maar het schijnt hier normaal te zijn. Misschien nog iets uit de pionierstijd of het houthakkersverleden, haha?

Dag 18

Vanmorgen om 4.30u wakker geschrokken van de telefoon, thuis was het alarm afgegaan, vanwege een stoomstoring. Wim heeft Ton en Paula toen gebeld, bij ons was het 13.30u, en Ton zou even gaan kijken. Even later nog een tweede keer gebeld door het alarm en daarna was het gelukkig opgelost. Dit was niet de eerste keer, dat we ’s nachts zijn gebeld: een keer door een collega van Wim, die wou weten hoe het gaat en dacht dat we gewoon thuis waren en nog twee keer per ongeluk door anderen. Daarna weer geprobeerd om te slapen, maar dat duurde wel even. Uiteindelijk pas om 9.30u opgestaan, gedoucht en ontbijt gemaakt. Om een uur of elf was het nog steeds droog, dus besloten we om hier vlakbij een wandeling te gaan maken: een stuk van de “Wild Pacific Trail”, door het bos en langs de oceaan, met prachtige uitzichten op de onstuimige zee. Op sommige plekken lagen flinke rotsen in het water, waardoor het goed schuimde; het zag er ruig uit.

DSC_1047  DSC_1050

DSC_1051 DSC_1053

DSC_1057 DSC_0005 DSC_0008

Later kwamen we langs een bord met informatie over een groot schip, dat in 1905 hier op de rotsen schipbreuk had geleden in het zicht van het vasteland. Na zo’n 3 kwartier lopen begon het helaas weer te regenen en toen we terug kwamen in ons appartementje waren we goed nat geworden. Toen ons opgewarmd met een mok hete thee en wat lekkers. Vanmiddag zijn we naar het Aquarium hier in Ucluelet gegaan; het was niet zo groot, maar wel mooi. We hebben o.a. allerlei anemonen gezien, zeekomkommers, zeesterren, kwallen, octopussen en mooi gekleurde vissen.

DSC_0016 DSC_0018  DSC_0028 DSC_0030 DSC_0036 DSC_0038 DSC_0039 DSC_0026

Daarna zijn we koffie gaan drinken in een zaak waar we gistermiddag ook zijn geweest. Op de terugweg viel de regen met bakken uit de lucht!

Dag 19

Vanmorgen tegen half negen opgestaan. We hebben een bijzonder ontbijt genuttigd: stukken pizza van gisteravond: we kregen het eten niet op en hebben een” doggybag” gevraagd. Hier hebben we een oven, dus de boel even hierin opgewarmd en het smaakte nog goed! Daarna naar het” Pacific Rim National Parc” hier in de buurt gegaan. Eerst hebben we een toegangskaart om met  de auto het park in te komen, gekocht en een wandeling uitgezocht. Toen we vanmorgen vertrokken was het nog een beetje miezerig, maar later is het gelukkig opgeklaard en kwam de zon af en toe door. Dan is het meteen een stuk aangenamer. Hier in de parken zijn meestal korte wandelroutes te lopen, maar als je een langere wandeling wil maken, kun je vaker verschillende wandelingen aan elkaar knopen. Vanmorgen hebben we de “South Beach Trail” gedaan, die naar drie verschillende stranden leidde.

DSC_0055 DSC_0057

DSC_0064 DSC_0065 DSC_0079

DSC_0081 DSC_0092

Het eerste was een zandstrand met nogal ruige, hoge golven, waar veel surfers waren. Het tweede was een kiezelstrand met rotsen in het water en het derde was ook een kiezelstrand. Heel erg mooi allemaal.

DSC_0122 DSC_0124

De terugweg was hetzelfde als de heenweg en toen we bij het eerste strand terugkwamen hebben we daar nog een flink stuk overheen gelopen. Vervolgens terug naar de auto en naar Tofino gegaan, een plaats zo’n 35 km van Ucluelet vandaan.

DSC_0134 DSC_0141

Een echt toeristenplaatsje. We hebben hier wat rond gekeken, o.a. op een lokale markt en in het zonnetje koffie gedronken. Daarna hebben we nog een andere wandeling uitgezocht en die gedaan op de terugweg naar Ucluelet: “de Schooner Trail”. Deze liep door het bos over veel houten vlonders en houten trappen, het was trap op en af, zodat je hier en daar hoog door het bos liep, met veel grote bomen en varens, een echt regenwoud.

DSC_0165 DSC_0166

Uiteindelijk kwam je uit op een mooi zandstrand bij “Schooner Cove”. Ook zeer de moeite waard.

DSC_0160 DSC_0170DSC_0159 DSC_0150

Daarna weer dezelfde weg terug en af en toe even wachten op tegenliggers omdat het op de trappen nogal smal was. Vervolgens met de auto terug naar ons logeeradres. Hier vlakbij kwamen we nog langs de zgn. “Little Beach” waar we ook nog even zijn gaan kijken: een mooie rustige baai!

DSC_0171

Even een halfuurtje op de kamer en daarna zijn we gaan eten bij “The Float House”, op een boot. Het eten was erg lekker, voor Wim spareribs en voor mij een steak; de beste steak, die ik hier gegeten heb!

Dag 20

Vanmorgen een beetje op tijd opgestaan en na het ontbijt, het opruimen en inpakken tegen 9.00u vertrokken richting Victoria.( De barst in de voorruit is trouwens een stuk groter geworden). We moesten een groot gedeelte van de weg, die we donderdag heen hadden gereden weer terugrijden, want er is hier maar één snelweg, en geen alternatief. Op deze highway zie je ook wel eens fietsers rijden aan de zijkant, vandaag ook weer, maar ik zou het toch niet veilig vinden om te doen. Na twee uur rijden zijn we gestopt bij de “Upper en Lower Falls”, mooie, spectaculaire watervallen, en daar door een mooi bos, heen gelopen.

DSC_0177 DSC_0182 DSC_0189 DSC_0191

Zo’n 3 kwartier later zijn we weer verder gereden. Naderhand zijn we nog even gestopt om wat te eten. We hadden nog bacon en eieren over van de spullen die we hadden ingekocht voor het ontbijt. Daar heeft Wim toen boterhammen van gemaakt en nog eieren gekookt.  Bij het ontbijt maken in het appartementje ging trouwens iedere keer het brandalarm af en dan had Wim  de pan al achter op het vuur gezet, dus als je een volledige maaltijd zou willen koken, was dat bijna niet te doen! Na even zoeken zijn we tegen 3 uur aangekomen in ons hotel voor twee nachten. Dit doet een beetje Engels aan en ligt op loopafstand van het centrum. Daar zijn we even later ook naar toe gegaan;  we hebben wat rondgekeken en foto’s gemaakt en daarna aan de haven een terrasje gepikt, want het was heerlijk weer geworden.

DSC_0194 DSC_0198

DSC_0200 DSC_0201 DSC_0206 DSC_0205

Later zijn we naar Chinatown gegaan en hebben daar gegeten; vervolgens nog iets gedronken in een Ierse pub en om 20.00u terug in het hotel.

Dag 21

Vandaag een dagje sightseeing in Victoria, dus na het ontbijt te voet de stad in gegaan. Eerst naar Fishermans Wharf; dit is een haven met een aantal winkeltjes, gekleurde houten woonboten en restaurantjes, erg leuk, ook de wandeling er naar toe.

DSC_0214 DSC_0212

Daarna zijn we naar het Thunderbird Park gegaan, dit is niet zo groot, maar er staan een aantal mooie houten totempalen.

DSC_0217 - kopie DSC_0223 DSC_0218 - kopie DSC_0216

Vervolgens zijn we ergens koffie gaan drinken en daarna naar Beacon Hill Park gegaan. Een park, dat een stuk groter was, leuk om daar te lopen. Toen we daar alles wel gezien hadden, zijn we terug gegaan naar het centrum en hebben in een groot warenhuis met één verdieping met alleen allemaal eettentje s een noedelsoep gegeten. Daarna wilde Wim graag terug naar de kamer om even uit te rusten. Onderweg terug naar het hotel zijn we het Parlementsgebouw nog van binnen gaan bekijken, want daar kwamen we toch langs.

DSC_0241 DSC_0243 DSC_0242 DSC_0240

DSC_0244

Dit was wel de moeite waard. Na een tijdje op de kamer wat gelezen te hebben, zijn we in de stad in het Bastion Square, een ouder gedeelte van Victoria,  een terrasje gaan pikken en daarna gaan eten in een Italiaans restaurant. Dit was ons aanbevolen door een Canadees, die we hadden ontmoet in onze vorige verblijfplaats. Het eten was wel lekker, maar niet bijzonder. Later hebben we op de kamer alvast een beetje ingepakt voor de volgende dag en nog wat gelezen.

Dag 22

Om 7.00u liep de wekker af, want we wilden een beetje op tijd ontbijten. Na het inruimen van de auto en te hebben ontbeten, zijn we rond 8.45u vertrokken voor onze reis richting Vancouver. Het weer is gelukkig weer goed, maar een beetje frisjes. Onderweg naar de veerboot hebben we de “Butchart Gardens” bezocht. Dit zijn tuinen, die zijn aangelegd door het echtpaar Butchard, en al 100 jaar oud. Erg mooi, nu in dit jaargetijde waren er veel asters, dahlia’s en chrysanten, alleen bloeide dat helaas nog niet allemaal en ieder seizoen is natuurlijk weer anders.

DSC_0254 DSC_0257

DSC_0250 DSC_0252

DSC_0287 DSC_0288 DSC_0292

Om een uur of half twee zijn we richting het veer gegaan, dat om 3.00u vertrok voor een overtocht van 1,5 uur.

DSC_0296

Tegen zes uur zijn we aangekomen in onze  B&B voor de laatste 3 nachten in Canada. Na ons een beetje geïnstalleerd te hebben, zijn we een restaurant in de buurt gaan zoeken; we wilden naar een Thai, maar die hebben we niet gevonden, en zijn toen in een Indiaas restaurant gaan eten, het was wel lekker. Daarna nog even gelezen op de kamer en gaan slapen.

Dag 23

Vanmorgen om 8.00u op gestaan en na een lekker ontbijtje richting stad gegaan. We zijn een stuk met de zgn. “skytrain” geweest, maar het was meer een metro, want we zijn niet bovengronds geweest. We zijn op zoek gegaan naar een Disneywinkel, die hier zou moeten zijn, voor een cadeautje voor Dewi, maar de winkel bleek maar een hoek in een warenhuis te zijn en stelde helaas niks voor. Daarna zijn we naar Gastown gegaan.

DSC_0301 DSC_0300 DSC_0298

Dit is de historische wijk van Vancouver en de beroemdste bezienswaardigheid hier is de Gastown Steam Clock: een klok die op stoom loopt en elk kwartier een melodietje laat horen. Na een tijd door deze buurt te hebben gelopen zijn we bij de haven in de zon een terrasje gaan pikken, want het is vandaag gelukkig lekker weer!

DSC_0308 DSC_0311 DSC_0312 DSC_0307

DSC_0316

Naderhand hebben we een flinke wandeling gemaakt langs het water en heel veel boten gezien, van klein tot supergrote jachten. Onderweg  hebben we een heerlijk ijsje gekocht en op een bankje zitten oppeuzelen. Toen besloten we om nog een stuk door te lopen,

DSC_0321 DSC_0328

richting pontje om over te steken naar Granville Island. Dus dat gedaan en op Granville Island aangekomen zijn we naar de Public Market gegaan, een grote overdekte markt met vooral eten en drinken. Erg leuk! Wim heeft daar een paar mooie boekenleggers voor mij gevonden,

met afbeeldingen van lokale attracties en we hebben noedelsoep gegeten. Weer buiten wilden we ergens wat gaan drinken en zijn toen in het café van een brouwerij beland.

DSC_0335 DSC_0336

Na daar een tijdje gezeten te hebben zijn we langs het water en door o.a. een paar parken teruggelopen

DSC_0338 DSC_0339

naar onze B&B en ben ik verder gegaan met dit verslag. Later zijn we gaan eten bij een Chinees, waar we op een andere blanke na, de enige niet-Chinezen waren. De communicatie verliep moeizaam, wel lachwekkend, en het eten was wel  lekker.

Dag 24

Vandaag onze laatste dag in Vancouver en Canada, helaas. Na het ontbijt met de skytrain eerst naar de Disneywinkel gegaan; dat bleek toch een andere winkel te zijn dan waar we gisteren waren. Omdat we de eerste klanten waren mocht ik de winkel open doen door middel van een gigantische sleutel, was wel lachen! Iets gekocht voor Dewi en daarna met de bus naar Stanley Park gegaan; dit is een heel groot park op een schiereiland aan de rand van Vancouver.

DSC_0345 DSC_0348

Dit is o.a. beroemd vanwege 9 grote totempalen. Die hebben we bewonderd en gefotografeerd en daarna eerst koffie gedronken. Vervolgens zijn we een flink stuk door het park gaan lopen; langs het water en later door het bos.

DSC_0366 DSC_0363

DSC_0362 DSC_0346

Om het park uit te komen  nog een stuk langs het water gegaan en daarna in een café wat gaan drinken. Vervolgens een stuk met de bus afgelegd

DSC_0382 DSC_0388

en nog een stuk gelopen vanuit de wijk Yaletown richting Gastown en daar een terrasje gepikt. Om terug te gaan naar de B&B zijn we zo ver mogelijk met de skytrain gegaan en moesten nog een klein stukje lopen.

Dag 25

Vandaag terug naar huis:  eerst nog lekker ontbeten en daarna op het gemak alles ingepakt. Vervolgens zijn we nog een stuk gaan lopen, naar en in een park. Toen tegen 12.00u naar het vliegveld gegaan. Omdat de voorruit kapot was wilden we op tijd daar zijn, voor het geval dat veel gedoe zou opleveren. Maar dat viel gelukkig mee. Toen we net op het vliegveld waren, bleek Wim zijn telefoon niet meer te hebben. Terug naar de auto en toen bleek hij daar ergens tussen gevallen te zijn, dus gelukkig nog op tijd geweest om hem nog terug te krijgen! Vervolgens de ruimbagage afgegeven en wat gaan eten. Daarna nog wat rondgekeken en de laatste Canadese dollars opgemaakt. De vlucht vertrok om 16.30u Canadese tijd, bij ons thuis 1.30u in de nacht. Helaas hebben we tijdens de vlucht nauwelijks geslapen. Het avondeten was wel o.k., maar als continentaal ontbijt kregen we een plak cake en koffie of thee en dat was het dan; maar Air Transat is een budgetmaatschappij en aan dat soort dingetjes merk je dat. Ook voor oortjes om muziek te luisteren of een film te kijken en voor een dekentje bijv. moet je betalen. Op de heenweg heb ik een film gekeken, die Engels ondertiteld was, dus die was zonder geluid goed te volgen. Maar op de terugvlucht was er geen film, die ik graag wou zien beschikbaar met ondertiteling, dus toen heb ik maar wat gelezen. Na de landing op Schiphol tegen 10.45u moesten we erg lang op de bagage wachten. Daarna tegen half 1 de trein genomen, met 2 keer overstappen. Lars heeft ons in Beek van het station gehaald en Nicole en Dewi hebben ons thuis opgewacht. Jesper en Nicolle zijn ons zondag komen begroeten.  Jammer, dat de reis voorbij was, maar ook goed om weer thuis te zijn, zeker met het gedoe rond Wim zijn bloeddruk, waar hij al contact over heeft gehad met de cardioloog: een nieuwe pil erbij en over 5 weken terugkomen, ipv pas voor de feestdagen, maar ondanks dat hebben we een hele mooie reis gehad met prachtige natuur en alle soorten weer!

1. Yvonne:
    10 september 2018
    Prachtig daar! Veel plezier nog, groeten, Yvonne en Ineke
  2. Karin:
    13 september 2018
    Dacht even dat ik bij medisch centrum west zat...
    .. sterkte
  3. Willeke sieben - koot:
    17 september 2018
    Prachtig verslag Marian en Wim...super foto's.....maak me wel zorgen om Wim....luister goed naar je lijf Wim.....maar geniet ook van dit prachtige land...veel plezier nog. Gr Willeke
  4. Bert Zeegers:
    17 september 2018
    Mooie foto's. Wat is het daar schitterend. Groetjes en een fijne voortzetting van de reis.
  5. F . Nijsten-Lemmens.:
    19 september 2018
    Wat een prachtig land! De walvissen lijken een vliegtuig in het water!
    Nog fijne dagen t.Fientje
  6. Martin Hendrix:
    21 september 2018
    HALLO,MARJAN EN WIM,
    JULLIE HEBBEN HET ER MAAR DRUK MEE.
    MAAR HET IS DE MOEITE WAARD,ZO TE ZIEN.
    GENIET,ER MAAR LEKKER VAN,EN BLIJF VERDER GEZOND.!!!
  7. Bert Zeegers:
    27 september 2018
    Onlangs kreeg ik op mijn laptop weer spontaan een nieuwe achtergrondfoto. Vond ik zo schitterend dat ik er een link naar gemaakt heb. Het bleek een foto te zijn uit de Butchart Gardens, namelijk de plek van foto DSC_0250 gefotografeerd vanuit een hoger perspectief. Wat is het daar mooi. Groetjes oet Baolder.
  8. Wim Hanssen:
    27 september 2018
    Ik wist niet dat die foto's automatisch als achtergrond worden gezet. Tuinen waren mooi. Maar ik heb nog veel andere mooie foto's gemaakt. Voor mooie foto's te maken is Canada een prachtig land.
  9. Marjan Hanssen:
    28 september 2018